NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

ProKolej: Modernizacja linii Warszawa – Poznań to szereg znaków zapytania

| Jakub Majewski 13.12.2016 505

ProKolej: Modernizacja linii Warszawa – Poznań to szereg znaków zapytania
Fot. Mariusz Tuszyński, SM42.pl
Po analizie oficjalnych komunikatów i informacji uzyskanych z PKP PLK SA Fundacja ProKolej dopisuje kolejne znaki zapytania do tytułu „Modernizacja linii Warszawa – Poznań. Dlaczego dwuletnie zamknięcie jest konieczne?”.
Największe kontrowersje związane z modernizacją linii E20 na odcinku Sochaczew – Swarzędz budzi efekt, w postaci skrócenia czasu przejazdu. Dla najszybszych pociągów, nie zatrzymujących się nigdzie po drodze – takich jak dzisiejszy EIC Sedina – zysk czasowy ma wynieść ok. 5 minut w kierunku Poznania i 10-11 minut w kierunku Warszawy. A dla ekspresów z przystankami kilka minut mniej. Niewiele… ale rekompensatą ma być przyspieszenie pociągów niższych kategorii.

Na przykład czas jazdy pociągu międzyregionalnego skróci się o 45 minut, regionalnego ponad godzinę, a towarowego nawet 76 minut. W jaki sposób? To niestety objęte jest tajemnicą przedsiębiorcy. A szkoda, bo to jeden z niewielu przypadków, gdzie pociągi wolniejsze będą mogły dogonić szybsze.

Drugim kluczowym osiągnięciem modernizacji ma być poprawa przepustowości i bezpieczeństwa. W pierwszym przypadku podwoją się dzisiejsze możliwość przejazdu 250 pociągów na dobę. Wątpliwość budzi wprawdzie, czy jest taka potrzeba, bo od 2001 roku, tj. od wprowadzenia prędkości 160 km/h po dziś dzień na najbardziej obciążonych odcinkach linii od Sochaczewa do Swarzędza ruch nie przekroczył 150, a od Zamkowa nawet 120 składów dobowo w obydwu kierunkach. Ale znacznie ciekawsze jest pytanie, jak zostanie to osiągnięte. Bo nie zmieni się prędkość pociągów, długość odstępów i rodzaj blokady liniowej, liczba torów na szlakach, liczba czynnych stacji i posterunków, krytyczne 20-kilometrowe szlaki bez możliwości wyprzedzania oraz większość układów stacyjnych.

I tu pojawia się też kolejna tajemnica. Bo poza hasłami „nowe możliwości przejazdu”, „uniezależnienie od priorytetu ruchu ekspresów”, jedyny konkret to wzmocnienie zasilania. Tylko, że dynamika jazdy przynosi efekty liczone w sekundach, a nie dziesiątkach minut. Z kolei deklaracje odnoszące się do bezpieczeństwa podkreślają poprawę bezpieczeństwa na 200 przejazdach kolejowo-drogowych. Liczba robi wrażenie, jeśli nie przeoczymy, że przebudowa ma objąć przejazdy już obecnie strzeżone – z sygnalizacją i rogatkami dla kierowców oraz tarczami ToP dla maszynistów. Tylko dwa z nich, w Łowiczu i Koninie zostaną zamienione na wiadukty. Modernizacja pozostałych 99% ograniczy się do odtworzenia urządzeń i wymiany płyt przejazdowych. Wbrew postulatom samorządów – np. Kostrzyna Wlkp. – i prośbom o poprawę bezpieczeństwa i likwidację kolizyjnych rozwiązań blokujących ruch.

Sygnalizowane wątpliwości nie oznaczają, że cała inwestycja nie ma sensu. Wręcz przeciwnie, w wielu obszarach jej zakres jest za mały – zwłaszcza w proporcji do liczącego 2,6 mld zł budżetu. Obok niezbędnej przebudowy dużych stacji w Łowiczu, Kutnie, Kole i Koninie, czy wymiany drewnianych podkładów linia nadal nie osiągnie standardu europejskiego. Mimo dofinansowania z CEF pozostaną niezgodne wymaganiami norm TSI perony w Barłogach czy Kawnicach, zabraknie ETCS i skrzyżowań bezkolizyjnych. A to zablokuje podniesienie prędkości powyżej 160 km/h i ograniczy szanse kolei w starciu z równoległą autostradą.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Wielkopolskie (969)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Komentarze
zdjęcie autora

Jakub Majewski - prezes Fundacji ProKolej

W latach 2012-2014 wiceprezes UTK ds. regulacji rynku. W latach 2008-2009 członek zarządu SKM Warszawa, w 2009 roku prezes Kolei Mazowieckich

Wiecej z regionu:

Wielkopolskie (969)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2022
NUMER 11/2022
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy” dedykowany jest wyzwaniom, które stawia przed branżą zmiana otaczającej nas rzeczywistości… wcale zresztą nie pierwsza w ostatnich latach. Oprócz tego jak zwykle zapraszamy do lektury ciekawych wywiadów z samą czołówką producentów taboru i wykonawców infrastruktury. Nie brakuje również aktualności, takich jak rozbudowa portów, powrót pociągów na Litwę czy sytuacji transportu miejskiego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5