Przewoźnicy kolejowi głowią się, jak poprawić podróże przez rozkopany warszawski węzeł i niewydolną Warszawę Gdańską. PKP Intercity wprowadziło dodatkowe zatrzymania pociągów na Młynowie by umożliwić przesiadkę na linię M2. Teraz Koleje Mazowieckie podjęły decyzję o zatrzymaniu części pociągów przyspieszonych na przystanku Warszawa Rakowiec, gdzie można się przesiąść na tramwaj.
Ruch pociągów w Warszawie w dalszym ciągu utrudnia
przebudowa stacji Warszawa Zachodnia. Problemy potęguje ograniczony układ peronów i przejść
na stacji Warszawa Gdańska i problemy z właściwą informacją pasażerską.
Na Młynowie na razie niewielu pasażerów
Ponieważ problemy mają głównie charakter infrastrukturalny, przewoźnicy kolejowi mają ograniczone możliwości poprawy jakości podróży. Od marca tego roku PKP Intercity podjęło bardzo ciekawą decyzję o zatrzymaniu pociągów jadących linią obwodową na stacji Warszawa Młynów, gdzie jest wygodna przesiadka do linii metra M2. Co warto podkreślić, każdy posiadany bilet PKP Intercity pozwala w danym dniu bez dodatkowych opłat korzystać z warszawskiej komunikacji miejskiej na obszarze obsługującym warszawskie dworce kolejowe.
Biuro prasowe PKP Intercity przyznaje, że na jak na razie Warszawa Młynów to postój handlowy w obrębie Warszawy charakteryzujący się najmniejszym zainteresowaniem wśród podróżnych. - Funkcjonuje on jednak krótko – pociągi PKP Intercity zatrzymują się tam od dwóch miesięcy. Po tym czasie obserwujemy wzrost zainteresowania podróżnych względem pierwszych dni funkcjonowania postoju w rozkładzie jazdy – zapewnia przewoźnik.
W ostatnim numerze pisma "Z Biegiem Szyn" Karol Trammer zaproponował dodatkowe zatrzymania pociągów przewoźnika, np. na przystanku Zoo lub Warszawa Targówek, co pozwoliłoby wysiąść wcześniej pasażerom pociągów omijających Warszawę Wschodnią. - PKP Intercity nie ma planów rozszerzania siatki postojów w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego. Obecna jest optymalna – odpowiedział na nasze pytania w tej sprawie przewoźnik zaznaczając, że każdy dodatkowy postój w obrębie warszawskiego węzła kolejowego może skutkować obniżeniem i tak już ograniczonej przepustowości węzła.
Będą dodatkowe zatrzymania pociągów Kolei Mazowieckich na Rakowcu
Na południu stolicy niektórzy pasażerowie Kolei Mazowieckich zgłaszali potrzebę wprowadzenia dodatkowych zatrzymań pociągów przyspieszonych Kolei Mazowieckich na przystanku Warszawa Rakowiec. Obecnie dużo łatwiej dostać się bowiem z niego do centrum Warszawy tramwajem, niż z dworca Zachodniego. Jeszcze ważniejsze będzie to latem, gdy PLK
zamknie podmiejską linię średnicową przez centrum.
Jak poinformowało nas biuro prasowe przewoźnika, od 11 czerwca postoje na stacji Warszawa Rakowiec będą miały 4 poranne pociągi przyspieszone o numerach:
- 25136 – Skarżysko-Kamienna – Ciechanów;
- 52110 – Działdowo – Radom Główny;
- 21104 – Skarżysko-Kamienna – Warszawa Wschodnia;
- 21112 – Skarżysko-Kamienna – Warszawa Gdańska.
Przewoźnik nie wyklucza też wprowadzenia postojów pociągów przyspieszonych na tym przystanku w godzinach popołudniowych, ale dopiero podczas kolejnych zmian w rozkładzie jazdy.