Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Raport PKBWK zbadania wypadku podSzczekocinami - czy będzie się czego uczyć?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-03-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Raport PKBWK zbadania wypadku podSzczekocinami - czy będzie się czego uczyć?
Raport PKBWK w sprawie przyczyn, które doprowadziły do tragicznego w skutkach zderzenia dwóch pociągów na szlaku Sprowa – Starzyny został opublikowany tuż przed rocznicą tego wydarzenia. Ogrom pracy zespołu badającego ten wypadek powinien zaowocować – zgodnie z obowiązkiem ustawowym – ustaleniami przyczyn, które doprowadziły do wypadku oraz zaleceniami w zakresie poprawy bezpieczeństwa i zapobiegania wypadkom. Dla porządku przypomnę, że wykluczone jest orzekanie w raporcie o winie osób uczestniczących w zdarzeniu.

Na wstępie powtórzę, co prezentowałem dotychczas, że katastrofie tej nie tylko można było zapobiec, ale nie powinna się ona w ogóle zdarzyć. Ustalenia PKBWK z krytycznego dnia nie są dla mnie i dla wielu osób znających problematykę bezpieczeństwa ruchu kolejowego zaskoczeniem. Natomiast próba rozpoznania przyczyny bezpośredniej zakończyła się, w mojej ocenie, porażką komisji. Oczywiście wielu czytających w tym miejscu powie: przecież wskazano, że przyczyną były błędy dyżurnych ruchu z posterunków w Starzynie i Sprowie. Oceniam, że takie proste wyjaśnienie nie pozwala zbadać ciągu różnorakich przyczyn pośrednich, które spowodowały, że nie zdołano naprawić błędu dyżurnego ze Starzyn. Posiłkując się oficjalnymi, opisanymi w raporcie ustaleniami, można niewątpliwie ocenić, że bezpośrednią przyczyną zdarzenia było wyprawienie pociągu 31101 z posterunku Sprowa na zajęty wcześniej przez pociąg 13127/6 tor nr 1 szlaku Sprowa – Starzyny. Natomiast odmiennie widzę przyczynę pierwotną wypadku. W mojej ocenie było nią niewłaściwe działanie rozjazdu na posterunku Starzyny, co umożliwiło wyprawienie pociągu 13127/6 z tego posterunku na szlak Starzyny – Sprowa po torze przeciwnym do zasadniczego. Dalszy ciąg wydarzeń to splot działań nieprawidłowych lub błędnych oraz zaniechań działań korygujących te błędne działania.

Jako główne zaniechanie należy uznać brak podstawowej decyzji: zatrzymania dalszego prowadzenia ruchu, czyli użycia „radio-stopu”. Należy też pamiętać, co wskazuje komisja w raporcie, że nie użyto –wbudowanej w radiotelefony – funkcji „alarm”. Dodam o niewykorzystanej możliwości zwykłego nawiązania łączności radiowej pomiędzy dyżurnymi ruchu i maszynistami, w sytuacji – jak pisze komisja –  „wątpliwości odnośnie do prawidłowości wyprawienia pociągu nr 13126 (…)”.
W tym miejscu konieczne jest odniesienie się do umiejętności wskazywania działań (chodzi o tzw. zalecenia komisji), które należy podjąć w wyniku analizy przyczyn wypadku w zakresie, cytuję za ustawą o transporcie kolejowym, „poprawy bezpieczeństwa oraz zapobiegania poważnym wypadkom, wypadkom lub incydentom (…)”. Komisja, zauważając w raporcie wyżej opisaną nieprawidłowość w działaniu dyżurnych, nawet jednym słowem nie zajęła stanowiska w tej sprawie. Należy uznać za uzasadnione działania wiceprezesa PKP PLK, Andrzeja Pawłowskiego, polegające na wydaniu polecenia dyżurnym ruchu i maszynistom, zgodnie z którym mają oni nawiązywać kontakt radiotelefoniczny w każdym przypadku skierowania pociągu na tor lewy w kierunku przeciwnym do zasadniczego. W tym miejscu można zapytać tylko, dlaczego tak późno – minął rok od wydarzeń – gdy wiadomo było, że rozmowa pomiędzy dyżurnymi i maszynistami prawdopodobnie zapobiegłaby wypadkowi. Dlaczego to PKBWK nie uznała za wskazane wydać takiego zalecenia już w marcu 2012 r.? Nie będę się jednak czepiał, bo chwała panu dyrektorowi i mniemam pracownikom jego pionu bezpieczeństwa, że taki zapis się wreszcie pojawił.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKBWK: Złocieniec mógł stać się drugimi Szczekocinami

Prawo i polityka

PKBWK: Złocieniec mógł stać się drugimi Szczekocinami

Roman Czubiński 25 sierpnia 2020

Śmiertelny wypadek na przejeździe przez zamknięty tor – jest raport PKBWK

Infrastruktura

Jest raport PKBWK po śmiertelnym wypadku na Podkarpaciu

Prawo i polityka

Jest raport PKBWK po śmiertelnym wypadku na Podkarpaciu

Jakub Madrjas 30 października 2019

Gniezno: Rowerzystka zginęła na przejeździe, jest raport PKBWK

Prawo i polityka

Znamy przyczyny wypadku we Wronkach. Źle wykonano naprawę wagonu

Tabor i technika

Zobacz również:

PKBWK: Złocieniec mógł stać się drugimi Szczekocinami

Prawo i polityka

PKBWK: Złocieniec mógł stać się drugimi Szczekocinami

Roman Czubiński 25 sierpnia 2020

Śmiertelny wypadek na przejeździe przez zamknięty tor – jest raport PKBWK

Infrastruktura

Jest raport PKBWK po śmiertelnym wypadku na Podkarpaciu

Prawo i polityka

Jest raport PKBWK po śmiertelnym wypadku na Podkarpaciu

Jakub Madrjas 30 października 2019

Gniezno: Rowerzystka zginęła na przejeździe, jest raport PKBWK

Prawo i polityka

Znamy przyczyny wypadku we Wronkach. Źle wykonano naprawę wagonu

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5