Partnerzy serwisu:
Biznes

W czerwcu znacznie spadła punktualność pociągów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo

Data publikacji:
10-08-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
UTK

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
W czerwcu znacznie spadła punktualność pociągów
fot. PKP PLK SA
W II kwartale 2023 r. poziom punktualności pociągów pasażerskich wyniósł 91,1%, a towarowych 53,5%. Bardzo źle, w stosunku do wcześniejszych miesięcy, było w czerwcu.

Jak podaje Urząd Transportu Kolejowego, od kwietnia do czerwca 2023 r. punktualnie do stacji końcowej dojechało 91,1% pociągów pasażerskich (przy opóźnieniach powyżej 5 minut 59 sekund). Najwyższy poziom punktualności pociągów pasażerskich w II kwartale odnotowano w kwietniu – 92,4%. W kolejnych miesiącach odnotowano spadek tego wskaźnika do 91,8% w maju i 89,1% w czerwcu.

– Dane o drugim kwartale w punktualności pasażerskiej można podzielić na dwa okresy – pierwszy z nich obejmował czas po korekcie rozkładu jazdy w marcu, gdy w kwietniu i maju punktualność pasażerska poprawiła się i czerwiec, kiedy ponownie wynik punktualności dla całego rynku nie przekroczył 90%.Trwające prace w obszarze warszawskiego węzła kolejowego, a także zdarzenia losowe i pojawiające się problemy z taborem czy zjawiskiem wydłużonego lokowania podróżnych na stacjach linii nr 20 przełożyły się na niższe niż w poprzednich latach wyniki punktualności u przewoźników korzystających z warszawskiego węzła kolejowego – komentuje wyniki punktualności dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Wśród przewoźników pasażerskich realizujących codzienny rozkład jazdy, najwyższy wskaźnik punktualności w II kwartale odnotowała PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. (wg danych zarządcy PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o.) – 98,5%. Główny przewoźnik dalekobieżny – „PKP Intercity” S.A. osiągnął poziom punktualności 73,5%, co jest wynikiem o 0,5 punktu procentowego gorszym w stosunku do I kwartału 2023 r.

Dane o punktualności przewozów pasażerskich w podziale miesięcznym [%]
miesiąc 2020 2021 2022 2023 zmiana 2023/2022 [p. proc.]
styczeń 93,95% 90,09% 91,61% 90,70% -0,91%
luty 94,28% 87,77% 91,97% 90,96% -1,00%
marzec 95,94% 93,27% 89,60% 91,16% 1,55%
kwiecień 98,00% 94,01% 91,70% 92,43% 0,73% 
maj 97,70% 92,62% 90,36% 91,84% 1,48% 
czerwiec 94,56% 89,48% 87,22% 89,14%   1,92%
lipiec 94,33% 86,73% 85,24%    
sierpień 93,64% 89,08% 86,53%    
wrzesień 93,83% 90,37% 89,94%    
październik 93,35% 89,97% 87,89%    
listopad 94,68% 89,30% 88,20%    
grudzień 93,25% 88,74% 83,87%    

 

Dane o punktualności przewoźników pasażerskich w ostatnim kwartale [%]
 przewoźnik kwiecień maj  czerwiec II kwartał
Arriva 95,33% 93,58% 92,27% 93,69%
Cargo Master 74,19% 59,38% 81,08% 72,00%
Ceske Drahy 100,00% 96,67% 96,25% 97,21%
Koleje Dolnośląskie 94,19% 93,01% 89,81% 92,32%
Koleje Małopolskie 95,16% 96,04% 95,21% 95,48%
Koleje Mazowieckie 90,50% 90,50% 88,78% 89,94%
Koleje Śląskie 95,70% 94,70% 93,72% 94,70%
Koleje Wielkopolskie 95,35% 95,60% 90,61% 93,89%
Leo Express 88,89% 92,00% 85,19% 88,57%
Łódzka Kolej Aglomeracyjna 94,84% 95,47% 94,81% 95,05%
ODEG Ostdeutsche 98,49% 97,92% 96,19% 97,53%
PKP Intercity 76,22% 76,08% 68,32% 73,54%
PKP SKM 98,18% 99,00% 98,42% 98,53%
Polregio 93,21% 92,01% 89,35% 91,51%
RegioJet 46,67% 43,55% 55,00% 48,35%
SKM Warszawa 91,17% 89,74% 87,72% 89,51%
SKPL Cargo 66,67% 100,00% 25,00% 64,00%
UBB 96,29% 95,31% 92,37% 94,63%
WKD 98,93% 99,74% 95,05% 98,00%

 

Średnie opóźnienie pociągów pasażerskich w II kwartale 2023 r. obliczone jako iloraz łącznego czasu opóźnionych pociągów na stacji końcowej i liczby tych pociągów wyniosło ponad 20 minut dla pociągów opóźnionych powyżej 5 minut 59 sekund oraz blisko 8 minut dla wszystkich opóźnionych pociągów.

Jak czytamy, przyczyny opóźnień przypisywane są przez zarządcę infrastruktury do odpowiednich grup określonych w instrukcji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Wśród przyczyn, które odpowiadały za największy czas trwania opóźnień pociągów opóźnionych na stacji końcowej od 6 minut, były te przypisane do kodów:

  • 64-2 Naprawa lub wymiana na skutek awarii (poza tym korzystanie z pomocy innych lokomotyw) – 160,2 tys. min (w tym 395 przypadków opóźnień o czasie trwania minimum 60 min),
  • 64-1 WCJ – wydłużony czas przejazdu – 76,9 tys. min (w tym 3 przypadki opóźnień o czasie trwania minimum niż 60 min),
  • 71-1 Opóźnienia wtórne na sieci PKP PLK S.A. spowodowane przez zdarzenie przypisane Przedsiębiorstwu Kolejowemu, od którego przyjmowany jest pociąg – 56,8 tys. min (w tym 136 przypadków opóźnień o czasie trwania minimum 60 min),
  • 90-5 Samobójstwa i wypadki z udziałem ludzi – 49,5 tys. min (w tym 163 przypadków opóźnień o czasie trwania minimum niż 60 min),
  • 54-1 Późne zgłoszenie gotowości do odjazdu – 43,0 tys. min (w tym 93 przypadki opóźnień minimum niż 60 min).
W II kwartale 2023 r. odnotowano ponad 333 przypadki opóźnień, których czas przekraczał 120 minut. W tym zestawieniu dominują przyczyny związane z taborem (kod 64-2 Naprawa lub wymiana na skutek awarii (poza tym korzystanie z pomocy innych lokomotyw)), a w drugiej kolejności przyczyny związane z wypadkami (kod 90-5 Samobójstwa i wypadki z udziałem ludzi) - podaje Urząd. 

Z danych UTK wynika, że w II kwartale 2023 r. punktualnie do stacji końcowej dojechało 53,6% pociągów towarowych. Najwyższą punktualność w tym okresie odnotowano w maju – 55%. W kwietniu punktualność wyniosła 53,4%, natomiast w czerwcu 52,2%. Średnie opóźnienie pociągu towarowego w II kwartale 2023 r. wyniosło 613 minut. Na 48 808 opóźnionych pociągów 73% stanowiły te, których opóźnienie wynosiło minimum 120 minut.

Szczegółowe wyniki punktualności w przewozach kolejowych za II kwartał 2023 r. oraz dane archiwalne znajdują się na portalu Dane Kolejowe w działach Punktualność pasażerska oraz Punktualność towarowa.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5