W mijającym roku, obok pociągów stałego kursowania, w województwie podlaskich odbyły się przejazdy okazjonalne. Tutejszy oddział Przewozów Regionalnych uruchomił pociągi pielgrzymkowe, ułatwiające dojazd w pobliże Świętej Góry Grabarki, obsłużył również kilka imprez masowych. Składy przewoźnika dotarły m.in. do miejscowości, gdzie nie jest prowadzony ruch pasażerski.
Na terenie województwa podlaskiego nie jest prowadzony intensywny ruch regionalny. Z uwagi na zamawianą przez marszałka województwa podlaskiego, organizatora kolejowych połączeń regionalnych, niską pracę eksploatacyjną, na większości tras w ciągu doby kursuje po kilka pociągów. Intensywniejszy ruch jest prowadzony w rejonie Białegostoku, gdzie docierają pociągi z kierunków: Bielsk Podlaski, Ełk, Łapy i Sokółka. To powoduje, że przewoźnik w całym ubiegłym roku przewiózł niespełna 1,2 mln pasażerów. Ten rok może być jeszcze słabszy, choćby ze względu na jesienną likwidację ostatniego pociągi Interregio Białowieża, który w weekendy był bezpośrednim połączeniem z m.in. Hajnówki i Czeremchy do stolicy kraju. Obecnie podróżni mogą korzystać jedynie z połączeń z przesiadką w Siedlcach.
Widocznym uzupełnieniem działalności przewoźnika są pociągi okazjonalne. Niektóre już praktycznie wpisały się w kolejowy krajobraz Podlasia. Do takich połączeń należą składy uruchamiane specjalnie z myślą o pielgrzymach zmierzających na uroczystości odpustowe na Świętej Górze Grabarce.
– W tym roku przez dwa dni, 18 i 19 sierpnia zostało uruchomionych pięć dodatkowych pociągów na trasach Białystok – Czeremcha i Hajnówka – Siemiatycze – informuje „Rynek Kolejowy” Elżbieta Załuska, Dyrektor Przewozów Regionalnych w Oddziałe Podlaskim w Białymstoku. – Razem z pociągami stałego kursowania stworzyło to wiele możliwości dogodnego dojazdu do Sycz, tj. przystanku najbliższego do sanktuarium. Z naszej oferty skorzystało w tym roku około 120 osób – wyjaśnia. Dodatkowe połączenia zostały uruchomione na zamówienie marszałka województwa podlaskiego.
Również na stałe do kalendarza przejazdów okazjonalnych wpisał się pociąg do Walił. Jest on uruchamiany na finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, dzięki czemu przynajmniej raz w roku jest możliwość przejazdu nieczynnym od kilkunastu lat odcinkiem Białystok – Waliły linii kolejowej nr 37. Skład złożony z dwóch szynobusów serii SA133 zatrzymał się po drodze na stacjach Białystok Fabryczny i Żednia oraz na przystanku Sokole Białostockie. Mieszkańcy Walił mogli przejechać się spalinowym zespołem trakcyjnym na trasie Waliły – Sokole Białostockie – Waliły. W organizację przejazdu, obok przewoźnika, włączyły się Gminy Gródek i Michałowo, PKP PLK Zakład Linii Kolejowych w Białymstoku i organizacje pozarządowe, a wsparcie udzielił samorząd województwa podlaskiego. Środki zebrane podczas kwesty trafiły do konto WOŚP.
PR Białystok uruchomił również kilka pociągów na zlecenie innych organizacji. W ramach wydarzenia „Kolej w miniaturze” pociąg specjalny pojechał na odcinku Białystok – Łapy – Białystok. W maju odbył się przejazd ze stolicy województwa dla uczestników rajdu rowerowego, który został zamówiony przez Podlaską Regionalną Organizację Turystyczną. Dodatkowe pociągi pojechały na Dni Sokółki oraz na tegoroczny „Suwałki Blues Festival”.
Przewoźnik chętnie włącza się w obsługę takich wydarzeń nie tylko ze względu na dodatkowe źródło dochodów. – Oddział Podlaski chętnie włącza się w różne inicjatywy i przedsięwzięcia społeczne, traktując to jako okazję do promocji przewozów kolejowych – podkreśla Elżbieta Załuska. – Przejazdy pociągami na te wydarzenia były dla pasażerów albo bezpłatne, albo za symboliczną opłatą (koszty za uruchomienie brał na siebie zamawiający), dlatego było bardzo duże zainteresowanie mieszkańców regionu. Wiele z osób uczestniczących w tych przejazdach rzadko korzysta z transportu kolejowego i dzięki tego typu działaniom miało szansę na odkrycie nieznanego dla nich wizerunku Przewozów Regionalnych w postaci nowoczesnych, wygodnych pojazdów przystosowanych dla pasażerów niepełnosprawnych, czy rowerzystów – kończy Dyrektor Oddziału.