Partnerzy serwisu:
Biznes

Dobre wyniki kolei towarowej w pierwszym kwartale 2022

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
11-07-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Dobre wyniki kolei towarowej w pierwszym kwartale 2022
fot. Trainspotter LGs, flickr.com
W I kwartale 2022 r. masa węgla kamiennego przewiezionego koleją była największa od 4 lat. W pierwszych trzech miesiącach 2022 r. koleją przetransportowano łącznie 62,3 mln ton ładunków i wykonano pracę przewozową na poziomie 14,6 mld tonokilometrów. Wyniki te są większe odpowiednio o 10% według masy i 13,7% według pracy przewozowej niż w I kwartale 2021 r.

W I kwartale 2022 dominowały przewozy towarów z grupy węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny. Grupa ta stanowiła 39,3% masy towarów przewiezionych w transporcie kolejowym. Wielkość udziału tej grupy pozostała taka sama jak w I kwartale 2021 r., jednak masa towarów z tej grupy wzrosła o ponad 2,2 mln ton (9,9%). Masa węgla przewiezionego w I kwartale 2022 r. to 24,5 mln ton i jest to najwyższy wynik w przewozie tego surowca od I kwartału 2018 r. Poziom wykonanej pracy przewozowej dla grupy węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny w I kwartale 2022 r. wyniósł 3,9 mld tonokilometrów, tj. o 18,1% więcej niż I kwartale 2021 r.

Więcej węgla mniej kruszyw

Udziały grup towarów w I kwartale 2022 r. pozostały na zbliżonym poziomie w porównaniu do IV kwartału 2021 r. Największa zmiana udziału według masy miała miejsce w grupie rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa, gdzie nastąpił spadek – z 25,5% w IV kwartale 2021 r. do 23,5% w I kwartale 2022 r. – oraz w grupie węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny, gdzie nastąpił wzrost udziału w rynku – z 37,8% w IV kwartale do 39,3% w I kwartale 2022 r. Spadek przewozów kruszyw w I kwartale 2022 r. spowodował, że masa przewożonych towarów w grupie rudy metali, produkty górnictwa i kopalnictwa spadła w stosunku do IV kwartału 2021 r. o blisko 1,6 mln ton. W przypadku węgla kamiennego odnotowano wzrost przewozów o blisko 0,2 mln ton.

Analizując masę towarów przewiezionych w poszczególnych grupach, należy zauważyć, że tylko w przypadku produktów rolnictwa, łowiectwa, leśnictwa, rybactwa i rybołówstwa, grupy węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny oraz grupy metale, wyroby metalowe gotowe (z wyłączeniem maszyn i urządzeń) nastąpił wzrost przewiezionej masy o ponad 0,1 mln ton w porównaniu do IV kwartału 2021 r. Spadki większe niż 0,1 mln ton miały z kolei miejsce w grupach: rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa; chemikalia, produkty chemiczne, włókna sztuczne, wyroby z gumy i tworzyw sztucznych, paliwo jądrowe; wyroby z pozostałych surowców niemetalicznych oraz w grupie pozostałe towary.

Najlepszy wynik od 10 lat

– Wyniki I kwartału 2021 r. należy odbierać pozytywnie, zwłaszcza w kontekście wyzwań, przed jakimi stoi dzisiaj sektor transportu. Masa 62,3 mln ton przewiezionych towarów to najlepszy wynik pierwszego kwartału od 2012 r. Struktura ładunków nadal pozostaje zbliżona do lat poprzednich - kolej zapewnia stabilne dostawy węgla czy rud żelaza, produktów rafinacji, ale co istotne, wykorzystuje też potencjał sektora przewozów intermodalnych. Pomimo utrudnień w funkcjonowaniu terminali i portów w Chinach i zakłóceń w łańcuchach dostaw spowodowanych sytuacją geopolityczną, w grupach towarów związanych z przewozami intermodalnymi wyniki były stosunkowo stabilne. Obecna sytuacja stwarza też nowe możliwości. np. na sieci szerokotorowej kilkukrotnie wzrosła masa przewiezionych zbóż w porównaniu z całym ubiegłym rokiem – komentuje wyniki przewozowe dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Dane o kierunkach komunikacji w grupach przewożonych towarów wskazują, że 64,6% ładunku według ich masy i 57,1% według wykonanej pracy przewozowej zostało przewiezione w komunikacji krajowej. Reszta ładunków przewożona była w komunikacji międzynarodowej, gdzie eksport stanowił 13,3% według przewiezionej masy towarów i 15% według wykonanej pracy przewozowej, import odpowiednio – 19,2% oraz 20,8%, a tranzyt 2,9% oraz 7%.

Udziały poszczególnych grup towarów w I kwartale 2022 r. w stosunku do I kwartału 2021 r.:

  • węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny – 39,3% według masy i 27,1% według pracy przewozowej (bez zmian według masy i wzroście o 1 punkt procentowy według pracy w stosunku do I kwartału 2021 r.),
  • rudy metali, produkty górnictwa i kopalnictwa – 23,5% według masy, 24,3% według pracy przewozowej (wzrost o 1,3 punktu procentowego według masy i według pracy przewozowej w porównaniu do I kwartału 2021 r.),
  • koks, brykiety, produkty rafinacji ropy naftowej, gazy wytwarzane metodami przemysłowymi – 12,3% według masy i 18,1% według pracy przewozowej (spadek o 0,1 punktu procentowego według masy i 0,9 punktu procentowego według pracy przewozowej w porównaniu do I kwartału 2021 r.),
  • chemikalia, produkty chemiczne – 4,2% według masy i 5,7% według pracy przewozowej (spadek o 0,8 punktu procentowego według masy i 0,7 punktu procentowego według pracy przewozowej w porównaniu z I kwartałem 2021 r.),
  • metale, wyroby metalowe gotowe – 4,2% według masy oraz 3,7% według pracy przewozowej (co oznacza spadek udziałów 0,1 punktu procentowego według masy i taki sam udział według pracy przewozowej, porównując dane z analogicznym okresem roku ubiegłego).
Średnia odległość przewozu ładunku wyniosła blisko 234 km, co oznacza wzrost o 7,6 km w porównaniu z I kwartałem 2021 r. Porównując z IV kwartałem 2021 r., średnia długość transportu tony ładunku wzrosła o blisko 1 km.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij