Sprawdzamy, co słychać na kolei u naszych południowych sąsiadów. Oprócz planowanego zakupu lokomotyw przez RegioJet w Czechach sporo mówi się o kwestii rekompensat za ulgi przejazdowe.
Minister Transportu ogłosił plany wprowadzenia bezpłatnych przejazdów kolejowych dla seniorów. Wg wstępnych propozycji, osoby powyżej 67 roku życia mogłyby nabyć roczną legitymację uprawniającą do nieograniczonej liczby przejazdów pociągami wszystkich przewoźników. Roczna opłata za legitymację seniora szacunkowo miałaby wynosić 1000 koron (ok. 160 zł) i stanowiłaby część rekompensat przekazywanych corocznie przewoźnikom za zrealizowane przewozy ulgowe.
Zniesienie ulg krokiem do liberalizacji przewozówRównocześnie Ministerstwo planuje znieść odpowiednik polskich ulg dla pracowników kolei, co może być kolejnym krokiem do liberalizacji pasażerskich przewozów kolejowych. Obecnie tzw. režijní jízdné (bilety pracownicze) są jedną z barier w przetargach na obsługę połączeń dotowanych – České dráhy mają ustawowy obowiązek udzielania ulg pracownikom ČD oraz SŽDC (zarządca infrastruktury), przez co nie mają równych warunków na rynku takich jak przewoźnicy komercyjni, którzy biletów pracowniczych nie honorują. Wg planów režijní jízdné nie zostałyby całkowicie zlikwidowane – zmieniłaby się jedynie ich forma. Miałyby być rodzajem benefitu opłacanego przez pracodawcę.
RegioJet kupuje Traxxy
Komercyjny przewoźnik kolejowy RegioJet właśnie ogłosił zakup 8 lokomotyw Traxx od producenta Bombarier Transportation. Umowa dodatkowo zawiera opcję na kolejnych 20 tych samych lokomotyw. Pierwsze 5 maszyn osiągających prędkość 160 km/h RegioJet miałby otrzymać już na przełomie 2017 i 2018 roku. Szacunkowa wartość zamówienia to 800 mln koron, które pochodzić będą z kredytu bankowego. Nowe pojazdy będą obsługiwać połączenia z Pragi przez Ostrawę do Koszyc oraz z Pragi przez Brno do Bratysławy. Lokomotywy Traxx są już obecne na czeskich torach u towarowego przewoźnika Metrans Rail, który posiada 30 pojazdów. Dodatkowo przewoźnik zamówił 16 nowych rumuńskich wagonów Astra, o wartości 1 mln euro każdy, których posiada w swej flocie już 10 sztuk. Dzięki nowym zakupom RegioJet będzie chciał zapewnić tabor na obsługę połączenia Praga – Brno z interwałem godzinowym (obecnie prowadzi 3 połączenia dziennie). Więcej na ten temat można przeczytać
tutaj.
RegioJet z największą rekompensatą
Ministerstwo Transportu ogłosiło wysokość udzielonych rekompensat przewoźnikom kolejowym i autobusowym za ulgi ustawowe przysługujące uczniom, studentom i inwalidom. Kwota dotacji za 2016 rok wzrosła do 233 mln koron i była wyższa o 11 mln koron niż rok wcześniej (więcej o sytuacji w 2015 roku
tutaj). Największa część rekompensat trafiła do grupy Student Agency, która prowadzi przewozy kolejowe i autobusowe pod marką RegioJet – ze 109 mln koron dotacji 58 mln przypadało na połączenia kolejowe (w 2015 odpowiednio 96 mln oraz 44 mln). Drugą najwyższą kwotę rekompensat otrzymał przewoźnik LeoExpress – 26 mln koron. Trzecie w kolejności ulokowały się České dráhy z podobną kwotą co LE. Niska wartość rekompensat u ČD wynika z faktu, iż prowadzą one głównie dotowane połączenia, na które rekompensat się nie przyznaje. Ulgi ustawowe w Republice Czeskiej kształtują się następująco: studenci: 25%, uczniowie: 62% (wyłącznie w relacji uczelnia/szkoła – dom), dzieci do 15 roku życia: 50%, dzieci do 6 roku życia: bezpłatnie, inwalidzi: 75%.
Kto dostarczy paliwo do ČD?Firma Unipetrol RPA, będąca częścią holdingu naftowego Unipetrol należącego do PKN Orlen, wygrała elektroniczny przetarg na dostawę paliw do lokomotyw państwowego przewoźnika České dráhy. W ciągu 3 lat ma zostać dostarczonych według szacunków 213 milionów litrów ropy za cenę 4,4 mld koron. Finalna cena paliwa może być skorygowana o różnice wynikające ze zmian cen surowca oraz kursów walut. Unipetrol będzie kontynuować dostawy paliw dla ČD, które prowadzi już od 2011 roku. Nowa umowa ma obowiązywać od lipca 2017 do czerwca 2020 roku. Unipetrol w przetargu wyprzedził Čepro, państwową firmę zarządzającą rezerwami paliowymi, o 466 mln koron.
W przypadku energii elektrycznej ČD zakupują ją dla wszystkich podmiotów korzystających z lokomotyw elektrycznych, w tym dla przewoźników, którzy z ČD bezpośrednio konkurują.