Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Przed modernizacjami uchowaj nas...

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-04-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jar, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Przed modernizacjami uchowaj nas...
Wydawać by się mogło, że wszyscy korzystający z pociągów powinni cieszyć się na samą myśl, że często przemierzana linia kolejowa zostanie gruntownie odnowiona. Oczywiste jest, że dzięki pociągi pojadą szybciej, perony zostaną odnowione, a okoliczni mieszkańcy będą mogli bezpiecznie przekraczać drogę kolejową. Niedawno odbyte rozmowy wskazuje, że modernizacje „dróg żelaznych” to nie same zalety.

Nie róbcie nam torów do Warszawy

Mój rozmówca, mieszkaniec Lublina i niepracujący w zawodzie kolejarz (absolwent technikum kolejowego), często podróżuje pociągiem do Warszawy. Z obecnego stanu jest zadowolony – w końcu osiągnięto czas przejazdu niewiele wyższy niż dwie godziny, a pociągi jeżdżą w miarę płynnie. Obserwował jak stosunkowo drobnymi pracami osiągnięto zadowalający efekt, pozwalający składom pasażerskim na jazdę 100-120 km/h, bez dużej liczby zwolnień. Mój interlokutor postuluje, aby nadal drobnymi pracami utrzymywać tą trasę, ewentualnie remonty przeprowadzić szybko i sprawnie, mniej więcej tak jak przyspieszono pociągi między Poznaniem a Gdańskiem „na Euro 2012”. Najgorsze co by mogło się stać to rozgrzebać „siódemkę” na długie lata, tym samym uniemożliwiając normalną jazdę do stolicy. Rozmówca podał tutaj przykłady wymowne: Warszawa – Gdańsk i Kraków – Katowice. Zadał też pytania – po co wydawać tak ogromne publiczne pieniądze (w końcu środki unijne są również pieniążkami publicznymi) dla tak niewielkiego, i w dodatku oddalonego w czasie efektu? Czy jeszcze można zatrzymać modernizację linii nr 7?

Szybka kolej barierą

Inny rozmówca, korzystający z usług kolei i jednocześnie interesujący się przestrzenią miejską, wskazywał na liczne przykłady negatywne modernizacji linii kolejowych, podczas których nagle w środku miasta wyrosła bariera trudna do przebycia dla mieszkańców. Szybkie pociągi i brak odpowiedniej liczby kładek, wiaduktów czy przed podziemnych czy przejazdów w poziomie szyn powodują, że w przestrzeni miejskiej pojawia się poważna bariera. Bariera, która czasem jest pokonywana na dziko. Wskazał, że modernizacja linii nr 7 może wygenerować taką sytuację w Lublinie. Za przykład podał Stary Gaj - las położony w zachodniej części Lublina. Jest to miejsce wypoczynku dla wielu mieszkańców potężnej dzielnicy Czuby. W zasadzie jedynym pieszym sposobem dotarcia z osiedli mieszkaniowych do lasu są dzikie przejścia przez tory. Co będzie, gdy pociągi przyspieszą do 160 km/h, a bez legalnego dojścia setki mieszkańców nadal będą skakać przez tory do lasu? Czy nie dojdzie wtedy do wielu tragedii?

„Siódemkę” zmodernizować trzeba!

Argumenty, poparte przykładami, są mocne i niezaprzeczalne. Jednak zapewne jeszcze więcej przemawia za modernizacją linii nr 7. Bez wątpienia trasa łącząca stolicę kraju i województwa lubelskiego wymaga czegoś więcej niż bieżących napraw. W końcu (generalnie) nawierzchnia pamięta czasy świetności jednego PKP, generalnie jeszcze starsze są urządzenia sterowanie ruchem kolejowym. Myszką trącają perony i dojścia do nich, w porównaniu z dużymi stacjami zachodniej Polski estetyka obiektów udostępnianych podróżnym na stacji Lublin są bardzo „wczorajsze”. Zatem trzeba robić „siódemkę” i tyle, bo (jak potwierdzą znawcy tematu) w sytuacji starzejącej się infrastruktury utrzymanie jej jest czasochłonne i wymaga rosnących nakładów finansowych, a wraz z upływem lat trzeba coraz więcej – i jednego, i drugiego.

Efekty kiedyś – straty od zaraz

Warto jednak zastanowić się choć chwilę dlaczego pojawiają się negatywne odczucia u osób związanych z koleją, choćby to były relacje klient-przewoźnik. Przecież z założenia unowocześnianie kolei to samo dobro – szybszy i cichszy przejazd, lepsze warunki odprawy podróżnych itp. Tyle, że na zyski trzeba często czekać wiele lat. Zaś straty są od razu. Jednak jak pokazują doświadczenia modernizacje to także skutki uboczne w postaci zdezorganizowanego na lata ruchu pociągów, to częste zmiany rozkładów jazdy i dłuższe czasy przejazdu, postoje na stacjach pośrednich podczas krzyżowania itd. I też likwidacja przejazdów i przejść w poziomie szyn, co uderza zwłaszcza w niezmotoryzowanych w mieszkańców okolic linii kolejowych, którzy w najlepszym wypadku  dużo więcej czasu potrzeba na pokonanie bariery komunikacyjnej w postaci nowoczesnej linii kolejowej, gdy nieopodal wybudowano wiadukt czy kładkę. Mają gorzej, gdy do wiaduktu jest kilometr lub dwa – wtedy wielu może ryzykować życie przebiegając dziko przez tory.

Poszukać rozwiązań

Wydaje się zatem, że potrzeba działania i wybielić modernizacje. Ale nie mogą być tylko działania wizerunkowe, ale realne. Gdzie nie liczy się liczba wydanych euro, a zysk dla klientów kolei choćby w postaci wyższego komfortu podróży czy obsługi na stacji. Potrzeba poszukać rozwiązań usprawniających proces modernizacji, aby prace były prowadzone szybko i sprawnie, a czasy przejazdu były akceptowalne przynajmniej dla znacznej części dotychczasowych pasażerów pociągów. I aby kilkuletnie utrudnienia przyniosły wymierny efekt w postaci skróconego czasu jazdy. Nie zapominać przy tym o uzasadnionych potrzebach mieszkańców miast i miejscowości położonych przy drodze żelaznej – przecież kolej ma służyć mieszkańcom, a nie być ich kolejnym utrudnieniem w życiu.

Może wtedy modernizacje będą inaczej postrzegane…

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Infrastruktura

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Michał Szymajda 26 lipca 2023

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Lubelskie: Objeżdżanie modernizowanej „siódemki”

Infrastruktura

Lubelskie: Objeżdżanie modernizowanej „siódemki”

jar, Rynek Kolejowy 11 kwietnia 2016

Prace na linii nr 7 między Lublinem a Dorohuskiem

Infrastruktura

Prace na linii nr 7 między Lublinem a Dorohuskiem

jar, Rynek Kolejowy 04 kwietnia 2016

Zobacz również:

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Infrastruktura

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Michał Szymajda 26 lipca 2023

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Lubelskie: Objeżdżanie modernizowanej „siódemki”

Infrastruktura

Lubelskie: Objeżdżanie modernizowanej „siódemki”

jar, Rynek Kolejowy 11 kwietnia 2016

Prace na linii nr 7 między Lublinem a Dorohuskiem

Infrastruktura

Prace na linii nr 7 między Lublinem a Dorohuskiem

jar, Rynek Kolejowy 04 kwietnia 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5