NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Rail Baltica: Zaręby i Szulborze z pociągami, ale rozkład do poprawy

| Jakub Madrjas 04.03.2021 1,8k

Rail Baltica: Zaręby i Szulborze z pociągami, ale rozkład do poprawy
Fot PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Nowe perony na przystankach Zaręby Kościelne, Kietlanka i Szulborze Wielkie przy linii Rail Baltica przez wiele miesięcy mogły być tylko sceną do podziwiania przejeżdżających pociągów PKP Intercity. Samorząd województwa mazowieckiego w końcu uruchomił połączenia, ale część z nich prowadzi tylko do Małkini, gdzie trzeba się przesiąść. Mieszkańcy chcieliby też większej liczby połączeń.
O sprawie trzech nowych peronów przy linii Rail Baltica, z których nie odjeżdżają żadne pociągi, pisaliśmy już w 2019 roku. Od nowego rozkładu jazdy, który wszedł w życie w grudniu 2020 roku, w końcu dojeżdżają tu pociągi. Rozkład jazdy jest jednak niekorzystny dla pasażerów. Osiem z dwunastu połączeń to krótkie, wahadłowe kursy Szulborze Wielkie – Małkinia. Żeby dostać się dalej, do Tłuszcza czy Warszawy, trzeba się przesiąść. Zwrócił na to uwagę radny Bartosz Wiśniakowski z sejmiku, który dodał w interpelacji, że przewoźnik przyjął długi czas oczekiwania na stacji Małkinia – nawet 40 minut. – Przyjęty wariant obsługi koleją gmin Zaręby Kościelne i Szulborze Wielkie zniechęci mieszkańców tych miejscowości do korzystania z usług mazowieckich pociągów – uważa radny.

Będą lepsze skomunikowania

Samorząd województwa w odpowiedzi na interpelację dość niejasno tłumaczy, że podjęta przez przewoźnika decyzja o zastąpieniu bezpośrednich połączeń kursami z przesiadką na stacji Małkinia była spowodowana dostosowaniem oferty przewozowej do potrzeb lokalnych mieszkańców z wyszczególnieniem zapewnienia możliwości dojazdu uczniów do i ze szkół w Małkini i są efektem m.in. wystąpień lokalnych władz samorządowych.

O dokładniejsze wyjaśnienia poprosiliśmy Koleje Mazowieckie. Jak tłumaczy rzeczniczka Donata Nowakowska, pierwotne założenia rozkładowe KM zakładały więcej pociągów bezpośrednich, bez konieczności przesiadki w Małkini. – Z uwagi na reakcję miejscowych samorządów, podyktowaną tym, że rozkład nie zapewniał dojazdu i odwozu dzieci i młodzieży ze szkół w Małkini, rozkład został skorygowany. Przełożyło się to jednak na konieczność uruchomienia dodatkowego taboru dla obsługi tego odcinka – tłumaczy Nowakowska.

– Na bieżąco monitorujemy zarówno liczbę podróżnych, jak również staramy się wprowadzać, w miarę możliwości, zmiany zaproponowane przez społeczność lokalną. Stąd też m.in. wraz z korektą rozkładu od 14 marca skomunikowania będą trochę lepsze, co oznacza krótszy czas oczekiwania na przesiadkę – dodaje.

Co z większą liczbą pociągów?

Mieszkańcy i lokalni samorządowcy oczekują jednak większej liczby połączeń ogółem. – Spółka przeprowadziła ankietę na temat obowiązującego rozkładu jazdy. Pasażerowie ocenili go stosunkowo dobrze, choć daje się zauważyć oczekiwanie na większą liczbę pociągów – zwłaszcza bezpośrednich do Warszawy i przedłużenia ich do Czyżewa – przyznaje rzeczniczka KM. W związku z tym spółka rozważy zaplanowanie większej liczby połączeń, choć oczywiście decyzja należy do Urzędu Marszałkowskiego zlecającego przewozy.

W sprawie była jeszcze jedna interpelacja – radny Wojciech Zabłocki spytał z kolei, czy Marszałek podjął rozmowy, aby rozkład jazdy do stacji Czyżew będzie uwzględniał porozumienie w zakresie godzin kursowania pociągów z województwem podlaskim w celu umożliwienia dogodnych przesiadek na pociągi regionalne kursujące na terenie województwa podlaskiego.

W odpowiedzi czytamy, że takie porozumienie pomiędzy samorządami jest – dla całego odcinka Małkinia – Szepietowo – ale wejdzie w życie po zakończeniu prac modernizacyjnych na linii. Z kolei rzeczniczka Kolei Mazowieckich dodaje, że sama możliwość dojazdu do stacji Czyżew zależy od postępów w modernizacji Rail Baltica.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Mazowieckie (1062)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Mazowieckie (1062)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5