Nowatorski system sygnalizacji z tablicami o zmiennej treści zrealizowany przez Zakłady Automatyki Kombud dla Warszawskiej Kolei Dojazdowej (WKD) został nagrodzony w konkursie „Kultura bezpieczeństwa w transporcie kolejowym”. Na czym polega innowacyjność rozwiązania?
– Naszym celem było zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych, a jednocześnie zapewnienie maksymalnej płynności ruchu drogowego w sąsiedztwie realizowanych inwestycji – mówi Michał Panfil, prezes zarządu Warszawskiej Kolei Dojazdowej. – We współpracy z lokalnymi władzami samorządowymi, zarządcami dróg i Policją wprowadziliśmy rozwiązanie, które w zgodzie z wszelkimi przepisami, pozwala kierowcom bezpiecznie przejechać przez tory w czasie dojazdu oraz postoju pociągów na przystankach. Przejazdy są lepiej oznakowane, a w okolicy udało się ograniczyć zatory drogowe.
System sygnalizacji zrealizowany dla Warszawskiej Kolei Dojazdowej przez Zakłady Automatyki Kombud from RAGUSFILM on Vimeo.
Inwestycja nagrodzona przez UTK w kategorii „Rozwiązanie techniczne” obejmuje osiem przejazdów kategorii „D” wyposażonych w dodatkowe, żółte lampy ostrzegawcze oraz tablice o zmiennej treści z napisem „Uwaga pociąg”. Pracą urządzeń kieruje system samoczynnej sygnalizacji przejazdowej SZP-1 zaprojektowany i wyprodukowany w Zakładach Automatyki Kombud. Komputer analizuje sygnały z dwóch par czujników zliczających osie pociągu. Informacje z czujników oraz monitoringu trafiają ponadto do centrum sterowania ruchem kolejowym WKD w Komorowie. Poza pasem kolejowym znajdują się sygnalizatory i tablice o zmiennej treści, których kształt i sposób działania zostały zatwierdzone w formie stałej organizacji ruchu na podstawie przepisów o ruchu drogowym.
– Cieszę się, że Urząd Transportu Kolejowego docenił to rozwiązanie, które wymagało nie tylko inżynierskiej innowacyjności i precyzji, ale również otwartego spojrzenia na wyzwania stwarzane przez lokalne warunki ruchu. Trzeba jednak pamiętać, że sygnalizatory drogowe mają charakter ostrzegawczy, a odpowiedzialność za bezpieczeństwo spoczywa na kierowcy – mówi Kazimierz Frąk, prezes zarządu w Zakładach Automatyki Kombud.
Linię WKD charakteryzuje wysoka częstotliwość kursowania pociągów, a jednocześnie duże obciążenie przejazdów kolejowych ruchem kołowym, zwłaszcza w godzinach szczytu, sięgające nawet 30 tys. samochodów na dobę. Potoki pieszych przekraczających przejazdy kolejowe wynoszą nawet ponad 10 tys. osób na dobę. To dlatego mieszkańcy oczekują rozwiązań umożliwiających zachowanie maksymalnej płynności ruchu. Jak wskazała przeprowadzona przed inwestycją analiza, zastosowanie tradycyjnych przejazdów kategorii B (z rogatkami) wywołałoby dodatkowe korki na drogach łączących linię kolejową z ciągiem drogi wojewódzkiej nr 719.
WKD jest jedną z dwóch nagrodzonych w konkursie „Kultura bezpieczeństwa w transporcie kolejowym” firm. Kapituła konkursu, której przewodniczył dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego przyznała ponadto 10 wyróżnień.