Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Railjety ÖBB przejdą modernizację [wizualizacje]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Data publikacji:
05-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
05-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Po kilkunastu latach udanej eksploatacji austriackie koleje państwowe ÖBB rozpoczęły modernizację wszystkich 60 składów push-pull Railjet pierwszej generacji o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 230 km/h. Pierwszy zmodernizowany zestaw zostanie oddany do użytku jeszcze w tym roku, zaś realizacja całego przedsięwzięcia zakończy się na początku kolejnej dekady.

Railjet to seria wyprodukowanych przez Siemensa 7-wagonowych składów zespolonych typu push-pull o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 230 km/h, prowadzonych przez lokomotywy elektryczne EuroSprinter produkcji Siemensa, określane również jako Taurus. Zestawy te eksploatowane są przez austriackie koleje państwowe ÖBB (niem. Österreichische Bundesbahnen), które eksploatują 60 takich pociągów, a także České dráhy, które zakupiły ostatecznie 7 sztuk, choć przymierzały się wcześniej do pozyskania 15 lub 16 zestawów – w zależności od konfiguracji wchodziła w grę nieco większa liczba zestawów wyłącznie 7-wagonowych lub nieco mniejsza, za to z uwzględnieniem składów w wariancie 8-wagonowym.

Składy te powstały w oparciu o zmodyfikowane wagony pasażerskie z serii Viaggio Comfort. ÖBB w celu odnowy taboru przeznaczonego do obsługi połączeń dalekobieżnych zdecydowały się na tego rodzaju rozwiązanie, a nie zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych, ponieważ dysponowały relatywnie bardzo dużą liczbą wspomnianych Taurusów, których maksymalna prędkość eksploatacyjna wynosi właśnie 230 km/h. W przypadku austriackiego narodowego przewoźnika Railjety wykorzystywane są zarówno na najbardziej uczęszczanych relacjach krajowych, jak i do obsługi licznych połączeń międzynarodowych. Co ciekawe, w przypadku jazdy w trakcji podwójnej do 14-wagonowych wówczas składów włączane są dwa Taurusy. Jest to rozwiązanie niespotykane poza Austrią.

Eksploatacja Railjetów w barwach ÖBB rozpoczęła się w roku 2008, natomiast dostawy kolejnych składów trwały do 2016 roku. Po kilkunastu latach eksploatacji przewoźnik podjął decyzję o modernizacji wszystkich 60 posiadanych składów z tej serii. Pierwszy odnowiony zestaw ma zostać oddany do użytku jeszcze w tym roku podczas grudniowej zmiany rozkładu jazdy. Modernizacja wszystkich pociągów zakończy się dopiero w 2031 roku, co nie dziwi, mając na względzie fakt, że ich dostawy trwały dość długo, dlatego poszczególne składy znacznie różnią się pod względem oczekiwanego terminu przeprowadzenia naprawy na poziomie P5.

Warto tu dodać, że w międzyczasie ÖBB zamówiły także łącznie 27 składów Railjet drugiej generacji. Są to częściowo niskopodłogowe zestawy złożone z 9 wagonów. Railjety pierwszej generacji po modernizacji w dużym stopniu się do nich upodobnią, zarówno pod względem estetyki, jak i funkcjonalności przestrzeni pasażerskiej. Oprócz wymiany foteli wraz z uchwytami, stolikami składanymi i podnóżkami pojawią się drewniane elementy wykończenia. Wymienione zostaną także wykładziny podłogowe, czy system informacji pasażerskiej. Podobnie jak w Railjetach drugiej generacji, pasażerowie będą mieli do dyspozycji automat z przekąskami i napojami. Zwiększy się także przestrzeń na bagaż i wózki dziecięce. ÖBB zapowiedziały ponadto “zoptymalizowanie możliwości przewozu rowerów”.

Co ciekawe, ÖBB przypisały nazwę Railjet DoSto piętrowym elektrycznym zespołom trakcyjnym KISS produkcji Stadlera w wariancie przeznaczonym do obsługi przewozów dalekobieżnych. Może być to nieco mylące, ponieważ nazwa Railjet wzbudzała do tej pory jednoznaczne skojarzenia z pociągami push-pull. Łącznie austriacki narodowy przewoźnik zamówił 14 sześcioczłonowych pojazdów tego typu. Będą one wprowadzane do eksploatacji od połowy 2026 roku. Wracając natomiast do tematu modernizacji Railjetów pierwszej generacji, warto dodać, że oddanie do użytku pierwszego odnowionego składu zbiegnie się w czasie z otwarciem nowej linii Koralmbahn, która umożliwi skrócenie czasu przejazdu z Grazu do Klagenfurtu z blisko 3 godzin do zaledwie 45 minut.

Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity szuka finansowania dla projektów taborowych w EBI

Biznes

PKP Intercity szuka finansowania dla projektów taborowych w EBI

Mikołaj Kobryński 29 kwietnia 2025

Bawaria stawia na wodór. Mireo Plus H już w produkcji

Innowacje

Bawaria stawia na wodór. Mireo Plus H już w produkcji

Mikołaj Kobryński 29 kwietnia 2025

35 pociągów Coradia Stream dla Bułgarii

Tabor i technika

35 pociągów Coradia Stream dla Bułgarii

Mikołaj Kobryński 25 kwietnia 2025

Stadler dostarczy 19 jednostek bateryjnych dla DB Regio

Tabor i technika

Stadler dostarczy 19 jednostek bateryjnych dla DB Regio

Mikołaj Kobryński 22 kwietnia 2025

Polregio na zakupach. Szuka 4 używanych EZT

Prawo i polityka

Polregio na zakupach. Szuka 4 używanych EZT

Mikołaj Kobryński 18 kwietnia 2025

Jakie będą piętrowe EZT dla PKP Intercity?

Tabor i technika

Jakie będą piętrowe EZT dla PKP Intercity?

Mikołaj Kobryński 18 kwietnia 2025

Zobacz również:

PKP Intercity szuka finansowania dla projektów taborowych w EBI

Biznes

PKP Intercity szuka finansowania dla projektów taborowych w EBI

Mikołaj Kobryński 29 kwietnia 2025

Bawaria stawia na wodór. Mireo Plus H już w produkcji

Innowacje

Bawaria stawia na wodór. Mireo Plus H już w produkcji

Mikołaj Kobryński 29 kwietnia 2025

35 pociągów Coradia Stream dla Bułgarii

Tabor i technika

35 pociągów Coradia Stream dla Bułgarii

Mikołaj Kobryński 25 kwietnia 2025

Stadler dostarczy 19 jednostek bateryjnych dla DB Regio

Tabor i technika

Stadler dostarczy 19 jednostek bateryjnych dla DB Regio

Mikołaj Kobryński 22 kwietnia 2025

Polregio na zakupach. Szuka 4 używanych EZT

Prawo i polityka

Polregio na zakupach. Szuka 4 używanych EZT

Mikołaj Kobryński 18 kwietnia 2025

Jakie będą piętrowe EZT dla PKP Intercity?

Tabor i technika

Jakie będą piętrowe EZT dla PKP Intercity?

Mikołaj Kobryński 18 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5