NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Prezydent Leszna chce walczyć o linię kolejową do Głogowa

| Michał Szymajda 15.03.2016 115

Prezydent Leszna chce walczyć o linię kolejową do Głogowa
Łukasz Borowiak, prezydent LesznaFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Nie ustają próby reaktywowania połączeń pasażerskich pomiędzy ponad 66-tysięcznym Głogowem a 65-tysięcznym Lesznem. Problemem linii jest to, że krótki w sumie odcinek linii kolejowej znajduje się na terenie trzech województw. Czy uda się uruchomić autobusy szynowe w ciągu następnych kilku lat?
Już pobieżne spojrzenie na mapę południowej części województwa wielkopolskiego wskazuje na dość duże nasycenie żelaznymi szlakami. Jedną z linii o najbardziej niewykorzystanym potencjale jest linia nr 14, łącząca stacje Forst po niemieckiej stronie granicy z Łodzią. Na interesującym nas odcinku łączy Leszno z Głogowem, od wielu lat nie odbywa się tu jednak ruch pasażerski. Pociągi towarowe wciąż kursują po linii, jednak ich prędkość na przeważającej części linii nie przekracza 50 km/h i to po przeprowadzonych w 2014 ograniczonych pracach przy infrastrukturze.

– Wystąpiliśmy wraz z panią burmistrz Wschowy do zarządu województwa Lubuskiego, z prośbą aby zabezpieczył on pieniądze, które mogłyby zostać wykorzystane do wkładu własnego na rewitalizację linii Leszno – Głogów. Pieniądze powinny się znaleźć także w budżecie województwa wielkopolskiego i dolnośląskiego – powiedział Łukasz Borowiak, obecnie prezydent Leszna, a do niedawna poseł PO i członek Komisji Infrastruktury. Pismo do pani marszałek Ewy Polak zostało wystosowane miesiąc temu, prezydent Leszna jeszcze nie otrzymał odpowiedzi.

Linia podzielona granicami

Odcinek linii kolejowej, która jest mieszkańcom Leszna i Głogowa potrzebny, ma to nieszczęście, że mimo stosunkowo niewielkiej długości (45 kilometrów), znajduje się na terenie trzech województw. Jeszcze dwa lata temu województwo dolnośląskie, na którego terenie leży 1/3 linii deklarowało starania w celu uruchomienia połączeń pasażerskich pomiędzy Głogowem a Lesznem. Zaznaczało jednak, że problemem jest brak dostatecznej liczby autobusów szynowych i zły stan infrastruktury.

Inwestycja polegająca na rewitalizacji linii nr 14 na odcinku Ostrów Wielkopolski-Leszno-Głogów znajduje się na liście rezerwowej inwestycji infrastrukturalnych planowanych przez PKP PLK do realizacji w ramach środków UE w latach 2014-20. Oprócz remontu planowana była na tym odcinku także elektryfikacja szlaku. Nie wykluczone jednak, że PKP PLK wykona prace na linii własnym sumptem w ograniczonym zakresie umożliwiającym reaktywację ruchu pasażerskiego. Prace miałyby być połączone ze zmianą układu torowego na stacji Głogów.

Modernizacja potrzebna pilnie

– Bardzo nam zależy, by komunikować Leszno z Głogowem. Jeżeli samorządy wojewódzkie chciałyby, aby Leszno dopłacało do połączeń, jesteśmy w stanie na ten temat dyskutować, mając na względzie jego ważność – powiedział prezydent Leszna, Łukasz Borowiak.

– Odcinek linii 14 pomiędzy Lesznem a Głogowem ma duży potencjał dla ruchu lokalnego. Wstępnie jesteśmy zainteresowani zapewnieniem lepszej komunikacji Głogowa z Wschową i leżącym w Wielkopolsce Lesznem. Oczywiście, linia potrzebuje modernizacji i współpracy trzech województw. Mam nadzieję, że reaktywacja połączeń pasażerskich na tej linii w końcu się uda, do tego potrzeba przede wszystkim zaangażowania PKP PLK – powiedział Piotr Rachwalski, prezes Kolei Dolnośląskich.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Wielkopolskie (623)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Wielkopolskie (623)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5