Partnerzy serwisu:
Biznes

Tąpnięcie przewozów węgla na kolei

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
27-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
27-09-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UTK

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Tąpnięcie przewozów węgla na kolei
fot. Paweł Michalik, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.orgzdjęcie archiwalne
W II kwartale 2023 r. przewieziono 54,8 mln ton ładunków i wykonano pracę przewozową na poziomie 14,8 mld tonokilometrów. Te wyniki są mniejsze odpowiednio o 5,8 mln ton i 1,3 mld tonokilometrów w porównaniu do I kwartału 2023 r. Przyczyną jest przede wszystkim znaczny spadek w przewozach węgla kamiennego z 22,5 mln ton w I kwartale 2023 r. do 17,1 mln w II kwartale 2023 r (mniej o 23,9%).

W największej grupie towarów przewożonych koleją, tj. węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny, odnotowano wyraźny spadek przewożonych ładunków z 22,8 mln ton w I kwartale 2023 do 17,4 mln ton (spadek o 23,7%) w II kwartale 2023 r. W podgrupie węgiel kamienny masa tego surowca spadła o 5,4 mln ton w porównaniu z I kwartałem obecnego roku. Tak niski poziom przewozów ładunków z grupy węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny ostatni raz miał miejsce w drugim kwartale 2020 r.

Podstawowe dane II kwartał 2023
  masa (mln ton)  praca przewozowa (mld tonokilometrów)  średnia odległość (km)
ogółem  54,76 14,77 269,63
węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny  17,37 3,46 199,48
rudy metali, produkty górnictwa i kopalnictwa  14,59 3,67 251,71
koks, brykiety, produkty rafinacji ropy naftowej  8,09 2,99 370,14
chemikalia, produkty chemiczne  2,20 0,72 328,77
metale, wyroby metalowe gotowe  2,72 0,74 271,08
pozostałe grupy wg klasyfikacji NST  9,79 3,17 324,04
Pomimo spadku przewozów, w dalszym ciągu towary z grupy węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny z udziałem w rynku 31,7% pod względem masy miały największy udział w przewozach kolejowych. W porównaniu do I kwartału 2023 r. udział tej grupy spadł o blisko 6 punktów procentowych – informuje Urząd Transportu Kolejowego.
Udział ładunków z drugiej największej grupy towarów, rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa, wyniósł odpowiednio 26,6% wg przewiezionej masy (wzrost o 3,4 punktu procentowego w porównaniu do I kwartału 2023 r.) i 24,9% wg wykonanej pracy przewozowej (wzrost o 3,2 punktu procentowego w porównaniu do I kwartału 2023 r.). W wartościach bezwzględnych w ramach przewozów ładunków z tej grupy w II kwartale 2023 r. przewieziono 14,6 mln ton i wykonano pracę przewozową na poziomie 3,7 mld tonokilometrów.

Udział procentowy w II kwartale 2023 r.
grupy towarowe wg masy wg pracy przewozowej
węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny 26,64% 24,87%
rudy metali, produkty górnictwa i kopalnictwa 31,72% 23,47%
koks, brykiety, produkty rafinacji ropy naftowej 14,77% 20,27%
chemikalia, produkty chemiczne 4,02% 4,90%
metale, wyroby metalowe gotowe 4,97% 5,00%
pozostałe grupy wg klasyfikacji NST 17,89% 21,49%

W grupie ładunków produkty rolnictwa, łowiectwa, leśnictwa, rybactwa i rybołówstwa odnotowano spadek masy przewożonych ładunków w stosunku do I kwartału 2023 r. o 0,7 mln ton (o 32% mniej), z czego o 0,5 mln ton spadł transport towarów z podgrupy zboża (o 29% mniej). W grupie produkty spożywcze, napoje i wyroby tytoniowe odnotowano spadek o 0,2 mln ton, a w grupie chemikalia, produkty chemiczne, włókna sztuczne, wyroby z gumy i tworzyw sztucznych, paliwo jądrowe - spadek o 0,1 mln ton w stosunku do I kwartału obecnego roku.

Wzrosły przewozy kruszyw i cementu

Jak podaje UTK ładunki, których przewozy wzrosły w stosunku do I kwartału 2023 r., należą do podgrupy kruszywo, piasek, żwir, gliny (wzrost o 1,6 mln ton). Podgrupa ta należy do grupy rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa, w której ze względu na spadek przewozów rud żelaza odnotowano wzrost przewozów jedynie o 0,5 mln ton. W grupie wyroby z pozostałych surowców niemetalicznych odnotowano wzrost przewozów o 0,3 mln ton, na co wpływ miał wzrost przewozów w podgrupach: cement, wapno, gips (o 0,2 mln ton) oraz o 0,1 mln ton w podgrupie pozostałe materiały budowlane. W przypadku innych grup zmiany wielkości masy nie przekraczały 100 tysięcy ton.

– Zmniejszenie przewozów towarów takich jak węgiel czy kruszywa i jednoczesny brak możliwości zastępowania tych ładunków innymi, związanymi np. z produktami wysoko przetworzonymi czy produktami spożywczymi to sytuacja, która może wpływać na opłacalność przewozów. Dlatego kolej, jako niskoemisyjny środek transportu, powinna wykorzystać swoją szansę w obliczu aktualnych zmian na rynku, takich jak np. zawieszanie jednych i uruchamianie nowych kierunków przepływu towarów np. pomiędzy krajami bałtyckimi a Europą Zachodnią, rozwijający się segment przewozów przesyłek kurierskich czy przewozy produktów rolnictwa, Największą przewagą kolei zawsze pozostanie, możliwość jednorazowego transportu ładunków o masie 2–3 tys. ton. Taki przewóz wymaga znacznie mniejszego zaangażowania osób i środków niż w przypadku transportu drogowego. Te atuty powinna wspomóc większa elastyczność sektora kolejowego i cyfryzacja tej gałęzi transportu – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

W II kwartale 2023 r. 65,1% masy towarów przewiezionych było w komunikacji krajowej, a pozostałe 34,9% w komunikacji międzynarodowej (18,2% w imporcie, 13,4% w eksporcie, a 3,3% w tranzycie). Według pracy przewozowej było to odpowiednio 56% w komunikacji krajowej, 19,8% w imporcie, 16,2% w eksporcie oraz 8,1% w tranzycie. Udział komunikacji krajowej i międzynarodowej pozostaje po pierwszym półroczu 2023 r. na podobnym poziomie jak w całym 2022 r. Transport towarów koleją w pierwszym półroczu 2023 r. wskazuje na znaczące spadki w wielu grupach ładunków – w niektórych z nich, takich jak: wyroby włókiennicze i odzież, skóry i produkty skórzane; drewno wyroby z drewna i korka, słomy, papier i wyroby z papieru, wyroby poligraficzne oraz nagrania; meble, pozostałe wyroby gotowe, spadki w masie transportowanych ładunków wynosiły ponad 50% w stosunku do I półrocza 2022 r. Szczegółowe wyniki dotyczące przewozów grup ładunków można znaleźć na portalu statystycznym Urzędu Transportu Kolejowego. W dziale Grupy towarowe prezentowane są szczegółowe dane wraz z plikami danych za wcześniejsze lata.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czechy: Będą pierwsze linie kolejowe pod wyłączną kontrolą ETCS

Infrastruktura

Czechy: Będą pierwsze linie kolejowe pod wyłączną kontrolą ETCS

Urząd Transportu Kolejowego 22 marca 2024

UTK wprowadza uproszczenie procedury. Chodzi o maszynistów

Prawo i polityka

UTK skontrolowało pociągi pasażerskie. Jakie efekty?

Tabor i technika

Zobacz również:

Czechy: Będą pierwsze linie kolejowe pod wyłączną kontrolą ETCS

Infrastruktura

Czechy: Będą pierwsze linie kolejowe pod wyłączną kontrolą ETCS

Urząd Transportu Kolejowego 22 marca 2024

UTK wprowadza uproszczenie procedury. Chodzi o maszynistów

Prawo i polityka

UTK skontrolowało pociągi pasażerskie. Jakie efekty?

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5