– Oczywiście wiemy o najnowszych osiągnięciach w tej dziedzinie i śledzimy ten projekt z wielkim zainteresowaniem. Odwiedziliśmy nawet zakład w Gliwicach. Będziemy także obserwować bardzo uważnie testy i wówczas podejmiemy decyzję – powiedział RK Walter Breinl, prezes zarządu Railpool GmbH zapytany o możliwości zakupu lokomotywy Dragon przez tę spółkę. Breinl będzie uczestnikiem konferencji "Perspektywy rynku lokomotyw w Polsce".
"Rynek Kolejowy": Polskie firmy są zainteresowane leasingiem lokomotyw na okres 1-2 lat. Czy dla firm leasingujących jest to w ogóle opłacalne?
Walter Breinl, prezes zarządu Railpool GmbH: Umowa na rok czy dwa lata nie jest zbyt długa. Z jednej strony, jest to korzystne dla przewoźnika, a z drugiej istnieje ryzyko, że lokomotywa nie będzie już dostępna po zakończeniu tego okresu. To ma z pewnością również wpływ na cenę. Trzeba więc każdy przypadek dokładnie przedyskutować, aby sprawdzić, co jest korzystne dla obu stron.
Railpool jako pierwszy kupił nową serię lokomotyw Vectron wyprodukowanych przez Siemensa. Pierwsi będziecie je testować, czy nie obawiacie się, że nie spełnią Waszych oczekiwań. Czy nie lepiej było poczekać, aż inni je przetestują?
W rzeczywistości jesteśmy grupą ekspertów kolejowych i wprowadzanie nowego produktu, takiego jak Vectron jest kuszącym wyzwaniem dla nas. Jesteśmy pewni, że nam się to uda i zawsze jesteśmy gotowi na nowe produkty na rynku.
Wkrótce rozpoczynają się testy pierwszej polskiej lokomotywy Dragon E6ACTwyprodukowanej przez ZNLE Gliwice. Czy znacie ten projekt i czy, gdyby okazał się sukcesem, bylibyście zainteresowani zakupem tych maszyn?
Oczywiście wiemy o najnowszych osiągnięciach w tej dziedzinie i śledzimy ten projekt z wielkim zainteresowaniem. Odwiedziliśmy nawet zakład w Gliwicach. Będziemy także obserwować bardzo uważnie testy i wówczas podejmiemy decyzję.
Polscy przewoźnicy zarówno pasażerscy, jak i towarowi stojąc prze wyborem: kupić lokomotywy czy modernizować, najczęściej wybierają ten drugi wariant. Jak Pan myśli dlaczego?
Przekonujemy ich atrakcyjną ceną na nowe jednostki. Jednak nie jest to tylko i wyłącznie kwestia ceny. Ważniejsza jest dostępność komponentów, niezawodność, elastyczność i wreszcie redukcja ryzyka do minimum.
W jakich warunkach bardziej opłacalny jest leasing finansowy, a w jakich przewoźnik powinien zdecydować się na leasing operacyjny?
Generalnie staramy się nie przekonywać naszych klientów do wyboru takiego lub innego rozwiązania. Czasami rozsądniej jest kupić, czasami korzystniejszy jest leasing finansowy a czasami operacyjny. Koniec końców, trzeba dobrze zrównoważonego portfela i chcielibyśmy jak działać jako partner dla naszych klientów i dzielić się z nimi naszymi poradami.
Wspomniane w rozmowie kwestie będą wiodącym tematem konferencji „Perspektywy rynku lokomotyw w Polsce” organizowanej przez RK Konferencje, a która odbędzie się 10 marca 2011 roku w Warszawie.

Zobacz program konferencji