NUMER 12/2020
NUMER 12/2020
Temat numeru:
Kolej walczy z pandemią
szukaj
Śledź nas:

ProKolej o nieuczciwej konkurencji międzygałęziowej

| Roman Czubiński 04.09.2020 21

ProKolej o nieuczciwej konkurencji międzygałęziowej
fot. PKP PLK
- Politycy odpowiedzialni za kolejne dokumenty strategiczne zbyt mocno koncentrują się na działaniach infrastrukturalnych, a zbyt mało – na efektach, które mają być osiągnięte – mówił podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego prezes zarządu Fundacji Pro Kolej Jakub Majewski. Jego zdaniem kolej nie jest konkurencyjna także z powodu faworyzowania transportu drogowego, między innymi poprzez nieszczelny system kontroli przestrzegania przepisów. Efektem jest rosnąca emisja dwutlenku węgla i zanieczyszczeń z transportu.
Odnosząc się do wystąpienia ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, prezes fundacji stwierdził, że dobrze zilustrowało ono strategię transportową realizowaną przez 20 ostatnich lat. – Była to strategia inwestycyjna. Skoncentrowaliśmy się na inwestycjach, które zaczęły się toczyć. Autostrady w końcu powstały, drogi ekspresowe też są w budowie. Kolej próbuje nadgonić ten dystans, ale wciąż jest nieco z tyłu, choć na głównych liniach i dworcach wiele się zmieniło – naszkicował obecną sytuację. Majewski pozytywnie ocenił przesuwanie akcentu na mniejsze inwestycje lokalne i regionalne, takie jak Fundusz Dróg Samorządowych i program Kolej+. – Ten ostatni powinien być programem cyklicznym, powtarzanym co rok lub dwa lata – dodał.

Transport drogowy konkuruje nieuczciwie

Słabą stroną polskiej polityki transportowej jest za to – według Majewskiego – brak próby otwarcia funkcjonowania rynku. – Z tego, że mamy zmodernizowaną infrastrukturę, nie wynika jeszcze, że działa na niej transport – zwrócił uwagę. Choć infrastruktura drogowa wypełnia się po oddaniu do użytku w dużej mierze samoczynnie, na kolei potrzeba jeszcze działania ze strony przewoźników lub (częściej) organizatorów przewozów. – W niektórych regionach wyremontowane linie się marnują, bo marszałek nie przewidział w budżecie środków na dofinansowanie. A przecież transport to usługa, której ostatecznym użytkownikiem jest pasażer – przypomniał prezes ProKolej. Na niekorzyść działają w tym przypadku wysokie opłaty za dostęp do infrastruktury kolejowej oraz skomplikowane przepisy krajowe i unijne.

Osobną kwestią, na którą kładł nacisk Majewski, jest przestrzeganie przepisów i jego egzekwowanie. – Ciężarówki są konkurencyjne między innymi dlatego, że łatwo je przeładowywać i przekraczać prędkość. Konkurencja między koleją a przewoźnikami drogowymi jest więc w praktyce często nieuczciwa. Trzeba uporządkować rynek, by ukrócić takie praktyki – wezwał prezes fundacji. Powrócił też do sprawy utrzymywania przejazdów kolejowo-drogowych. – Należy wprowadzić partnerskie zasady, tak by całości kosztów nie ponosiła, jak obecnie, tylko kolej – stwierdził.

Efekty powinny być najważniejsze


Równe traktowanie poszczególnych gałęzi transportu jest ważne także z powodów ekologicznych. Podobnie jak inni dyskutanci, działacz organizacji pozarządowej podkreślił kluczowe znaczenie przejmowania ruchu towarowego i pasażerskiego z dróg. – Programy ograniczania emisji w różnych dziedzinach przyniosły efekt, tylko emisja z transportu wciąż rośnie. Jest to właśnie efekt dominacji dróg – wyjaśnił Majewski.

– Czy budujemy w Polsce system transportowy? Być może infrastrukturalny, ale nie wiem, czy funkcjonalny – podsumował, zaznaczając, że punktem wyjścia powinny być efekty, które zamierza się uzyskać w wyniku przeprowadzonych działań. – Czy z każdego polskiego miasta wojewódzkiego dostaniemy się do Warszawy w mniej niż 2 godziny? Czy ładunek nadany dziś będzie jutro w porcie? Czy co czwarta paczka do paczkomatu dojedzie ekologicznym środkiem transportu? Taki system byłby funkcjonalny, a do niego dopiero należałoby dopasować infrastrukturę. Myślmy o tym, czemu to miałoby służyć. Nie wiem, czy to robimy – zakończył Majewski.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45046)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka

Wiecej z regionu:

Polska (45046)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2020
NUMER 12/2020
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.

W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.

W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.

 Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5