NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

30 km/h pociągiem do Horyńca Zdroju. Czy będzie poprawa?

| jar, Rynek Kolejowy 05.08.2016 614

30 km/h pociągiem do Horyńca Zdroju. Czy będzie poprawa?
Fragment stacji Oleszyce - zdjęcie z 2012 r.fot. Rafał Jasiński
Na linię kolejową nr 101 Munina – Hrebenne od końca ubiegłego roku powróciły pociągi pasażerskie dalekobieżne, realizowany jest z różnym natężeniem w skali roku ruch regionalny. Jednak czas przejazdu, zwłaszcza między Horyńcem Zdrój a Werchratą nie jest akceptowalny. I na razie nie zapowiada się, aby nastąpiła poprawa w tym zakresie.
Charakterystyka linii

Linia kolejowa nr 101 Munina – Hrebenne położona jest w przeważającym fragmencie w północno- wschodniej części województwa podkarpackiego (powiaty jarosławski i lubaczowski), niewielki jej fragment zlokalizowany jest w województwie lubelskim (powiat tomaszowski). Jest to „droga żelazna” jednotorowa, niezelektryfikowana, drugorzędna o długości ok. 82,5 km. Nie została ujęta w wykazie linii kolejowych państwowego znaczenia. Jej prędkość konstrukcyjną określono na 80 km/h. Jednak obecnie obowiązuje prędkość 70 km/h dla pociągów osobowych oraz 60 km/h dla pociągów towarowych. Wyjątkiem jest szlak Horyniec Zdrój – Werchrata, gdzie obecnie wszystkie składy mogą poruszać się z prędkością maksymalną równą 30 km/h. Jak informuje „Rynek Kolejowy” Dorota Szalacha, Główny Specjalista w Wydziale komunikacji i promocji w regionach Biura Komunikacji i Promocji Centrali PKP Polskie Linie Kolejowe, ograniczenie to powoduje wydłużenie czasu przejazdu pociągów o 17 minut.

Co dzieje się na linii?

Obecnie linia kolejowa jest wykorzystywana w ruchu towarowym i pasażerskim.

– Linia 101 służy m.in. do obsługi wymiany handlowej między Polską a Ukrainą oraz tranzytu ze Wschodu na południe Europy. Jest eksploatowana na odcinku Munina - Werchrata przez przewoźnika PKP Cargo, którego pociągi kursują w dni robocze. Średniodobowo przewoźnik uruchamia jedną parę pociągów relacji Żurawica - Werchrata – Żurawica. Ponadto obsługi bocznicy szlakowej Euroservice w Surochowie dokonuje przewoźnik Lotos kolej. Ona jest również obsługiwana tylko w dni robocze – wyjaśnia Dorota Szalacha.

Od wejścia w życie nowego rozkładu jazdy po torze linii nr 101 kursuje, z różnym natężeniem w skali roku, grupa wagonów pociągu kategorii IC, która łączy Zamość z m.in. Rzeszowem, Krakowem i Wrocławiem. Niestety, dość często pociągi na tej trasie zastępowane są komunikacją autobusową. Niewielki jest także ruchu regionalny. Tylko w niedzielę całą linię kolejową przejeżdża pociąg Rzeszów Główny – Zamość Wschód – Rzeszów Główny. W dni robocze kursują dwa pociągi regionalne między Jarosławiem a Horyńcem Zdrój. O ile w ruchu dalekobieżnym, po kilku latach bez pociągów tej kategorii, nastąpiła poprawa, to połączeń organizowanych przez samorządy wojewódzkiej jest zdecydowanie mniej.

Tylko prace o charakterze utrzymaniowym

Mimo niskich dopuszczalnych prędkości, zwłaszcza na wspomnianym szlaku (zgodnie z obowiązującym rozkładem pociągi pasażerskie między Horyńcem Zdrój a Werchratą odcinek o długości 14 km pokonują w aż 29 minut!), zarządca infrastruktury kolejowej nie zapowiada remontów pozwalających poprawę obecnego stanu.

– Aktualnie prowadzimy na tej linii prace utrzymaniowe, które mają na celu utrzymanie istniejących prędkości i zapobieżenia wprowadzenia dalszych ich ograniczeń – podaje D. Szalacha. Jak wynika z ogłaszanych przetargów, w bieżącym roku zaplanowano wymianę pojedynczych podkładów kolejowych, czyszczenie rowów z namułów oraz wycinkę drzew. Z myślą o pasażerach PKP PLK zamawia doposażenie przystanków w gabloty informacyjne i stojaki na rowery. 

Czy będzie rewitalizacja?

Gruntowna poprawa stanu technicznego omawianej drogi żelaznej może nastąpić po wykonaniu większych prac. Na listę rezerwową Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. wpisano zadanie pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 101 Munina – Hrebenne na odcinku Munina – granica państwa”. W ramach tego zadania pracami objęto by odcinek położony na terenie województwa podkarpackiego. Jak wynika z informacji przesłanej przez przedstawiciela PKP PLK, w związku z trwającymi pracami nad aktualizacją programu, nie wiadomo, jaki status będzie miał ten projekt po ich zakończeniu. W dokumencie przedstawionym do konsultacji, zadanie to pozostało na liście rezerwowej projektów realizowanych w ramach regionalnych programów operacyjnych. Pewne jest, że PKP PLK nie prowadzi prac przygotowawczych, niezbędnych do realizacji tego przedsięwzięcia.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Podkarpackie (665)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Podkarpackie (665)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5