NUMER 07-08/2022
NUMER 07-08/2022
Temat numeru:
Rower na kolei
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

ProKolej: Ograniczajmy łamanie przepisów a nie prędkość pociągów

| Jakub Majewski 04.05.2022 4k

ProKolej: Ograniczajmy łamanie przepisów a nie prędkość pociągów
zdjęcie ilustracyjneFot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Podzielając troskę o zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych, Fundacja „Pro Kolej” zaproponowała szereg uwag do projektu nowych przepisów technicznych, przedstawionego przez Ministerstwo Infrastruktury. Wypadki na przejazdach są generalnie efektem nieprzestrzegania przepisów przez kierowców i w sferze organizacji ruchu drogowego należy szukać rozwiązań. Złym pomysłem jest natomiast pogarszanie parametrów linii kolejowych lub wprowadzanie ograniczeń eksploatacyjnych dla pociągów – czytamy w stanowisku Fundacji.
Opinia, przygotowana w ramach konsultacji publicznych projektu rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic z drogami i ich usytuowanie, została przekazana do Ministerstwa Infrastruktury w zeszłym miesiącu. Fundacja zwraca w niej uwagę m.in. na konieczność wzmocnienia presji na kierowców i innych użytkowników dróg oraz potencjał środków technicznych, ograniczających naruszanie przepisów drogowych. Z uznaniem należy np. przyjąć propozycje uzupełnienia oznakowania, wprowadzenia przed przejazdami sygnalizatorów drogowych, zabudowę separatorów pasów ruchu – uniemożliwiających omijanie opuszczonych rogatek czy systemów koncentracji uwagi kierowców przed przejazdami kat. D. Wskazuje jednocześnie, że odpowiedzialność za te urządzenia, zwłaszcza poza pasem kolejowym, należy przypisać do zadań zarządców dróg.

Jednocześnie organizacja zwraca uwagę, żeby unikać rozwiązań, które w poszukiwaniu poprawy bezpieczeństwa pogarszają parametry linii kolejowych lub wymuszają wprowadzanie ograniczeń eksploatacyjnych. A taki skutek może mieć proponowane w rozporządzeniu automatyczne podniesienie kategorii wszystkich przejazdów położonych w obrębie stacji, nowe wymagania w zakresie trójkątów widoczności, czy utrzymywanie rygorystycznych wymagań odnośnie redukcji przechyłki na łukach toru – w celu zniwelowania pochylenia dróg kołowych. Skutkiem proponowanych przepisów będzie wzrost liczby ograniczeń prędkości dla pociągów i kolejne kuriozalne sytuacje – obserwowane m.in. na linii nr 8 – gdy po modernizacji przejazdów obniża się prędkość pociągów.

Aby nie przerzucać niezawinionych obciążeń na kolej, Fundacja proponuje wykreślenie wybranych zapisów z projektu rozporządzenia. Argumentuje, że ich wprowadzenie doprowadzi do dalszego spadku konkurencyjności tej branży względem gałęzi transportu, która nie radzi sobie z egzekwowaniem przepisów z zakresu bezpieczeństwa. Ograniczenia prędkości dla pociągów, rozwlekanie rozkładu jazdy, wzrost zużycia energii trakcyjnej, czy rezygnacja płynnej jazdy na rzecz chaotycznego hamowania i rozruchu pociągów nie powinny być instrumentami kompensowania błędów kierowców.

Dostrzegając zarówno pozytywne jak i negatywne, potencjalne skutki konsultowanego projektu rozporządzenia, organizacja zwróciła się do Ministerstwa Infrastruktury, Urzędu Transportu Kolejowego oraz Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych z prośbą o organizację spotkania konsultacyjnego, mającego na celu przedyskutowanie poszczególnych rozwiązań i wypracowanie zapisów podnoszących bezpieczeństwo, a jednocześnie usuwających bariery dla rozwoju oferty transportu kolejowego.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Komentarze
zdjęcie autora

Jakub Majewski - prezes Fundacji ProKolej

W latach 2012-2014 wiceprezes UTK ds. regulacji rynku. W latach 2008-2009 członek zarządu SKM Warszawa, w 2009 roku prezes Kolei Mazowieckich

Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2022
NUMER 07-08/2022
Temat najnowszego raportu jest z jednej strony wakacyjny, a z drugiej – mocno rozgrzewający opinię publiczną – czyli kolej i rower. Jak zwykle, nie brakuje również ciekawych rozmów, tematu integracji komunikacji czy przyszłości technologicznej, takiej jak wodór i ETCS. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5