Partnerzy serwisu:
Biznes

Rail Baltica: Ruch na Litwę wciąż niewielki

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI

Data publikacji:
01-02-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Rail Baltica: Ruch na Litwę wciąż niewielki
fot. Kasper FiszerPociąg PKP Cargo na Litwie (2010)
Przewozy towarowe pomiędzy Polską a Litwą nadal utrzymują się na bardzo niskim poziomie. Nowoczesna infrastruktura wykorzystywana jest więc w niewielkim procencie. Czy szansą na zwiększenie przewozów będzie modernizacja torów po polskiej stronie granicy?

Jednym z ważniejszych elementów międzynarodowego korytarza Rail Baltica jest jego litewski fragment od granicy z Polską do Kowna. Otwarty ponad rok temu po gruntownej przebudowie szlak bardzo podniósł standard techniczny ciągu i wyeliminował konieczność kłopotliwej zmiany rozstawu osi na stacji granicznej. Nie przełożyło się to jednak na zwiększenie ruchu, więc wykorzystanie nowoczesnej trasy jest niskie.

PKP Cargo nie zanotowało wzrostu przewozów

W październiku 2015 r. zakończyła się budowa de facto nowej 123-kilometrowej linii kolejowej o szerokości toru 1435 mm, która na całej swojej długości biegnie obok układu szerokotorowego. W efekcie pomiędzy Kownem a graniczną stacją Mockava (Maćkowo) powstał wielotorowy szlak w standardzie magistralnym. Inwestycja pochłonęła ponad 360 mln euro.

Miała ona przede wszystkim ułatwić transport towarów. Zdecydowano się więc na budowę peronów tylko w większych miejscowościach, likwidując jednocześnie możliwość odprawy podróżnych na dawnej stacji przesiadkowej Šeštokai (Szostaków). – Po remoncie nie zauważyliśmy wzrostu przewozów – mówi jednak Ryszard Jacek Wnukowski z biura prasowego PKP Cargo, które pozostaje jednym z najważniejszych przewoźników kolejowych obsługujących przewozy na Litwę.

Wymiana handlowa nie jest zależna od przewoźnika

– Liczba pociągów przekazywanych na przejściu granicznym Trakiszki – Mockava jest stosunkowo niewielka i wynosi około 10-12 par pociągów miesięcznie. W imporcie przewozi się najwięcej drewna i produktów z drewna, a w eksporcie jedną z największych grup towarowych są nawozy – wskazuje przedstawiciel spółki. Wszystkie pociągi przewoźnika przekazywane są w Szostakowie, choć PKP Cargo w 2014 r. uzyskało certyfikat bezpieczeństwa pozwalający na samodzielną realizację przewozów na Litwie. Niewielką skalę obsługiwanego ruchu Ryszard Jacek Wnukowski tłumaczy ogólną sytuacją gospodarczą obu krajów.

– Potencjał polsko-litewskiego przejścia granicznego pod względem eksploatacyjnym jest znacznie większy niż wskazują to wykonywane przewozy – przyznaje. – Jednak liczba przesyłek przekazywanych na tym przejściu jest ściśle związana z wymianą handlową, zwłaszcza między firmami litewskimi i polskimi, co jest niezależne od przewoźnika – konkluduje. Pewne szanse na uruchamianie dodatkowych połączeń towarowych widzą natomiast PKP Polskie Linie Kolejowe.

Lepsze parametry przyciągną odbiorców?

– Planujemy modernizację kolejnego fragmentu międzynarodowego korytarza: od Białegostoku przez Ełk i Suwałki do granicy państwa. Został on podzielony na dwa odcinki: Białystok – Ełk i Ełk – granica państwa (Trakiszki). Będziemy się ubiegać o dofinansowanie inwestycji na pierwszym z tych odcinków w ramach III naboru CEF – zapowiada Joanna Kubiak z Zespołu Prasowego PKP PLK.

– Liczymy na to, że wraz z modernizacją, która planowana jest na lata 2020–2024, wzrośnie liczba potencjalnych odbiorców [towarów] z takich krajów jak Łotwa, Estonia czy Finlandia – tłumaczy. Prace modernizacyjne mają bowiem pozwolić na wjazd cięższych niż dotychczas składów towarowych. – Dopuszczalny nacisk zostanie zwiększony do 221 kN – mówi Joanna Kubiak. Wzrosnąć ma także maksymalna prędkość.

Siedem par pociągów towarowych na tydzień

Na razie jednak przejście w Trakiszkach obsługuje przeciętnie tylko dwa pociągi towarowe dziennie. – Na odcinku Trakiszki – granica państwa notujemy obecnie średnio siedem par pociągów towarowych w tygodniu – usłyszeliśmy w Wydziale Prasowym PKP PLK. Jedynym oprócz PKP Cargo (i Przewozów Regionalnych z weekendowymi pociągami pasażerskimi) przewoźnikiem, który uruchamia tam połączenia, jest DB Schenker.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Linia 38: Ostatnie prace przed grudniową reaktywacją

Infrastruktura

Linia 38: Ostatnie prace przed grudniową reaktywacją

PKP PLK 24 października 2025

Łódzkie: Utrudnienia pod Radomskiem i nowe perony pod Drzewicą

Pasażer

Szybciej i bezpieczniej na Magistrali Podsudeckiej pod Legnicą

Infrastruktura

Zobacz również:

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Infrastruktura

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 14 października 2025

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Infrastruktura

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 20 września 2025

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Infrastruktura

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Przemysław Farsewicz 30 sierpnia 2025

Pozostałe z wątku:

Linia 38: Ostatnie prace przed grudniową reaktywacją

Infrastruktura

Linia 38: Ostatnie prace przed grudniową reaktywacją

PKP PLK 24 października 2025

Łódzkie: Utrudnienia pod Radomskiem i nowe perony pod Drzewicą

Pasażer

Szybciej i bezpieczniej na Magistrali Podsudeckiej pod Legnicą

Infrastruktura

Zobacz również:

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Infrastruktura

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 14 października 2025

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Infrastruktura

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 20 września 2025

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Infrastruktura

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Przemysław Farsewicz 30 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij