Partnerzy serwisu:
Biznes

W czerwcu znacznie spadła punktualność pociągów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
10-08-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
UTK

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
W czerwcu znacznie spadła punktualność pociągów
fot. PKP PLK SA
W II kwartale 2023 r. poziom punktualności pociągów pasażerskich wyniósł 91,1%, a towarowych 53,5%. Bardzo źle, w stosunku do wcześniejszych miesięcy, było w czerwcu.

Jak podaje Urząd Transportu Kolejowego, od kwietnia do czerwca 2023 r. punktualnie do stacji końcowej dojechało 91,1% pociągów pasażerskich (przy opóźnieniach powyżej 5 minut 59 sekund). Najwyższy poziom punktualności pociągów pasażerskich w II kwartale odnotowano w kwietniu – 92,4%. W kolejnych miesiącach odnotowano spadek tego wskaźnika do 91,8% w maju i 89,1% w czerwcu.

– Dane o drugim kwartale w punktualności pasażerskiej można podzielić na dwa okresy – pierwszy z nich obejmował czas po korekcie rozkładu jazdy w marcu, gdy w kwietniu i maju punktualność pasażerska poprawiła się i czerwiec, kiedy ponownie wynik punktualności dla całego rynku nie przekroczył 90%.Trwające prace w obszarze warszawskiego węzła kolejowego, a także zdarzenia losowe i pojawiające się problemy z taborem czy zjawiskiem wydłużonego lokowania podróżnych na stacjach linii nr 20 przełożyły się na niższe niż w poprzednich latach wyniki punktualności u przewoźników korzystających z warszawskiego węzła kolejowego – komentuje wyniki punktualności dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Wśród przewoźników pasażerskich realizujących codzienny rozkład jazdy, najwyższy wskaźnik punktualności w II kwartale odnotowała PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. (wg danych zarządcy PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o.) – 98,5%. Główny przewoźnik dalekobieżny – „PKP Intercity” S.A. osiągnął poziom punktualności 73,5%, co jest wynikiem o 0,5 punktu procentowego gorszym w stosunku do I kwartału 2023 r.

Dane o punktualności przewozów pasażerskich w podziale miesięcznym [%]
miesiąc 2020 2021 2022 2023 zmiana 2023/2022 [p. proc.]
styczeń 93,95% 90,09% 91,61% 90,70% -0,91%
luty 94,28% 87,77% 91,97% 90,96% -1,00%
marzec 95,94% 93,27% 89,60% 91,16% 1,55%
kwiecień 98,00% 94,01% 91,70% 92,43% 0,73% 
maj 97,70% 92,62% 90,36% 91,84% 1,48% 
czerwiec 94,56% 89,48% 87,22% 89,14%   1,92%
lipiec 94,33% 86,73% 85,24%    
sierpień 93,64% 89,08% 86,53%    
wrzesień 93,83% 90,37% 89,94%    
październik 93,35% 89,97% 87,89%    
listopad 94,68% 89,30% 88,20%    
grudzień 93,25% 88,74% 83,87%    

 

Dane o punktualności przewoźników pasażerskich w ostatnim kwartale [%]
 przewoźnik kwiecień maj  czerwiec II kwartał
Arriva 95,33% 93,58% 92,27% 93,69%
Cargo Master 74,19% 59,38% 81,08% 72,00%
Ceske Drahy 100,00% 96,67% 96,25% 97,21%
Koleje Dolnośląskie 94,19% 93,01% 89,81% 92,32%
Koleje Małopolskie 95,16% 96,04% 95,21% 95,48%
Koleje Mazowieckie 90,50% 90,50% 88,78% 89,94%
Koleje Śląskie 95,70% 94,70% 93,72% 94,70%
Koleje Wielkopolskie 95,35% 95,60% 90,61% 93,89%
Leo Express 88,89% 92,00% 85,19% 88,57%
Łódzka Kolej Aglomeracyjna 94,84% 95,47% 94,81% 95,05%
ODEG Ostdeutsche 98,49% 97,92% 96,19% 97,53%
PKP Intercity 76,22% 76,08% 68,32% 73,54%
PKP SKM 98,18% 99,00% 98,42% 98,53%
Polregio 93,21% 92,01% 89,35% 91,51%
RegioJet 46,67% 43,55% 55,00% 48,35%
SKM Warszawa 91,17% 89,74% 87,72% 89,51%
SKPL Cargo 66,67% 100,00% 25,00% 64,00%
UBB 96,29% 95,31% 92,37% 94,63%
WKD 98,93% 99,74% 95,05% 98,00%

 

Średnie opóźnienie pociągów pasażerskich w II kwartale 2023 r. obliczone jako iloraz łącznego czasu opóźnionych pociągów na stacji końcowej i liczby tych pociągów wyniosło ponad 20 minut dla pociągów opóźnionych powyżej 5 minut 59 sekund oraz blisko 8 minut dla wszystkich opóźnionych pociągów.

Jak czytamy, przyczyny opóźnień przypisywane są przez zarządcę infrastruktury do odpowiednich grup określonych w instrukcji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Wśród przyczyn, które odpowiadały za największy czas trwania opóźnień pociągów opóźnionych na stacji końcowej od 6 minut, były te przypisane do kodów:

  • 64-2 Naprawa lub wymiana na skutek awarii (poza tym korzystanie z pomocy innych lokomotyw) – 160,2 tys. min (w tym 395 przypadków opóźnień o czasie trwania minimum 60 min),
  • 64-1 WCJ – wydłużony czas przejazdu – 76,9 tys. min (w tym 3 przypadki opóźnień o czasie trwania minimum niż 60 min),
  • 71-1 Opóźnienia wtórne na sieci PKP PLK S.A. spowodowane przez zdarzenie przypisane Przedsiębiorstwu Kolejowemu, od którego przyjmowany jest pociąg – 56,8 tys. min (w tym 136 przypadków opóźnień o czasie trwania minimum 60 min),
  • 90-5 Samobójstwa i wypadki z udziałem ludzi – 49,5 tys. min (w tym 163 przypadków opóźnień o czasie trwania minimum niż 60 min),
  • 54-1 Późne zgłoszenie gotowości do odjazdu – 43,0 tys. min (w tym 93 przypadki opóźnień minimum niż 60 min).
W II kwartale 2023 r. odnotowano ponad 333 przypadki opóźnień, których czas przekraczał 120 minut. W tym zestawieniu dominują przyczyny związane z taborem (kod 64-2 Naprawa lub wymiana na skutek awarii (poza tym korzystanie z pomocy innych lokomotyw)), a w drugiej kolejności przyczyny związane z wypadkami (kod 90-5 Samobójstwa i wypadki z udziałem ludzi) - podaje Urząd. 

Z danych UTK wynika, że w II kwartale 2023 r. punktualnie do stacji końcowej dojechało 53,6% pociągów towarowych. Najwyższą punktualność w tym okresie odnotowano w maju – 55%. W kwietniu punktualność wyniosła 53,4%, natomiast w czerwcu 52,2%. Średnie opóźnienie pociągu towarowego w II kwartale 2023 r. wyniosło 613 minut. Na 48 808 opóźnionych pociągów 73% stanowiły te, których opóźnienie wynosiło minimum 120 minut.

Szczegółowe wyniki punktualności w przewozach kolejowych za II kwartał 2023 r. oraz dane archiwalne znajdują się na portalu Dane Kolejowe w działach Punktualność pasażerska oraz Punktualność towarowa.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij