NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Przyżycki: Nie mnożyć nadmiernie zadań na linii do Lublina

| Paweł Przyżycki 12.02.2016 305

Przyżycki: Nie mnożyć nadmiernie zadań na linii do Lublina
Fot. Mariusz Tuszyński, SM42.pl
Modernizacja linii kolejowej z Warszawy do Lublina jest jedną z kluczowych i największych inwestycji spośród zaplanowanych na najbliższe lata realizacji PKP PLK. Doświadczenia z realizacji inwestycji o podobnym rozmiarze pokazują, że dla terminowości wykonania projektów bardzo ważne jest także równoległe realizowanie zadań związanych z automatyką kolejową – pisze Paweł Przyżycki, dyrektor zarządzający w Thales Polska.
Modernizacja linii kolejowej z Warszawy do Lublina jest jedną z kluczowych i największych inwestycji spośród zaplanowanych na najbliższe lata realizacji PKP PLK. Kompleksowość założonego zakresu prac wymaga rozwiązań systemowych, które pozwolą najefektywniej przeprowadzić prace i w pełni wykorzystać potencjał płynący z modernizacji, w tym instalacji nowoczesnych systemów automatyki kolejowej.

Zamawiający rozważa podzielenie obszernego przetargu na mniejsze części. Doświadczenia z realizacji inwestycji o podobnym rozmiarze pokazują, że dla terminowości wykonania projektów bardzo ważne jest także równoległe realizowanie zadań związanych z automatyką kolejową. Na linii L7 zaplanowano wdrożenie systemu ERTMS.

Po podziale zadań w przetargu, europejski system ma być instalowany łącznie z warstwą podstawową systemu sterowania ruchem kolejowym na całej linii. Takie rozwiązanie pozwoli na sprawną realizację inwestycji, zachowanie kompatybilności systemów i możliwość szybszego przekazania systemu ERTMS do eksploatacji. Przy takim podejściu koordynacja wykonawców robót remontowych może przebiegać sprawnie i z korzyścią dla końcowej ceny oraz czasu realizacji projektu.

Jednocześnie warto pamiętać, że proponowany przez niektórych inny scenariusz, tj. oddzielenia warstwy podstawowej srk od ERTMS był już sprawdzany na liniach kolejowych Warszawa – Gdańsk i Warszawa – Łódź. Jego efektem było powstaniem poważnych utrudnień, a w konsekwencji dużych opóźnień w terminie zakończenia inwestycji. Obie modernizacje trwają już 10 lat. Przyjmując takie niekorzystne rozwiązanie, można z góry spodziewać się konieczności zwiększenia nakładów finansowych na modernizację.

Sumując, nadmierne mnożenie projektów jest nieuzasadnione, nie będzie służyło interesowi nie tylko wykonawców, ale przede wszystkim inwestora, a w konsekwencji i pasażerów, którzy dłużej będą musieli czekać na efekty modernizacji.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Lublin (381)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Komentarze
zdjęcie autora

Paweł Przyżycki - dyrektor zarządzający w firmie Thales Polska

Paweł Przyżycki jest ekspertem z wieloletnim doświadczeniem w branży kolejowej. Od 2001 pracuje w zespołach czołowych dostawców systemów automatyki kolejowej. Od 7 lat związany z firmą Thales Polska. Zarządza realizacją kluczowych inwestycji w zakresie wdrożeń innowacyjnych systemów sterowania ruchem na najważniejszych liniach infrastruktury kolejowej w Polsce. Jest absolwentem Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej oraz studiów MBA realizowanych przez Politechnikę Warszawską i London Business School.

Wiecej z regionu:

Lublin (381)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5