NUMER 01-02/2021
NUMER 01-02/2021
Temat numeru:
Rok 2020 pełen wyzwań
szukaj
Śledź nas:

Rail Baltica: Zaręby i Szulborze z pociągami, ale rozkład do poprawy

| Jakub Madrjas 04.03.2021 29

Rail Baltica: Zaręby i Szulborze z pociągami, ale rozkład do poprawy
Fot PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Nowe perony na przystankach Zaręby Kościelne, Kietlanka i Szulborze Wielkie przy linii Rail Baltica przez wiele miesięcy mogły być tylko sceną do podziwiania przejeżdżających pociągów PKP Intercity. Samorząd województwa mazowieckiego w końcu uruchomił połączenia, ale część z nich prowadzi tylko do Małkini, gdzie trzeba się przesiąść. Mieszkańcy chcieliby też większej liczby połączeń.
O sprawie trzech nowych peronów przy linii Rail Baltica, z których nie odjeżdżają żadne pociągi, pisaliśmy już w 2019 roku. Od nowego rozkładu jazdy, który wszedł w życie w grudniu 2020 roku, w końcu dojeżdżają tu pociągi. Rozkład jazdy jest jednak niekorzystny dla pasażerów. Osiem z dwunastu połączeń to krótkie, wahadłowe kursy Szulborze Wielkie – Małkinia. Żeby dostać się dalej, do Tłuszcza czy Warszawy, trzeba się przesiąść. Zwrócił na to uwagę radny Bartosz Wiśniakowski z sejmiku, który dodał w interpelacji, że przewoźnik przyjął długi czas oczekiwania na stacji Małkinia – nawet 40 minut. – Przyjęty wariant obsługi koleją gmin Zaręby Kościelne i Szulborze Wielkie zniechęci mieszkańców tych miejscowości do korzystania z usług mazowieckich pociągów – uważa radny.

Będą lepsze skomunikowania

Samorząd województwa w odpowiedzi na interpelację dość niejasno tłumaczy, że podjęta przez przewoźnika decyzja o zastąpieniu bezpośrednich połączeń kursami z przesiadką na stacji Małkinia była spowodowana dostosowaniem oferty przewozowej do potrzeb lokalnych mieszkańców z wyszczególnieniem zapewnienia możliwości dojazdu uczniów do i ze szkół w Małkini i są efektem m.in. wystąpień lokalnych władz samorządowych.

O dokładniejsze wyjaśnienia poprosiliśmy Koleje Mazowieckie. Jak tłumaczy rzeczniczka Donata Nowakowska, pierwotne założenia rozkładowe KM zakładały więcej pociągów bezpośrednich, bez konieczności przesiadki w Małkini. – Z uwagi na reakcję miejscowych samorządów, podyktowaną tym, że rozkład nie zapewniał dojazdu i odwozu dzieci i młodzieży ze szkół w Małkini, rozkład został skorygowany. Przełożyło się to jednak na konieczność uruchomienia dodatkowego taboru dla obsługi tego odcinka – tłumaczy Nowakowska.

– Na bieżąco monitorujemy zarówno liczbę podróżnych, jak również staramy się wprowadzać, w miarę możliwości, zmiany zaproponowane przez społeczność lokalną. Stąd też m.in. wraz z korektą rozkładu od 14 marca skomunikowania będą trochę lepsze, co oznacza krótszy czas oczekiwania na przesiadkę – dodaje.

Co z większą liczbą pociągów?

Mieszkańcy i lokalni samorządowcy oczekują jednak większej liczby połączeń ogółem. – Spółka przeprowadziła ankietę na temat obowiązującego rozkładu jazdy. Pasażerowie ocenili go stosunkowo dobrze, choć daje się zauważyć oczekiwanie na większą liczbę pociągów – zwłaszcza bezpośrednich do Warszawy i przedłużenia ich do Czyżewa – przyznaje rzeczniczka KM. W związku z tym spółka rozważy zaplanowanie większej liczby połączeń, choć oczywiście decyzja należy do Urzędu Marszałkowskiego zlecającego przewozy.

W sprawie była jeszcze jedna interpelacja – radny Wojciech Zabłocki spytał z kolei, czy Marszałek podjął rozmowy, aby rozkład jazdy do stacji Czyżew będzie uwzględniał porozumienie w zakresie godzin kursowania pociągów z województwem podlaskim w celu umożliwienia dogodnych przesiadek na pociągi regionalne kursujące na terenie województwa podlaskiego.

W odpowiedzi czytamy, że takie porozumienie pomiędzy samorządami jest – dla całego odcinka Małkinia – Szepietowo – ale wejdzie w życie po zakończeniu prac modernizacyjnych na linii. Z kolei rzeczniczka Kolei Mazowieckich dodaje, że sama możliwość dojazdu do stacji Czyżew zależy od postępów w modernizacji Rail Baltica.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Mazowieckie (998)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Mazowieckie (998)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2021
NUMER 01-02/2021
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy trudny dla branży 2020 rok. Szczególną uwagę skierowaliśmy na liderów rynku: PKP SA, Budimex, Siemens Mobility, Polregio czy PKP Energetykę. W dziale pasażer analizujemy, co stało się w województwie kujawsko-pomorskim i jaka jest przyszłość kolei w Płocku. Rozmawiamy również z nową dyrektor ZTM w Warszawie. Eksperci opisali dla Czytelników system SCADA w PKP Energetyka i wszystkie aspekty wprowadzania nowego systemu napięcia 25 kV na polskiej sieci kolejowej. Nie zapominamy o wielkich pieniądzach w Krajowym Planie Odbudowy, niespełnionych zapowiedziach obniżenia stawek dostępu i nowej, wielkiej umowie PSC dla PKP Intercity.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5