Partnerzy serwisu:
Pasażer

Jaki dworzec zostanie Dworcem Roku 2023?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-08-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Fundacja ProKolej

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Jaki dworzec zostanie Dworcem Roku 2023?
fot. ProKolej
Fundacja „Pro Kolej” od sześciu lat organizuje konkurs „Dworzec Roku”, który oprócz wyróżnienia najlepszych obiektów ma zwrócić uwagę na potrzeby ich użytkowników. Dlatego równolegle z typowaniem faworytów do nagród przeprowadzona jest ankieta, która pozwala zebrać opinie i oczekiwania podróżnych. W tym roku jej motywem przewodnim była kwestia obsługi pasażerów i informacji o ruchu pociągów. Ale nie zabrakło również pytań o drobne udogodnienia i wyposażenie, którego potrzebujemy na dworcach.

Sprostanie coraz większym potokom pasażerskim wymaga nie tylko odpowiedniej ilości taboru i dobrej organizacji ruchu kolejowego, ale także dostosowania do tych zadań całego systemu obsługi pasażerów. Szczególna rola w tej infrastrukturze przypada dworcom, które są pierwszym miejscem kontaktu pasażera z koleją i powinny oferować podstawowy pakiet współczesnych udogodnień.

Pytania w ankiecie dotyczyły szeroko pojętej informacji w obsłudze pasażerów i odzwierciedlały problemy sygnalizowane w mediach i w wypowiedziach osób korzystających z kolei. Realizowany na kolei program modernizacji infrastruktury, ze sztandarowym projektem, jakim jest przebudowa stacji Warszawa Zachodnia, dezorganizuje ruch pociągów i wymusza permanentne zmiany rozkładów jazdy. A to z kolei skutkuje koniecznością dotarcia z informacją do pasażerów. Dlatego jednym z głównych pytań tegorocznej ankiety była ocena jakości i dostępności informacji dworcowej.

W porównaniu z opisywanymi w mediach problemami z komunikacją, zwłaszcza o opóźnieniach, wyniki ankiety można uznać za pozytywne. Przeszło połowa pytanych oceniła jakość i dostępność informacji na dworcach jako bardzo dobrą (27%) lub raczej dobrą (29%). Tylko niespełna jedna czwarta badanych oceniła ją negatywnie i uznała, że jest raczej zła (14%) lub zła (10%).

Równolegle uczestnicy ankiety zostali poproszeni o wskazanie preferowanych form informowania o rozkładzie jazdy i opóźnieniach pociągów. W tym przypadku można było wskazać więcej niż jedną możliwość. Dla przeszło trzech czwartych (77%) podstawowym źródłem informacji okazały się wyświetlacze na peronach i w halach dworcowych. Na kolejnym miejscu znalazł się Internet (59% wskazań), a za nim tradycyjne kanały komunikacji – czyli ogłoszenia megafonowe (52%), pracownicy (31%) oraz plakaty (23%).

Oprócz kwestii informacyjnych respondentów zapytano o usługi związane z podróżą. Odpowiedzi na pytanie o dostęp do przechowalni bagażu okazały się podzielone. Dla 6% nie była to sprawa ważna, natomiast kolejne poziomy istotności wybierało 20%, 25%, 24%. Ostatnia ćwiartka uczestników potwierdziła, że jest to bardzo ważna usługa dworcowa. Zróżnicowany charakter miały również opinie o lokalizacji stacjonarnych punktów sprzedaży biletów. 58% podróżnych wskazało, że mogą z nich skorzystać poza dworcem, a 42% wybrało tradycyjną kasę na miejscu.

Znakiem czasu okazały się natomiast odpowiedzi na kolejne pytanie – na ile istotny jest na dworcu dostęp do gniazdka lub możliwości ładowania telefonu. Tylko dla 4% był on nieistotny i tyle samo ankietowanych odpowiedziało, że raczej nieistotny. Dla 82% okazała się to natomiast kwestia ważna lub wręcz kluczowa. W podobnie jednoznaczny sposób respondenci wypowiedzieli się o możliwość zaparkowania przy dworcu roweru. Łącznie aż 79% z nich wskazało, że oczekują takiej możliwości w stopniu wysokim (25%) lub bardzo wysokim (54%). Tylko dla 7% nie był to element zwracający uwagę.

– Wyniki naszej ankiety pokazują, że nawyki i oczekiwania pasażerów stopniowo się zmieniają. Kiedyś nie wyobrażaliśmy sobie budynku bez kasy czy przechowalni bagażu, a dziś w wielu lokalizacjach trzeba szukać nowej roli dla pomieszczeń, które nie pełnią już tych funkcji – zauważa prezes Fundacji „Pro Kolej” dr Jakub Majewski. I dodaje, że – Znakiem czasu jest, że bilety coraz częściej kupujemy przez aplikację w telefonie. Za to na dworcu zdecydowanie chcielibyśmy ten telefon naładować.

IV edycję konkursu „Dworzec Roku” honorowym patronatem objęli: Urząd Transportu Kolejowego, Instytut Kolejnictwa, Fundacja Grupy PKP, Towarzystwo Urbanistów Polskich, Stowarzyszenie Architektów Polskich. Partnerami wydarzenia są: Probet-Dasag, Lagardere Travel Retail oraz PORR Polska.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

ProKolej proponuję odbudowę linii na Dolnym Śląsku. Także transgranicznych

Infrastruktura

ProKolej proponuję odbudowę linii na Dolnym Śląsku. Także transgranicznych

inf. pras., oprac ms 25 kwietnia 2023

Zagłosuj na swój ulubiony dworzec kolejowy

Infrastruktura

Zagłosuj na swój ulubiony dworzec kolejowy

inf. pras 05 listopada 2021

Planer Podróży pomoże w przygotowaniu wyjazdu

Pasażer

Majewski: Drogi żelazne są dla pociągów

Infrastruktura

Majewski: Drogi żelazne są dla pociągów

inf. pras oprac. RK 07 sierpnia 2021

Zobacz również:

ProKolej proponuję odbudowę linii na Dolnym Śląsku. Także transgranicznych

Infrastruktura

ProKolej proponuję odbudowę linii na Dolnym Śląsku. Także transgranicznych

inf. pras., oprac ms 25 kwietnia 2023

Zagłosuj na swój ulubiony dworzec kolejowy

Infrastruktura

Zagłosuj na swój ulubiony dworzec kolejowy

inf. pras 05 listopada 2021

Planer Podróży pomoże w przygotowaniu wyjazdu

Pasażer

Majewski: Drogi żelazne są dla pociągów

Infrastruktura

Majewski: Drogi żelazne są dla pociągów

inf. pras oprac. RK 07 sierpnia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5