NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Prezes UTK interweniuje w sprawie kujawsko-pomorskiego

| Jakub Madrjas 02.12.2021 9,1k

Prezes UTK interweniuje w sprawie kujawsko-pomorskiego
fot. Mateusz Kaczmarek, sm42.pl
Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego wysłał pismo do marszałka Piotra Całbeckiego w sprawie zamieszania z organizacją przewozów od 12 grudnia. Jak podkreśla, ryzyko zakłócenia ciągłości przewozów kolejowych jest poważne, a kujawsko-pomorskie powinno było już dawno wybrać przewoźników w przetargu.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra wysłał oficjalne pismo do marszałka województwa kujawsko-pomorskiego w sprawie trwającego zamieszania z obsługą linii kolejowych w regionie. Podkreśla w nim, że skutki problemów z wyborem przewoźnika dotkną przede wszystkim pasażerów, którzy już wysyłają skargi do Urzędu w sprawie braku możliwości zakupu biletów i prosi o pilne zajęcie stanowiska w tej sprawie.

UTK musi zaopiniować projekt umowy

Jak podkreśla UTK, “województwo Kujawsko-Pomorskie w procesie zlecania przewozów pasażerskich planowanych do realizacji od najbliższego rocznego rozkładu jazdy pociągów zobowiązane było do zastosowania trybu konkurencyjnego”, a urząd przypominał mu o tym już w sierpniu; jednak do dziś nie otrzymał odpowiedzi od Marszałka. Wobec tego prezes UTK przypuszcza, że zlecenie usług nastąpi w trybie bezkonkurencyjnym z powodu ryzyka zakłócenia świadczenia usług; w ten sposób samorząd postąpił już rok temu i umowę tę “w uzasadnionych przypadkach” można przedłużyć, ale łączny okres umów bezprzetargowych nie może przekroczyć dwóch lat.

Prezes Góra przypomina również, że projekt umowy o świadczenie usług publicznych w transporcie kolejowym należy przekazać do UTK na 30 dni przed wszczęciem postępowania o udzielenie, co z oczywistych przyczyn jest już niemożliwe; dotychczas, na wniosek Urzędu Marszałkowskiego, UTK opiniował jedynie projekt umowy wieloletniej na okres od 12 grudnia 2021 r. do 14 grudnia 2030 roku - czyli tej, która miała zostać podpisana w wyniku opóźnionego przetargu; ten dokument nie przewidywał innego trybu wyboru operatorów.

Rozkład jazdy jest wiążący

UTK podkreśla, że opublikowany już przez PKP PLK (na podstawie otrzymanych z urzędu marszałkowskiego wniosków) rozkład jazdy stanowi - z punktu widzenia pasażerów - wiążącą ofertę przewozową, którą organizator przewozów (marszałek) musi respektować. “Rynek Kolejowy” spytał UTK o informacje dotyczące ewentualnych konsekwencji czynionych w ostatniej chwili zmian, ale czekamy jeszcze na odpowiedzi.

Z oficjalnymi pismami w sprawie braku przetargu i tym samym zagrożenia ciągłości przewozów zwracała się latem do marszałka województwa kujawsko-pomorskiego również Paulina Matysiak, przewodnicząca parlamentarnego zespołu ds. walki z wykluczeniem transportowym. Posłanka również teraz przesłała kolejne oficjalne pismo do urzędu marszałkowskiego, w którym pyta m. in. o zawieszone połączenia pomiędzy Szlachtą a Wierzchucinem, planowaną od 12 grudnia częstotliwość kursowania pozostałych pociągów w województwie oraz los zapowiedzianej przez marszałka własnej spółki kolejowej, która miała przejąć przewozy w przypadku niesatysfakcjonujących ofert przewoźników.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5