NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

ProKolej o nieuczciwej konkurencji międzygałęziowej

| Roman Czubiński 04.09.2020 2,3k

ProKolej o nieuczciwej konkurencji międzygałęziowej
fot. PKP PLK
- Politycy odpowiedzialni za kolejne dokumenty strategiczne zbyt mocno koncentrują się na działaniach infrastrukturalnych, a zbyt mało – na efektach, które mają być osiągnięte – mówił podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego prezes zarządu Fundacji Pro Kolej Jakub Majewski. Jego zdaniem kolej nie jest konkurencyjna także z powodu faworyzowania transportu drogowego, między innymi poprzez nieszczelny system kontroli przestrzegania przepisów. Efektem jest rosnąca emisja dwutlenku węgla i zanieczyszczeń z transportu.
Odnosząc się do wystąpienia ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, prezes fundacji stwierdził, że dobrze zilustrowało ono strategię transportową realizowaną przez 20 ostatnich lat. – Była to strategia inwestycyjna. Skoncentrowaliśmy się na inwestycjach, które zaczęły się toczyć. Autostrady w końcu powstały, drogi ekspresowe też są w budowie. Kolej próbuje nadgonić ten dystans, ale wciąż jest nieco z tyłu, choć na głównych liniach i dworcach wiele się zmieniło – naszkicował obecną sytuację. Majewski pozytywnie ocenił przesuwanie akcentu na mniejsze inwestycje lokalne i regionalne, takie jak Fundusz Dróg Samorządowych i program Kolej+. – Ten ostatni powinien być programem cyklicznym, powtarzanym co rok lub dwa lata – dodał.

Transport drogowy konkuruje nieuczciwie

Słabą stroną polskiej polityki transportowej jest za to – według Majewskiego – brak próby otwarcia funkcjonowania rynku. – Z tego, że mamy zmodernizowaną infrastrukturę, nie wynika jeszcze, że działa na niej transport – zwrócił uwagę. Choć infrastruktura drogowa wypełnia się po oddaniu do użytku w dużej mierze samoczynnie, na kolei potrzeba jeszcze działania ze strony przewoźników lub (częściej) organizatorów przewozów. – W niektórych regionach wyremontowane linie się marnują, bo marszałek nie przewidział w budżecie środków na dofinansowanie. A przecież transport to usługa, której ostatecznym użytkownikiem jest pasażer – przypomniał prezes ProKolej. Na niekorzyść działają w tym przypadku wysokie opłaty za dostęp do infrastruktury kolejowej oraz skomplikowane przepisy krajowe i unijne.

Osobną kwestią, na którą kładł nacisk Majewski, jest przestrzeganie przepisów i jego egzekwowanie. – Ciężarówki są konkurencyjne między innymi dlatego, że łatwo je przeładowywać i przekraczać prędkość. Konkurencja między koleją a przewoźnikami drogowymi jest więc w praktyce często nieuczciwa. Trzeba uporządkować rynek, by ukrócić takie praktyki – wezwał prezes fundacji. Powrócił też do sprawy utrzymywania przejazdów kolejowo-drogowych. – Należy wprowadzić partnerskie zasady, tak by całości kosztów nie ponosiła, jak obecnie, tylko kolej – stwierdził.

Efekty powinny być najważniejsze


Równe traktowanie poszczególnych gałęzi transportu jest ważne także z powodów ekologicznych. Podobnie jak inni dyskutanci, działacz organizacji pozarządowej podkreślił kluczowe znaczenie przejmowania ruchu towarowego i pasażerskiego z dróg. – Programy ograniczania emisji w różnych dziedzinach przyniosły efekt, tylko emisja z transportu wciąż rośnie. Jest to właśnie efekt dominacji dróg – wyjaśnił Majewski.

– Czy budujemy w Polsce system transportowy? Być może infrastrukturalny, ale nie wiem, czy funkcjonalny – podsumował, zaznaczając, że punktem wyjścia powinny być efekty, które zamierza się uzyskać w wyniku przeprowadzonych działań. – Czy z każdego polskiego miasta wojewódzkiego dostaniemy się do Warszawy w mniej niż 2 godziny? Czy ładunek nadany dziś będzie jutro w porcie? Czy co czwarta paczka do paczkomatu dojedzie ekologicznym środkiem transportu? Taki system byłby funkcjonalny, a do niego dopiero należałoby dopasować infrastrukturę. Myślmy o tym, czemu to miałoby służyć. Nie wiem, czy to robimy – zakończył Majewski.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45791)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45791)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5