Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

ProKolej proponuję odbudowę linii na Dolnym Śląsku. Także transgranicznych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
25-04-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
ProKolej proponuję odbudowę linii na Dolnym Śląsku. Także transgranicznych
Fot. M. SzymajdaPociąg KD w Sobótce
Fundacja ProKolej przygotowała i przekazała Urzędowi Marszałkowskiemu zestaw propozycji, które mógłby wzbogacić Plan rozwoju infrastruktury transportowej w województwie dolnośląskim. Organizacja, godnie ze swoją specjalizacją, zaproponowała uzupełnienie dokumentu o osiem projektów kolejowych.

W połowie kwietnia zakończył się etap zbierania opinii w ramach konsultacji publicznych projektu Planu rozwoju infrastruktury transportowej dla województwa dolnośląskiego. Jednym z podmiotów, który przygotował swoje stanowisko do materiału jest Fundacja ProKolej.

Po analizie zapisów odnoszących się do rozbudowy infrastruktury kolejowej zwróciła ona uwagę na konieczność lepszej integracji sieci transportowej na pograniczu Dolnego Śląska i Republiki Czeskiej. W związku z tym, w opinii Fundacji zaproponowano, że rewitalizacja połączenia Gryfowa Śląskiego ze Świeradowem Zdrój, mogłaby znaleźć kontynuację, w postaci odbudowy linii kolejowej nr 284 na odcinku Mirsk - Jindřichovice pod Smrkem. Jak wskazano w stanowisku Fundacji – Uzupełnienie dziesięciokilometrowego odcinka pozwoliłoby na powiązanie czynnych fragmentów sieci kolejowej po stronie obu stronach granicy i poprawę dostępności transportowej pogranicza oraz atrakcyjności turystycznej Gór Izerskich i położonych tu ośrodków uzdrowiskowych. Podobny wniosek zgłoszono w przypadku odbudowy linii kolejowej nr 272 na odcinku pomiędzy polskim Tłumaczowem i czeskim przystankiem Otovice Zastávka. W tym przypadku brakuje raptem czterech kilometrów torów, a linia od polskiej strony została niedawno gruntownie wyremontowana.

Jako trzeci postulat zgłoszona została odbudowa linii kolejowej nr 334 Kamieniec Ząbkowicki – Złoty Stok. W ocenie Fundacji wskazany odcinek ma duży potencjał przewozowy i może znacząco podnieść atrakcyjność turystyczną Złotego Stoku i pomóc rozwiązać problemy z deficytem miejsc parkingowych w rejonie unikalnej w skali kraju dawnej kopalni złota. Przywrócenie połączeń pasażerskich łączy zarówno cel w postaci poprawy dostępności dla odwiedzających Dolny Śląsk, jak i przywrócenia połączeń kolejowych mieszkańcom dojeżdżającym do stolicy regionu.

Ponadto, w ramach zadania „Poprawa obsługi komunikacyjnej Wałbrzyskiego Obszaru Funkcjonalnego” ProKolej zgłosiła konieczność odbudowy peronu nr 2 na stacji Świdnica Przedmieście. W trakcie zakończonego niedawno remontu trasy z Wrocławia do Świdnicy pominięto ten, drobny z pozoru element infrastruktury, i w rezultacie zablokowano możliwość uruchamiania bezpośrednich pociągów z Wrocławia do Lubachowa, Jugowic i Jedliny w Górach Sowich. W rezultacie takie kursy muszą omijać Świdnicę bez zatrzymania, albo zbaczać z trasy i tracić czas na zmianę kierunku na stacji Świdnica Miasto.

Obok propozycji mających uzupełnić sieć połączeń pasażerskich wskazano również odcinki istotne dla ruchu towarowego. Fundacja podkreśliła potencjał kolei w usprawnieniu wywozu kruszyw z dolnośląskich kamieniołomów. W związku z tym zaproponowała uzupełnienie listy projektów o inwestycje umożliwiające odtworzenie infrastruktury łączącej linię kolejową nr 276 z kopalnią „Gabra” w Braszowicach, stację Piława Górna z dwoma kopalniami z Kośmina oraz odtworzenie linii kolejowych nr 308 i 345 z Kamiennej Góry do Jeleniogórskich Kopalni Surowców Mineralnych w Pisarzowicach.

Dodatkowo Fundacja podkreśliła na konieczność doprecyzowania zapisów odnoszących się do rozbudowy tras rowerowych. W przypadku szlaków, które miałyby być budowane w śladzie zlikwidowanych linii kolejowych powinno się chronić ich spójność i możliwość przywrócenia funkcji kolejowych.

- Zmiana przeznaczenia gruntów pod zlikwidowanymi liniami kolejowymi nie może prowadzić do przerwania ciągłości działek stanowiących integralną część dotychczasowego szlaku transportowego. Tak, żeby w sytuacji istotnych zmian na rynku transportowym czy powstania nowych potrzeb przewozowych możliwa była odbudowa torów.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zagłosuj na swój ulubiony dworzec kolejowy

Infrastruktura

Zagłosuj na swój ulubiony dworzec kolejowy

inf. pras 05 listopada 2021

Planer Podróży pomoże w przygotowaniu wyjazdu

Pasażer

Majewski: Drogi żelazne są dla pociągów

Infrastruktura

Majewski: Drogi żelazne są dla pociągów

inf. pras oprac. RK 07 sierpnia 2021

Zobacz również:

Zagłosuj na swój ulubiony dworzec kolejowy

Infrastruktura

Zagłosuj na swój ulubiony dworzec kolejowy

inf. pras 05 listopada 2021

Planer Podróży pomoże w przygotowaniu wyjazdu

Pasażer

Majewski: Drogi żelazne są dla pociągów

Infrastruktura

Majewski: Drogi żelazne są dla pociągów

inf. pras oprac. RK 07 sierpnia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5