Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Przetarg na rozbudowę linii 260. Drugi tor pomoże Portowi Gdańsk

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
01-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
01-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Przetarg na rozbudowę linii 260. Drugi tor pomoże Portowi Gdańsk
fot. DCT Gdańsk
Zgodnie z zapowiedziami PLK SA ogłosiły przetarg na rozbudowę linii 260. Niespełna 10-kilometrowy odcinek był do tej pory wąskim gardłem na szlaku do Portu Gdańsk. – Konsekwentnie zwiększamy możliwości przewozu ładunków do trójmiejskich portów – podkreśla zarządca infrastruktury.

Przedmiotem przetargu jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych dla zadania „Zwiększenie przepustowości ciągu Tczew – Gdynia: odc. Pszczółki – Pruszcz Gdański”. Inwestycja będzie finansowana ze środków budżetu państwa. Szacowana wartość to ponad 180 mln zł netto.

– Podpisanie umowy z wyłonionym wykonawcą planowane jest w I kwartale 2026 r., a realizacja prac budowlanych w latach 2028-2030 – deklaruje inwestor.

Perony na przystankach też będą nowe

Główną częścią zadania będzie dobudowa czwartego toru na szlaku Pszczółki – Pruszcz Gdański. Zostanie on przyporządkowany do linii 260 Zajączkowo Tczewskie – Pruszcz Gdański (przebiegającej na tym odcinku równolegle do linii 9) jako tor nr 2. Czterotorowy układ poprawi przepustowość na trasie w kierunku portu w Gdańsku, pozwalając na odseparowanie ruchu pociągów towarowych i aglomeracyjnych od połączeń dalekobieżnych. Stworzy to możliwości przygotowania lepszej oferty pasażerskiej, poprawy warunków prowadzenia ruchu oraz lepszej dostępności komunikacyjnej Trójmiasta dla reszty kraju.

W zakres inwestycji wchodzi też przebudowa peronów na przystankach: Skowarcz, Różyny i Cieplewo na dwukrawędziowe. Nowy tor wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym, w tym systemu ERTMS, będą dostosowane do prędkości pociągów do 200 km/h.

Kolejny element układanki

PLK SA przypominają, że przygotowywana inwestycja wpisuje się w szereg zrealizowanych i aktualnie prowadzonych zadań umożliwiających dojazd do trójmiejskich portów dłuższym i cięższym pociągom, mogącym przewieźć więcej ładunków. W latach 2019-2024 poprawiono kolejowy dostęp do portów w Gdańsku i Gdyni, przeznaczając na ten cel ponad 3 mld zł netto ze środków instrumentu finansowego CEF – „Łącząc Europę”. W ubiegłym roku rozpoczęła się modernizacja linii kolejowej 201 Bydgoszcz – Trójmiasto (od 2021 r. trwały prace na liniach stycznych), mająca istotne znaczenie dla wzrostu potencjału portu w Gdyni.

– Rozwój bałtyckich portów to rozwój polskiej gospodarki, a niezbędnym czynnikiem w tym procesie jest wzrost znaczenia kolei w przewozie towarów do nabrzeży – ich sprawny dowóz oraz odbiór. Kolejne inwestycje PLK SA zapewniają wydajniejszy, bezpieczniejszy i bardziej ekologiczny transport ładunków, z korzyścią dla otoczenia, bo więcej towarów na torach to mniej ciężarówek na drogach – pzypomina zarządca infrastruktury.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

„Tak dla Rozwoju” chce unieważnienia przetargu na piętrowe EZT [aktualizacja]

Prawo i polityka

„Tak dla Rozwoju” chce unieważnienia przetargu na piętrowe EZT [aktualizacja]

Roman Czubiński, współpraca – Mikołaj Kobryński 13 sierpnia 2025

Zobacz również:

W sierpniu PKP PLK wyprzedziły plan przetargowy na 2025 rok

Infrastruktura

W sierpniu PKP PLK wyprzedziły plan przetargowy na 2025 rok

Redakcja/inf. pras. 27 sierpnia 2025

PLK: Rusza przetarg na Warszawę Wschodnią

Infrastruktura

PLK: Rusza przetarg na Warszawę Wschodnią

inf. pras. PKP PLK, oprac. Redakcja 27 sierpnia 2025

Pozostałe z wątku:

„Tak dla Rozwoju” chce unieważnienia przetargu na piętrowe EZT [aktualizacja]

Prawo i polityka

„Tak dla Rozwoju” chce unieważnienia przetargu na piętrowe EZT [aktualizacja]

Roman Czubiński, współpraca – Mikołaj Kobryński 13 sierpnia 2025

Zobacz również:

W sierpniu PKP PLK wyprzedziły plan przetargowy na 2025 rok

Infrastruktura

W sierpniu PKP PLK wyprzedziły plan przetargowy na 2025 rok

Redakcja/inf. pras. 27 sierpnia 2025

PLK: Rusza przetarg na Warszawę Wschodnią

Infrastruktura

PLK: Rusza przetarg na Warszawę Wschodnią

inf. pras. PKP PLK, oprac. Redakcja 27 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij