NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Koleje Mazowieckie proponują budowę nowych torów

| Michał Szymajda 03.08.2017 221

Koleje Mazowieckie proponują budowę nowych torów
Fot. Michał Szymajda, RK
Railway Business Forum zgłosiło swoje wnioski dotyczące planowania inwestycji na sieci kolejowej po 2023 roku. Bardzo interesujące są uwagi Kolei Mazowieckich, członka RBF.
PKP Polskie Linie Kolejowe przystąpiły do planowania inwestycji do realizacji po zakończeniu realizacji Krajowego Programu Kolejowego. Zrzeszające firmy kolejowe Forum Kolejowe RBF popiera ogłoszone przez PKP PLK przygotowania do zaplanowania inwestycji na okres po 2023 roku. Wnioskuje o wielokierunkowy audyt sieci kolejowej przed podjęciem ostatecznych decyzji. W ramach Railway Business Forum swoje propozycje inwestycji przedstawiły też m. in. Koleje Mazowieckie. Przewoźnik uważa, że wpłynęły by one na zwiększenie popularności kolei na Mazowszu.

Brakuje torów aglomeracyjnych

W pierwszej kolejności KM proponują poprawę przepustowości linii kolejowej nr 2. Jako sposób osiągnięcia tego celu przewoźnik proponuję dobudowę torów aglomeracyjnych na odcinku Warszawa Rembertów - Sulejówek Miłosna i docelowo Mińsk Mazowiecki. Zdaniem KM umożliwiłoby to stworzenie optymalnego rozkładu jazdy na linii Warszawa – Mińsk Mazowiecki bez wydłużania czasu przejazdu pociągów dalekobieżnych,

– Obecnie jest to niestety poważny problem, którego nie można rozwiązać przy obecnej infrastrukturze. W tym projekcie należy rozważyć przebudowę stacji Warszawa Rembertów z dobudową dodatkowych krawędzi peronowych i ewentualnie przygotowanie drugiego toru odstawczego dla składów pasażerskich – uważa przewoźnik nadając zadaniu wysoki priorytet.

Kolejnym pomysłem Kolei Mazowieckich jest poprawa przepustowości linii kolejowej nr 3. Tam także, ich zdaniem, przydałaby się dobudowa torów na odcinku Warszawa Włochy/ Warszawa Gołąbki – Błonie. KM zaznaczają, że projekt konieczny do realizacji tylko w przypadku braku budowy KDP. Związany byłby z modernizacją stacji Błonie, Teresin Niepokalanów i Sochaczew.Dzięki dodatkowym torom aglomeracyjnym możliwe byłoby stworzenie optymalnego rozkładu jazdy na linii Warszawa – Błonie – Sochaczew – Łowicz, w przypadku decyzji o braku budowy KDP.

– Ponadto naszym zdaniem należy rozważyć przebudowę stacji Błonie i Teresin Niepokalanów pod kątem wymiany rozjazdów w celu podniesienia prędkości przy przejazdach przez tory dodatkowe. Trzy krawędzie peronowe w stacji Sochaczew również nie są wystarczające dla obecnie istniejącego ruchu na linii i należy dobudować przynajmniej jeszcze jedną dodatkową – czytamy we wnioskach.

Zdaniem KM dodatkowe tory aglomeracyjne potrzebne są również na odcinku Warszawa Aleje Jerozolimskie – Piaseczno na linii radomskiej. W obliczu planowanego rozwoju połączeń na tej linii (SKM do Piaseczna) i planów skierowania przynajmniej części pociągów dalekobieżnych do Krakowa przez Radom i Kielce, obciążenie modernizowanego odcinka wzrośnie. Dlatego, aby w godzinach szczytu mogły tędy kursować 4 pociągi lotniskowe, 3 pociągi osobowe do Radomia, Warki i Góry Kalwarii, 1 pociąg przyśpieszony, 2 pociągi SKM do Piaseczna i 1 pociąg dalekobieżny IC, potrzebna jest dobudowa toru.

– Aktualnie po modernizacji linii na odcinku Warszawa Aleje Jerozolimskie – Czachówek nie ma możliwości wyprzedzania pociągu wolniejszego przez szybszy nawet w Piasecznie, przez co nie ma możliwości zaplanowania optymalnego RJP – skarżą się KM i także temu projektowi nadają wysoki priorytet. Co ciekawe, KM widzą też potrzebę takiej przebudowy torów, aby dworzec pod lotniskiem im. Fryderyka Chopina, przestał być czołowy…

Tory potrzebne także na E65

Ale to nie koniec. Mazowiecka spółka widzi konieczność poprawy przepustowości przez budowę dodatkowych torów także na świeżo zmodernizowanej magistrali E65, na odcinku Warszawa Praga – Nowy Dwór Mazowiecki. Zdaniem Kolei Mazowieckich, w chwili obecnej nie ma możliwości ułożenia optymalnego rozkładu jazdy na tym odcinku, a dodatkowy tor dla ruchu aglomeracyjnego na odcinku Warszawa Praga – Chotomów nie spełnia już swojej roli. Optymalne byłoby odseparowanie ruchu aglomeracyjnego na odcinku Warszawa Praga – Nowy Dwór Mazowiecki.

Także ze względu na problemy w układaniu rozkładu KM proponują budowę toru między Grodziskiem Mazowieckim a Skierniewicami.

Czego jeszcze potrzeba?

Koleje Mazowieckie proponują też realizację projektów mniejszych, których realizacja znacznie pomogłaby jednak mazowieckiemu transportowi. Chodzi np. o budowę toru odstawczego w stacji Zielonka oraz krawędzi peronowej przy torze nr 2 oraz przebudowa stacji Wołomin w celu dobudowy krawędzi peronowej przy torze nr 1. Pozwoliłoby to na uruchomienie pociągów przyśpieszonych z Małkini lub Ostrołęki do Warszawy z postojem w Wołominie i Zielonce oraz kończeniem biegu pociągów w Zielonce.

Do celów o „średnim” priorytecie KM zaliczają także budowę dwóch peronów dwukrawędziowych na stacji Warszawa Włochy, rewitalizację linii 27 z dobudową mijanek i podniesieniem prędkości.

– Należy również podkreślić, że bardzo ważnymi projektami mającymi wpływ na rozwój infrastruktury na Mazowszu, które należy kontynuować jest budowa odcinka linii kolejowej od stacji Modlin do MPL Warszawa/Modlin, budowa linii kolejowej łączącej MPL Warszawa Modlin z Płockiem, modernizacja linii kolejowej nr 29 Tłuszcz – Wyszków – Ostrołęka i modernizacja linii kolejowej nr 33 Kutno – Płock – czytamy we wnioskach przesłanych do PKP Polskich Linii Kolejowych.

Więcej na temat przygotowania inwestycji po 2023 roku można przeczytać w tekście RBF: Audyt sieci PLK niezbędny do zaplanowania inwestycji po 2023 r.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5