Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Prezes UTK: Intruz nie może mieć dostępu do kabiny maszynisty

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
07-03-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Prezes UTK: Intruz nie może mieć dostępu do kabiny maszynisty
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plzdjęcie ilustracyjne
Podczas Forum Bezpieczeństwa Kolejowego prezes Urzędu Transportu Kolejowego i prezes Najwyższej Izby Kontroli zwrócili uwagę na problem, który w ich opinii jest wciąż lekceważony na polskiej kolei. Chodzi o przeciwdziałanie zagrożeniu terroryzmem.

W raporcie NIK-u dotyczącym bezpieczeństwa na polskiej kolei czytamy o 34 zdarzeniach, które miały miejsce w 2016 roku i które odnosiły się bezpośrednio do zagrożenia terrorystycznego. W 25 przypadkach anonimowe osoby informowały o podłożeniu ładunku wybuchowego na dworcu (część z nich za swój głupi żart poniosła daleko idące konsekwencje), doszło też do 4 działań o charakterze prewencyjnym (np. znalezienie przed wejściem na dworzec Wrocław Mikołajów pozostawionej gaśnicy, co do której istniało podejrzenie, że posiada ładunek wybuchowy).

Rok 2017 również obfitował w podobne sytuacje, przy czym w kilku przypadkach zagrożenie wystąpiło całkiem na serio. Jak w przypadku pociągu Kolei Mazowieckich, gdzie znaleziono pakunek podpisany jako „bomba”, czy w związku z wrzuceniem do przedziału służbowego wagonu pociągu TLK 84102 plecaka, którego właściciel chwilę później krzyczał, że jest w nim bomba.

Zdecydowanie najgroźniejsza sytuacja miała miejsce nad ranem 14 września w Legionowie, kiedy 35-letni napastnik wdarł się do lokomotywy pociągu towarowego, który stał na stacji. Zagroził on maszyniście pozbawieniem życia i nakazał ruszyć, przy czym był bardzo agresywny. Cała sprawa miała szczęśliwy finał na stacji Legionowo, po przejechaniu ponad 1 kilometra linii kolejowej. Kierujący pojazd zachował zimną krew i za pomocą urządzeń zdołał powiadomić dyżurnego o niebezpieczeństwie, a na stacji w Legionowie SOK i policja zatrzymały intruza, dodatkowo porażonego prądem.

Ta sytuacja składnia UTK do opracowania nowych zasad dostępu do pojazdów trakcyjnych.

– Nie może być takiej sytuacji, że do kabiny maszynisty, czy na nastawnię wejdzie postronna osoba. Wówczas mamy do czynienia za takim samym zagrożeniem lub nawet większym niż w wypadku uprowadzenia samolotu. Nie można tego lekceważyć tylko z tego powodu, że w Polsce do takiego wypadku jeszcze nie doszło. Trzeba podnieść świadomość maszynistów i pracowników kontroli ruchu kolejowego i prędko wdrożyć odpowiednie procedury – powiedział prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij