Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych opublikowała raport dotyczący przyczyn wypadku, jaki miał miejsce 10 maja 2018 roku na stacji Wronki pod Poznaniem. Wykolejone wagony pociągu towarowego zablokowały wtedy całkowicie magistralę Poznań – Szczecin. Wypadek spowodował znaczne straty materialne, na szczęście jednak nikt nie zginął.
Bezpośrednią
przyczyną wypadku, jak podaje PKBWK, było „zablokowanie łożysk tocznych prawej maźnicy drugiego zestawu kołowego w pierwszym wózku ósmego wagonu w składzie pociągu”. Po zaklinowaniu i zatrzymaniu się ósmego wagonu energia jadącego składu spowodowała wykolejenie i zmiażdżenie kolejnych 11 wagonów. W stanie niewykolejonym pozostało 7 wagonów bezpośrednio za lokomotywą oraz ostatnich 10 wagonów od 20 do 29. Wskutek rozerwania pociągu, czoło lokomotywy ET22-408 wraz z siedmioma wagonami zatrzymało się w kilometrze 52, 460, po przejechaniu 210 metrów. W chwili zdarzenia pociąg jechał z prędkością ok. 52 km/h, przy obowiązującej prędkości do 50 km/h.
Nie stało się to jednak bez powodu. Jak wskazuje raport, przyczyną awarii było niewłaściwe wykonanie utrzymania poziomu P5 wagonu. Przy naprawie głównej użyto używanych elementów łożyska, różnych producentów i z różnych lat budowy. Komisja ustaliła, że systemową przyczyną wypadku był niedostateczny nadzór nad utrzymaniem przez podmiot odpowiedzialny za utrzymanie. W tym wypadku chodzi o WWK Łapy.
Wydano następujące zalecenia:
• Przewoźnicy i podmioty odpowiedzialne za utrzymanie taboru nadal zobowiązani są do realizacji zalecenia PKBWK dotyczącego zabezpieczenia w maźnicach łożysk po ich montażu na czopach zestawów kołowych poprzez stosowanie nowych śrub i podkładek zabezpieczających,
• Na podkładkach zabezpieczających, pracownicy dokonujący montażu maźnic na czopach zestawów kołowych firm wykonujących przeglądy poziomu P3, P4 i P5, będą wybijać indywidualne cechy identyfikujące pracownika dokonującego montażu oraz datę montażu,
• Na podstawie przeprowadzonej ekspertyzy, podmioty odpowiedzialne za utrzymanie wagonów towarowych wprowadzą obowiązek wymiany łożysk tocznych zestawów kołowych na nowe podczas przeglądu poziomu P4 lub P5,
• PKP PLK doposaży istniejące urządzenia dSAT na linii 351 w urządzenia dla obu torów, tak aby diagnostyka stanów awaryjnych taboru była przeprowadzana dla wszystkich kierunków. PKP PLK podejmie też działania mające na celu systematyczne wyposażenie linii kolejowych w urządzenia do wykrywania stanów awaryjnych taboru,
• CTL Logistics podejmie działania mające na celu zwiększenie nadzoru nad realizacją procedur Systemu Zarządzania Utrzymaniem zapewnienie szczegółowego nadzoru nad dostawcami usług naprawczych, w tym nad WWK Łapy,
• WWK Łapy z kolei podejmie działania zmierzające do zwiększenia nadzoru nad wykonywanymi naprawami taboru, w tym zwiększenie kontroli jakości realizowanych czynności naprawczych.