Zgodnie z zapowiedziami PLK SA ogłosiły przetarg na rozbudowę linii 260. Niespełna 10-kilometrowy odcinek był do tej pory wąskim gardłem na szlaku do Portu Gdańsk. – Konsekwentnie zwiększamy możliwości przewozu ładunków do trójmiejskich portów – podkreśla zarządca infrastruktury.
Przedmiotem przetargu jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych dla zadania „Zwiększenie przepustowości ciągu Tczew – Gdynia: odc. Pszczółki – Pruszcz Gdański”. Inwestycja będzie finansowana ze środków budżetu państwa. Szacowana wartość to ponad 180 mln zł netto.
– Podpisanie umowy z wyłonionym wykonawcą planowane jest w I kwartale 2026 r., a realizacja prac budowlanych w latach 2028-2030 – deklaruje inwestor.
Perony na przystankach też będą noweGłówną częścią zadania będzie
dobudowa czwartego toru na szlaku Pszczółki – Pruszcz Gdański. Zostanie on przyporządkowany do linii 260 Zajączkowo Tczewskie – Pruszcz Gdański (przebiegającej na tym odcinku równolegle do linii 9) jako tor nr 2. Czterotorowy układ poprawi przepustowość na trasie w kierunku portu w Gdańsku, pozwalając na odseparowanie ruchu pociągów towarowych i aglomeracyjnych od połączeń dalekobieżnych. Stworzy to możliwości przygotowania lepszej oferty pasażerskiej, poprawy warunków prowadzenia ruchu oraz lepszej dostępności komunikacyjnej Trójmiasta dla reszty kraju.
W zakres inwestycji wchodzi też przebudowa peronów na przystankach: Skowarcz, Różyny i Cieplewo na dwukrawędziowe. Nowy tor wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym, w tym systemu ERTMS, będą dostosowane do prędkości pociągów do 200 km/h.
Kolejny element układankiPLK SA przypominają, że przygotowywana inwestycja wpisuje się w szereg zrealizowanych i aktualnie prowadzonych zadań umożliwiających dojazd do trójmiejskich portów dłuższym i cięższym pociągom, mogącym przewieźć więcej ładunków. W latach 2019-2024 poprawiono kolejowy dostęp do portów
w Gdańsku i
Gdyni, przeznaczając na ten cel ponad 3 mld zł netto ze środków instrumentu finansowego CEF – „Łącząc Europę”. W ubiegłym roku
rozpoczęła się modernizacja linii kolejowej 201 Bydgoszcz – Trójmiasto (od 2021 r. trwały prace na liniach stycznych), mająca istotne znaczenie dla wzrostu potencjału portu w Gdyni.
– Rozwój bałtyckich portów to rozwój polskiej gospodarki, a niezbędnym czynnikiem w tym procesie jest wzrost znaczenia kolei w przewozie towarów do nabrzeży – ich sprawny dowóz oraz odbiór. Kolejne inwestycje PLK SA zapewniają wydajniejszy, bezpieczniejszy i bardziej ekologiczny transport ładunków, z korzyścią dla otoczenia, bo więcej towarów na torach to mniej ciężarówek na drogach – pzypomina zarządca infrastruktury.