Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Radykalne przyspieszenie pociągów towarowych. Już w tym roku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
20-04-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Radykalne przyspieszenie pociągów towarowych. Już w tym roku
Fot. Kacper, SM42.pl
Jak zapowiedział nowy prezes PKP Polskie Linie Kolejowe Ireneusz Merchel, średnia prędkość pociągów towarowych wzrośnie w tym roku nawet o jedną trzecią. To wielka zmiana, która ułatwi prowadzenie biznesu – ale na ile trwała?

Niska prędkość średnia pociągów towarowych, spowodowana słabym stanem infrastruktury, od lat jest bolączką przewoźników towarowych. Tylko w ostatnim czasie o absurdzie polegającym na tym, że dostęp do infrastruktury kolejowej jest dużo droższy niż do drogowej, a średnia prędkość przejazdu prawie 3-krotnie niższa mówił ostatnio choćby Dariusz Stefański, prezes PCC Intermodal. Ale o niskiej prędkości mówią także pozostali przewoźnicy.

Temat poruszany był także na Kongresie Kolejowym, zajęła się nim nawet Komisja Europejska, która ostro skrytykowała Polskę wskazując, że w sąsiednich krajach prędkość pociągów towarowych jest dużo wyższa. Ten stan nie tylko obniża konkurencyjność czasową sektora kolejowego, ale też drastycznie zwiększa koszty przewoźników towarowych, którzy dużą część taboru mają „uwięzioną” na powolnych szlakach.

Będzie przyspieszenie towarów

Ta sytuacja ma się poprawić już na koniec tego roku. Jak poinformowali prezesi PKP SA i PKP PLK, w przyszłym rozkładzie jazdy, który wejdzie w życie w połowie grudnia, średnia prędkość handlowa dla pociągów towarowych ma się podnieść o około 10 km/h. Celem jest wzrost z obecnych 27 km/h do 35 km/h, czyli o jedną trzecią.

Jak tłumaczył prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, będzie to efekt likwidacji wąskich gardeł. Chodzi tu nie tylko o zaplanowane już prace (m.in. na Śląsku, gdzie średnia prędkość spadła do 17 km/h) z miliardowego budżetu inwestycji tzw. jednorocznych, ale i o nowe roboty utrzymaniowe, które PKP PLK ma wykonać z własnego budżetu.

– Nieraz likwidacja wąskiego gardła daje podobny efekt czasowy co modernizacja linii, bo prędkość wzrasta z 20 km/h do pierwotnych 80 km/h. Dla przewozu towarów to i tak wystarczająca prędkość – tłumaczy prezes, który wcześniej kierował olsztyńskim Zakładem Linii Kolejowych PLK.

Prędkość handlowa już nie spadnie?

Informacja o tak radykalnej poprawie parametrów sieci rodzi od razu pytanie o trwałość tego stanu. Czy w przyszłym roku prędkość nie wzrośnie dlatego, że PLK zakończy prace inwestycyjne z budżetu poprzedniej perspektywy unijnej, a nie zdąży jeszcze rozpocząć tych z perspektywy na lata 2014–2020? Oznaczałoby to, że wraz ze wznowieniem prac prędkość znów spadnie. Prezes Merchel rozwiewa te obawy.

– Nie mogę obiecać konkretnych wartości, ponieważ jesteśmy na etapie analiz, ale utrzymanie prędkości handlowej mimo prac modernizacyjnych będzie w najbliższych latach naszym celem – zapowiedział.

Biznes zadowolony, ale przypomina o przepustowości

– Bardzo cieszy deklaracja o radykalnej poprawie użyteczności infrastruktury kolejowej – mówi "Rynkowi Kolejowemu" Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej. – Trzeba jednak pamiętać, że niskie prędkości pociągów towarowych nie wynikają z tego, że jadą one po kilkaset kilometrów z prędkością muzealnej wąskotorówki, ale przede wszystkim z bardzo długich postojów – zaznacza.

Jego zdaniem polityka cięcia kosztów, likwidacji stacji, torów dodatkowych, czy też zamykania linii umożliwiających poprowadzenie objazdów doprowadziła do deficytu przepustowości. – Scenariusz zwijania się transportu kolejowego nie przewidywał odbudowania rynku – ani pasażerskiego, ani towarowego. Dlatego planując niezbędną likwidację ograniczeń prędkości, należy równolegle likwidować wąskie gardła dławiące przepustowość. I to nie tylko w infrastrukturze, ale również archaicznych zasadach prowadzenia ruchu – mówi Jakub Majewski.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5