NUMER 03/2022
NUMER 03/2022
Temat numeru:
Wojna w Ukrainie
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Przepustowość na trasie Warszawa – Gdańsk jest dla IC Lazur za niska

| Michał Szymajda 30.07.2019 9,7k

Przepustowość na trasie Warszawa – Gdańsk jest dla IC Lazur za niska
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl (zdjęcie ilustracyjne)
Niezwykle kosztowna i długotrwała przebudowa magistrali E65 z Warszawy do Gdyni nie przyniosła spodziewanych rezultatów w postaci zwiększenia jej przepustowości. Widać to na przykładzie IC Lazur.
Na to, jak bardzo może się różnić czas przejazdu jednego pociągu kursującego w przeciwnych relacjach zwrócił nam uwagę czytelnik. Chodzi o IC Lazur, który w weekendy łączy ze sobą Łódź Fabryczną, Warszawę z Gdynią. W obie strony pociąg prowadzony jest lokomotywą EP09 z podwójną obsadą maszynistów, więc tam gdzie to możliwe, rozpędza się do prędkości 160 km/h. Taka możliwość istnieje na większości odcinków magistrali E65 i na linii Warszawa – Łódź.

Na odcinku Łódź – Gdynia czas przejazdu IC Lazur, wyjeżdżającego o 6:25 i dojeżdżającego do Gdyni na 12:41 wynosi 6 godzin i 16 minut. Jeśli skorzystamy z niego w drodze powrotnej, odjedziemy z Gdyni o 19:20 i w Łodzi Fabrycznej będziemy 36 minut po północy. Oznacza to, że przejazd potrwa dokładnie o godzinę krócej. Jak tłumaczy tak dużą różnicę w czasie przejazdu PKP Intercity?

– IC Lazur z Łodzi do Gdyni kursuje w porze o dużym natężeniu ruchu pociągów. Skład na tej trasie przepuszcza pociągi o wyższych priorytetach i wyższej prędkości (pociąg EIP w stacji Nasielsk oraz pociąg EIC w stacji Redaki). Oznacza to jego konieczne postoje. Dodatkowo przepustowość odcinków Malbork – Tczew i Warszawa Zachodnia – Warszawa Wschodnia również wymusza postoje, które wydłużają przejazd o kolejne minuty. Potrzebny na postoje czas jest uwzględniony w rozkładzie.

Natomiast pociąg 51152/3 IC Lazur z Gdyni do Łodzi kursuje w godzinach późnowieczornych, dzięki czemu nie ma na trasie postojów i do stacji docelowej dociera w znacznie krótszym czasie – poinformowała Agnieszka Serbeńska z biura prasowego PKP Intercity.

Sytuacja, która występuje na magistrali E65 pokazuje, że PKP PLK powinna po 2023 realizować dobudowę torów, który pozwoliłby na lepszą separację ruchu szybkiego od wolniejszego na tej trasie. Zwracają uwagę na to Koleje Mazowieckie, które mają problemy ze zwiększeniem liczby pociągów regionalnych na E65, w granicach województwa mazowieckiego. Problem istotny jest zwłaszcza w sezonie letnim, gdy magistrala Warszawa – Gdańsk jest bardzo obciążona. 

Budowa linii kolejowych, związana z projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego spowoduje jednak być może budowę zupełnie nowej linii dużych prędkości pomiędzy Warszawą a Gdańskiem.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2022
NUMER 03/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy numer "Rynku Kolejowego". Tematem głównym miesięcznika po raz pierwszy jest bowiem wojna. Nie mogło być jednak inaczej, skoro ta tragiczna sytuacja wpływa nie tylko na naszych sąsiadów, ale i na nas, na tak wiele sposobów. W numerze podsumowaliśmy zarówno działania podejmowane przez polskie koleje, w tym przewóz uchodźców i pomocy, jak i niesamowitą odwagę i poświęcenie kolejarzy Ukrzaliznyci. Wiele uwagi poświęcamy też wpływowi wojny na logistykę i gospodarkę. W pozostałej części numeru szczególnie polecamy naszą rozmowę z prezesem PKP PLK i materiały o programie Kolej Plus.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5