Partnerzy serwisu:
Komentarze

ProKolej: Ograniczajmy łamanie przepisów a nie prędkość pociągów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-05-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMENTARZE
ProKolej: Ograniczajmy łamanie przepisów a nie prędkość pociągów
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SAzdjęcie ilustracyjne
Podzielając troskę o zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych, Fundacja „Pro Kolej” zaproponowała szereg uwag do projektu nowych przepisów technicznych, przedstawionego przez Ministerstwo Infrastruktury. Wypadki na przejazdach są generalnie efektem nieprzestrzegania przepisów przez kierowców i w sferze organizacji ruchu drogowego należy szukać rozwiązań. Złym pomysłem jest natomiast pogarszanie parametrów linii kolejowych lub wprowadzanie ograniczeń eksploatacyjnych dla pociągów – czytamy w stanowisku Fundacji.

Opinia, przygotowana w ramach konsultacji publicznych projektu rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic z drogami i ich usytuowanie, została przekazana do Ministerstwa Infrastruktury w zeszłym miesiącu. Fundacja zwraca w niej uwagę m.in. na konieczność wzmocnienia presji na kierowców i innych użytkowników dróg oraz potencjał środków technicznych, ograniczających naruszanie przepisów drogowych. Z uznaniem należy np. przyjąć propozycje uzupełnienia oznakowania, wprowadzenia przed przejazdami sygnalizatorów drogowych, zabudowę separatorów pasów ruchu – uniemożliwiających omijanie opuszczonych rogatek czy systemów koncentracji uwagi kierowców przed przejazdami kat. D. Wskazuje jednocześnie, że odpowiedzialność za te urządzenia, zwłaszcza poza pasem kolejowym, należy przypisać do zadań zarządców dróg.

Jednocześnie organizacja zwraca uwagę, żeby unikać rozwiązań, które w poszukiwaniu poprawy bezpieczeństwa pogarszają parametry linii kolejowych lub wymuszają wprowadzanie ograniczeń eksploatacyjnych. A taki skutek może mieć proponowane w rozporządzeniu automatyczne podniesienie kategorii wszystkich przejazdów położonych w obrębie stacji, nowe wymagania w zakresie trójkątów widoczności, czy utrzymywanie rygorystycznych wymagań odnośnie redukcji przechyłki na łukach toru – w celu zniwelowania pochylenia dróg kołowych. Skutkiem proponowanych przepisów będzie wzrost liczby ograniczeń prędkości dla pociągów i kolejne kuriozalne sytuacje – obserwowane m.in. na linii nr 8 – gdy po modernizacji przejazdów obniża się prędkość pociągów.

Aby nie przerzucać niezawinionych obciążeń na kolej, Fundacja proponuje wykreślenie wybranych zapisów z projektu rozporządzenia. Argumentuje, że ich wprowadzenie doprowadzi do dalszego spadku konkurencyjności tej branży względem gałęzi transportu, która nie radzi sobie z egzekwowaniem przepisów z zakresu bezpieczeństwa. Ograniczenia prędkości dla pociągów, rozwlekanie rozkładu jazdy, wzrost zużycia energii trakcyjnej, czy rezygnacja płynnej jazdy na rzecz chaotycznego hamowania i rozruchu pociągów nie powinny być instrumentami kompensowania błędów kierowców.

Dostrzegając zarówno pozytywne jak i negatywne, potencjalne skutki konsultowanego projektu rozporządzenia, organizacja zwróciła się do Ministerstwa Infrastruktury, Urzędu Transportu Kolejowego oraz Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych z prośbą o organizację spotkania konsultacyjnego, mającego na celu przedyskutowanie poszczególnych rozwiązań i wypracowanie zapisów podnoszących bezpieczeństwo, a jednocześnie usuwających bariery dla rozwoju oferty transportu kolejowego.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Linia 131: Nieplanowane zamknięcie przejazdu

Infrastruktura

Linia 131: Nieplanowane zamknięcie przejazdu

Roman Czubiński 20 sierpnia 2021

Łódź: Przejazd na Widzewskiej znika. Co dalej?

Infrastruktura

Łódź: Przejazd na Widzewskiej znika. Co dalej?

Roman Czubiński 09 września 2016

Remont przejazdu kolejowego na ulicy Trzmielowickiej we Wrocławiu

Zintegrowany transport

Pijana dróżniczka pełniła służbę w Chorzowie

Warte uwagi

Zobacz również:

Linia 131: Nieplanowane zamknięcie przejazdu

Infrastruktura

Linia 131: Nieplanowane zamknięcie przejazdu

Roman Czubiński 20 sierpnia 2021

Łódź: Przejazd na Widzewskiej znika. Co dalej?

Infrastruktura

Łódź: Przejazd na Widzewskiej znika. Co dalej?

Roman Czubiński 09 września 2016

Remont przejazdu kolejowego na ulicy Trzmielowickiej we Wrocławiu

Zintegrowany transport

Pijana dróżniczka pełniła służbę w Chorzowie

Warte uwagi

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5