NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Prezes UTK: Intruz nie może mieć dostępu do kabiny maszynisty

| Michał Szymajda 07.03.2018 7,4k

Prezes UTK: Intruz nie może mieć dostępu do kabiny maszynisty
zdjęcie ilustracyjneFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Podczas Forum Bezpieczeństwa Kolejowego prezes Urzędu Transportu Kolejowego i prezes Najwyższej Izby Kontroli zwrócili uwagę na problem, który w ich opinii jest wciąż lekceważony na polskiej kolei. Chodzi o przeciwdziałanie zagrożeniu terroryzmem.
W raporcie NIK-u dotyczącym bezpieczeństwa na polskiej kolei czytamy o 34 zdarzeniach, które miały miejsce w 2016 roku i które odnosiły się bezpośrednio do zagrożenia terrorystycznego. W 25 przypadkach anonimowe osoby informowały o podłożeniu ładunku wybuchowego na dworcu (część z nich za swój głupi żart poniosła daleko idące konsekwencje), doszło też do 4 działań o charakterze prewencyjnym (np. znalezienie przed wejściem na dworzec Wrocław Mikołajów pozostawionej gaśnicy, co do której istniało podejrzenie, że posiada ładunek wybuchowy).

Rok 2017 również obfitował w podobne sytuacje, przy czym w kilku przypadkach zagrożenie wystąpiło całkiem na serio. Jak w przypadku pociągu Kolei Mazowieckich, gdzie znaleziono pakunek podpisany jako „bomba”, czy w związku z wrzuceniem do przedziału służbowego wagonu pociągu TLK 84102 plecaka, którego właściciel chwilę później krzyczał, że jest w nim bomba.

Zdecydowanie najgroźniejsza sytuacja miała miejsce nad ranem 14 września w Legionowie, kiedy 35-letni napastnik wdarł się do lokomotywy pociągu towarowego, który stał na stacji. Zagroził on maszyniście pozbawieniem życia i nakazał ruszyć, przy czym był bardzo agresywny. Cała sprawa miała szczęśliwy finał na stacji Legionowo, po przejechaniu ponad 1 kilometra linii kolejowej. Kierujący pojazd zachował zimną krew i za pomocą urządzeń zdołał powiadomić dyżurnego o niebezpieczeństwie, a na stacji w Legionowie SOK i policja zatrzymały intruza, dodatkowo porażonego prądem.

Ta sytuacja składnia UTK do opracowania nowych zasad dostępu do pojazdów trakcyjnych.

– Nie może być takiej sytuacji, że do kabiny maszynisty, czy na nastawnię wejdzie postronna osoba. Wówczas mamy do czynienia za takim samym zagrożeniem lub nawet większym niż w wypadku uprowadzenia samolotu. Nie można tego lekceważyć tylko z tego powodu, że w Polsce do takiego wypadku jeszcze nie doszło. Trzeba podnieść świadomość maszynistów i pracowników kontroli ruchu kolejowego i prędko wdrożyć odpowiednie procedury – powiedział prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5