Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Pro Kolej pozytywnie o podwyższeniu prędkości pociągów z jednym maszynistą

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
30-07-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Pro Kolej pozytywnie o podwyższeniu prędkości pociągów z jednym maszynistą
fot. Dariusz Żaruk, SM42.pl
Fundacja „Pro Kolej” poparła propozycję Ministerstwa Infrastruktury dotyczącą ograniczenia obowiązku stosowania dwuosobowej drużyny trakcyjnej dla pociągów kursujących z prędkością przekraczającą 130 km/h. Rezygnacja z niespotykanego w innych krajach Europy wymogu to, zdaniem Fundacji, wyjście z ery parowozów.

– Zwyczaj stosowania dwuosobowej drużyny trakcyjnej jest archaizmem pochodzącym z czasów trakcji parowej, drużyna parowozowa składała się wówczas z maszynisty i pomocnika albo maszynisty i palacza – mówi Jakub Majewski, prezes Fundacji. Wówczas zadaniami pracownika wspomagającego było m.in. zasilanie paleniska w węgiel, kotła w wodę, regulowanie ognia, smarowanie styku parowozu i tendra, obsługa hamulca ręcznego, urządzeń smarowniczych, odmulanie i walka z kamieniem kotłowym.

Historyczny wymóg stosowania dwuosobowej obsługi lokomotyw ograniczano wraz z upowszechnianiem się trakcji spalinowej i elektrycznej, unowocześnianiem urządzeń zabezpieczenia ruchu pociągów, modernizacją infrastruktury oraz upowszechnianiem łączności radiowej.

– Od 1984 r., jako szczególny przypadek, został on utrzymany w również odniesieniu do pociągów kursujących z prędkością powyżej 130 km/h. W praktyce obejmował kilka par pociągów ekspresowych na Centralnej Magistrali Kolejowej. Po ponad trzydziestu latach dotyczy jednak znacznej części głównych korytarzy transportowych oraz taboru sfinansowanego ze środków unijnych – mówi Majewski i dodaje, że zdecydowana większość linii umożliwiających rozwijanie prędkości powyżej 130 km/h wyposażona jest w urządzenia samoczynnej blokady liniowej informujące z dużym wyprzedzeniem o sytuacji ruchowej.

Co istotne, prezes Fundacji Pro Kolej zauważa, że zarówno doświadczenia zagraniczne, jak i obserwacje przewoźników w Polsce nie potwierdzają, że powierzenie prowadzenia pojazdu dwóm maszynistom poprawia bezpieczeństwo.

– Jest wręcz przeciwnie. Obecność drugiej osoby w kabinie rozprasza, rodzi ryzyka sporu lub rozmycia odpowiedzialności. Dlatego do przypadków pominięcia sygnałów zabraniających jazdy, przekroczenia prędkości czy złego odczytu semaforów dochodzi zarówno przy pojedynczej, jak i podwójnej obsadzie. Związek pomiędzy wymogiem stosowania przy wyższych prędkościach dwuosobowej drużyny trakcyjnej a poziomem bezpieczeństwa nie jest więc jednoznaczny – ocenia Jakub Majewski.

Jak ocenia, pewne jest natomiast to, że ograniczenie prędkości do 130 km/h pogarsza konkurencyjność transportu kolejowego, podnosi koszty i potęguje problemy związane z deficytem maszynistów.

– Do tego stopnia, że część pociągów zgłaszanych do rozkładu jazdy ma sztucznie ograniczoną prędkość. Mimo że tabor oraz infrastruktura pozwalają na osiągnięcie wartości 140 lub 160 km/h, jeździ się wolniej. Tak jak kilkadziesiąt lat temu – kończy Jakub Majewski.

Więcej na tematów planów Ministerstwa Infrastruktury można przeczytać tutaj.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zaczęły się przygotowania do konkursu „Dworzec Roku 2025”

Infrastruktura

Zaczęły się przygotowania do konkursu „Dworzec Roku 2025”

Fundacja Grupy PKP 30 maja 2025

ProKolej proponuje systemowe zmiany w lubuskiej kolei

Infrastruktura

ProKolej proponuje systemowe zmiany w lubuskiej kolei

Fundacja ProKolej, oprac. ms. 01 marca 2024

Ruszyły zapisy na III Kongres Entuzjastów Kolei

Pasażer

Ruszyły zapisy na III Kongres Entuzjastów Kolei

Fundacja ProKolej 28 września 2023

Jaki dworzec zostanie Dworcem Roku 2023?

Pasażer

Jaki dworzec zostanie Dworcem Roku 2023?

Fundacja ProKolej 18 sierpnia 2023

ProKolej proponuję odbudowę linii na Dolnym Śląsku. Także transgranicznych

Infrastruktura

Zagłosuj na swój ulubiony dworzec kolejowy

Infrastruktura

Zagłosuj na swój ulubiony dworzec kolejowy

inf. pras 05 listopada 2021

Zobacz również:

Zaczęły się przygotowania do konkursu „Dworzec Roku 2025”

Infrastruktura

Zaczęły się przygotowania do konkursu „Dworzec Roku 2025”

Fundacja Grupy PKP 30 maja 2025

ProKolej proponuje systemowe zmiany w lubuskiej kolei

Infrastruktura

ProKolej proponuje systemowe zmiany w lubuskiej kolei

Fundacja ProKolej, oprac. ms. 01 marca 2024

Ruszyły zapisy na III Kongres Entuzjastów Kolei

Pasażer

Ruszyły zapisy na III Kongres Entuzjastów Kolei

Fundacja ProKolej 28 września 2023

Jaki dworzec zostanie Dworcem Roku 2023?

Pasażer

Jaki dworzec zostanie Dworcem Roku 2023?

Fundacja ProKolej 18 sierpnia 2023

ProKolej proponuję odbudowę linii na Dolnym Śląsku. Także transgranicznych

Infrastruktura

Zagłosuj na swój ulubiony dworzec kolejowy

Infrastruktura

Zagłosuj na swój ulubiony dworzec kolejowy

inf. pras 05 listopada 2021

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij