Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

ProKolej o nieuczciwej konkurencji międzygałęziowej

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
04-09-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
ProKolej o nieuczciwej konkurencji międzygałęziowej
fot. PKP PLK
- Politycy odpowiedzialni za kolejne dokumenty strategiczne zbyt mocno koncentrują się na działaniach infrastrukturalnych, a zbyt mało – na efektach, które mają być osiągnięte – mówił podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego prezes zarządu Fundacji Pro Kolej Jakub Majewski. Jego zdaniem kolej nie jest konkurencyjna także z powodu faworyzowania transportu drogowego, między innymi poprzez nieszczelny system kontroli przestrzegania przepisów. Efektem jest rosnąca emisja dwutlenku węgla i zanieczyszczeń z transportu.

Odnosząc się do wystąpienia ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, prezes fundacji stwierdził, że dobrze zilustrowało ono strategię transportową realizowaną przez 20 ostatnich lat. – Była to strategia inwestycyjna. Skoncentrowaliśmy się na inwestycjach, które zaczęły się toczyć. Autostrady w końcu powstały, drogi ekspresowe też są w budowie. Kolej próbuje nadgonić ten dystans, ale wciąż jest nieco z tyłu, choć na głównych liniach i dworcach wiele się zmieniło – naszkicował obecną sytuację. Majewski pozytywnie ocenił przesuwanie akcentu na mniejsze inwestycje lokalne i regionalne, takie jak Fundusz Dróg Samorządowych i program Kolej+. – Ten ostatni powinien być programem cyklicznym, powtarzanym co rok lub dwa lata – dodał.

Transport drogowy konkuruje nieuczciwie

Słabą stroną polskiej polityki transportowej jest za to – według Majewskiego – brak próby otwarcia funkcjonowania rynku. – Z tego, że mamy zmodernizowaną infrastrukturę, nie wynika jeszcze, że działa na niej transport – zwrócił uwagę. Choć infrastruktura drogowa wypełnia się po oddaniu do użytku w dużej mierze samoczynnie, na kolei potrzeba jeszcze działania ze strony przewoźników lub (częściej) organizatorów przewozów. – W niektórych regionach wyremontowane linie się marnują, bo marszałek nie przewidział w budżecie środków na dofinansowanie. A przecież transport to usługa, której ostatecznym użytkownikiem jest pasażer – przypomniał prezes ProKolej. Na niekorzyść działają w tym przypadku wysokie opłaty za dostęp do infrastruktury kolejowej oraz skomplikowane przepisy krajowe i unijne.

Osobną kwestią, na którą kładł nacisk Majewski, jest przestrzeganie przepisów i jego egzekwowanie. – Ciężarówki są konkurencyjne między innymi dlatego, że łatwo je przeładowywać i przekraczać prędkość. Konkurencja między koleją a przewoźnikami drogowymi jest więc w praktyce często nieuczciwa. Trzeba uporządkować rynek, by ukrócić takie praktyki – wezwał prezes fundacji. Powrócił też do sprawy utrzymywania przejazdów kolejowo-drogowych. – Należy wprowadzić partnerskie zasady, tak by całości kosztów nie ponosiła, jak obecnie, tylko kolej – stwierdził.

Efekty powinny być najważniejsze


Równe traktowanie poszczególnych gałęzi transportu jest ważne także z powodów ekologicznych. Podobnie jak inni dyskutanci, działacz organizacji pozarządowej podkreślił kluczowe znaczenie przejmowania ruchu towarowego i pasażerskiego z dróg. – Programy ograniczania emisji w różnych dziedzinach przyniosły efekt, tylko emisja z transportu wciąż rośnie. Jest to właśnie efekt dominacji dróg – wyjaśnił Majewski.

– Czy budujemy w Polsce system transportowy? Być może infrastrukturalny, ale nie wiem, czy funkcjonalny – podsumował, zaznaczając, że punktem wyjścia powinny być efekty, które zamierza się uzyskać w wyniku przeprowadzonych działań. – Czy z każdego polskiego miasta wojewódzkiego dostaniemy się do Warszawy w mniej niż 2 godziny? Czy ładunek nadany dziś będzie jutro w porcie? Czy co czwarta paczka do paczkomatu dojedzie ekologicznym środkiem transportu? Taki system byłby funkcjonalny, a do niego dopiero należałoby dopasować infrastrukturę. Myślmy o tym, czemu to miałoby służyć. Nie wiem, czy to robimy – zakończył Majewski.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Logistyka: Szanse przed Polską. Czy zostaną wykorzystane?

Infrastruktura

Logistyka: Szanse przed Polską. Czy zostaną wykorzystane?

Czubiński Roman 04 maja 2023

DB Cargo Polska: Prawo powinno bardziej faworyzować kolej

Prawo i polityka

Port Gdańsk: Bez kolei porty nie istnieją

Infrastruktura

Port Gdańsk: Bez kolei porty nie istnieją

Roman Czubiński 12 września 2020

EKG: Kolej rozwija się, ale wolniej, niż transport drogowy

Prawo i polityka

Grupa PKP ponad 650 milionów na plusie

Biznes

Grupa PKP ponad 650 milionów na plusie

Jakub Madrjas 15 maja 2018

Prawo warstwowe to korzyści nie tylko dla kolei

Infrastruktura

Zobacz również:

Logistyka: Szanse przed Polską. Czy zostaną wykorzystane?

Infrastruktura

Logistyka: Szanse przed Polską. Czy zostaną wykorzystane?

Czubiński Roman 04 maja 2023

DB Cargo Polska: Prawo powinno bardziej faworyzować kolej

Prawo i polityka

Port Gdańsk: Bez kolei porty nie istnieją

Infrastruktura

Port Gdańsk: Bez kolei porty nie istnieją

Roman Czubiński 12 września 2020

EKG: Kolej rozwija się, ale wolniej, niż transport drogowy

Prawo i polityka

Grupa PKP ponad 650 milionów na plusie

Biznes

Grupa PKP ponad 650 milionów na plusie

Jakub Madrjas 15 maja 2018

Prawo warstwowe to korzyści nie tylko dla kolei

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5