NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Rażąco niskie ceny. PLK wykluczają pięciu z siedmiu wykonawców

| Jakub Madrjas 16.05.2017 502

Rażąco niskie ceny. PLK wykluczają pięciu z siedmiu wykonawców
Fot. Zbigniew Czernik, CCA 3.0
PKP PLK wykluczyły z wartego ponad 200 milionów złotych przetargu na prace na linii 94 aż pięciu z siedmiu wykonawców.
Postępowanie dotyczy opracowania i wykonania robót na odcinku Kraków Płaszów – Podbory Skawińskie. Inwestycja realizowana będzie w ramach zadania „Prace na linii kol. nr 94 na odcinku Kraków Płaszów – Skawina – Oświęcim”. Budżet PKP PLK na to zamówienie wynosi 270,4 mln zł brutto. 

Okres realiazacji inwestycji przewidziano na 1065 dni, w tym 300 dni na projektowanie. Informacje na temat zakresu zamówienia publikowaliśmy w tym miejscu. Wariant tej inwestycji zakłada podniesienie prędkości konstrukcyjnych na odcinku Kraków Płaszów – Podbory Skawińskie do maksymalnych wartości 120 km/h dla pociągów pasażerskich i 80 km/h.

Siedmiu chętnych

Wszystkie złożone oferty mieściły się w założonym przez zamawiającego budżecie, wydawało się zatem, że postępowanie wygra krakowska firma ZUE, która zaoferowała wykonanie prac za 191,8 mln zł. Jednak ani ona, ani kolejne pod względem ceny oferty nie były brane pod uwagę.

Po otwarciu ofert PLK wykluczyła bowiem aż pięciu z siedmiu wykonawców z postępowania. Oprócz ZUE, były to: Trakcja PRKiI (oferta na kwotę 221,9 mln zł brutto), Torpol (208 mln zł), konsorcjum Infra Silesia i Transkol (230,1 mln zł) oraz grupa Fewaterm (204,9 mln zł). W związku z tym oceniane były jedynie dwie oferty: jedną z nich złożyło konsorcjum Przedsiębiorstwa Napraw i Utrzymania Infrastruktury z grupy PKP PLK oraz Krakowskich Zakładów Automatyki (226,1 mln zł), a drugą firma Swietelsky (215,5 mln zł). Jako najkorzystniejszą PLK wybrały ofertę firmy Swietelsky.

Rażąco niska cena... składników oferty

Powody wykluczenia wykonawców z postępowania są właściwie niespotykane dla dużych przetargów infrastrukturalnych. Oferta Trakcji PRKiI została wykluczona ze względu na to, że firma nie uwzględniła zmiany nr 9 w specyfikacji warunków zamówienia, która wprowadziła nowe pozycje w rozbiciu cenowym oferty. 

Oferty Torpolu, ZUE, konsorcjum Infra Silesia i Transkol oraz Grupy Fewaterm zostały odrzucone ze względu na rażąco niską cenę, ale nie całości robót, a poszczególnych pozycji w rozbiciu cenowym. Jak wskazuje zamawiający, rażąco niskie ceny znaleziono tylko w tych pozycjach, które PLK zastrzegła, że może wyłączyć z zakresu całego zamówienia.

Chodzi o budowę nowych przejść podziemnych oraz (z wyjątkiem Infra Silesia) drugiego etapu budowy kładki na stacji Kraków Bonarka (a w przypadku ZUE również kilku innych pozycji). Zdaniem PLK wykonawcy zaniżyli ceny tych części ofert. PLK podkreślają, że wezwały wykonawców do złożenia wyjaśnień, ale ci nie byli w stanie uzasadnić niskich cen. ZUE już poinformowało, że „podejmie stosowne kroki prawne” skierowane na zaskarżenie decyzji zamawiającego o odrzuceniu oferty.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Kraków (1232)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Kraków (1232)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5