NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

PLK chce nowych linii kolejowych

| Jakub Madrjas 19.04.2017 374

PLK chce nowych linii kolejowych
Linia KDP Stambuł - AnkaraFot. OHL
Nowe linie kolejowe w Polsce? Od czasu Centralnej Magistrali Kolejowej powstają wyłącznie krótkie odcinki. Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel jest jednak zdania, że budowa nowych linii może być uzasadniona. Podaje przykład połączeń Modlin – Płock i KDP „Ygrek”. A budowa jednej nowej linii jest już przesądzona.
Od czasu zakończenia budowy Centralnej Magistrali Kolejowej najdłuższą nową linią kolejową wybudowaną w Polsce jest Pomorska Kolej Metropolitalna. W poprzednich latach Grupa PKP nie promowała budowy nowych linii – słynne stały się słowa prezesa PKP Jakuba Karnowskiego, że jest to „drogie i nieopłacalne”. Przynajmniej w zarządzającej infrastrukturą spółce PKP PLK to myślenie się zmienia.

Prezes spółki Ireneusz Merchel podkreśla, że kluczowe przy budowie nowych linii są oczywiście możliwości finansowe. Ale zaznacza jednocześnie, że rządowa decyzja o budowie Centralnego Portu Lotniczego (Komunikacyjnego) oznacza, że budowa pierwszej prawdziwej linii Kolei Dużych Prędkości („Ygrek” pomiędzy Warszawą a Poznaniem i Wrocławiem) będzie zasadna. – Idziemy w kierunku budowy KDP – powiedział dziś dziennikarzom Merchel.

– Oczywiście najpierw musi zostać wybrana lokalizacja lotniska ale wiadomo, że rozpatrywane są miejsca na przecięciach szlaków komunikacyjnych – przypomniał. Podkreślił jednocześnie, że linia kolejowa dużych prędkości nie musi przechodzić bezpośrednio pod nowym portem. – Na pewno nie będzie potrzeby, by zatrzymywał się tam każdy pociąg – uważa Merchel. Więcej o możliwych lokalizacjach CPL przeczytasz tutaj.

Linia Modlin – Płock ma sens

Decyzja dotycząca budowy „Ygreka”, która musi zapaść na szczeblu rządowym, jest jego zdaniem powiązana z dalszym losem linii E20 na odcinku Warszawa – Poznań. – Geometria tej linii pozwala na uzyskanie na niej prędkości 200 km/h, ale jeżeli będzie budowana nowa linia KDP pomiędzy tymi miastami, to stanie się ona linią typowo towarową z lokalnym ruchem pasażerskim. „Żyłowanie” parametrów nie miałoby w tym wypadku logicznego uzasadnienia – stwierdził.

Szef spółki, która prowadzi ogromny program inwestycyjny przypomina, że już w tej perspektywie unijnej powstanie linia Podłęże – Piekiełko. – Są też inne pomysły na linie kolejowe, które będą realizowane w zależności od możliwości finansowych. Jako przykład mogę podać linię z Modlina do Płocka, która moim zdaniem ma sens – stwierdził.

Kolej na 200+

Nowe linie kolejowe to nie wszystko. Zdaniem obecnego zarządu PLK, dotychczasowa filozofia kolei o prędkości do 160 km/h nie zapewnia odpowiedniej konkurencyjności przewozom pasażerskim. Stąd zapowiadane już plany podnoszenia prędkości na liniach do 200 km/h. – Powinniśmy dążyć do standardu od 200 do 230 km/h, bo na taką prędkość pozwala napięcie 3 kV. Oczywiście, do tego musi zostać spełnionych kilka warunków, a samo podwyższanie prędkości to proces wieloletni – zaznaczył.

Chodzi przede wszystkim o odpowiednio duże zapotrzebowanie na przewozy. Drugim aspektem jest możliwość odpowiedniego ułożenia ruchu dalekobieżnego oraz aglomeracyjnego i towarowego, prowadzonego z niższymi prędkościami – co obniża przepustowość dla szybkich połączeń. Ważna jest też geometria samej linii – zbyt wielkie zmiany przebiegu, zmuszające do wydania miliardów złotych w celu uzyskania kilkuminutowych oszczędności, też nie mają sensu – jako przykład podaje się tu odcinek Kraków – Rzeszów. W wielu przypadkach podniesienie prędkości pozwoli jednak skrócić czas przejazdu aż o 15-20 minut. Wśród analizowanych w tym kontekście tras są połączenia Warszawa – Białystok, Gdynia – Słupsk i Poznań – Szczecin.

Za pięć lat w dwie godziny z Warszawy do Krakowa

Według zapowiedzi prezesa PKP PLK, na Centralnej Magistrali Kolejowej na koniec 2022 roku pociągi będą mogły pojechać z prędkością 230 km/h na całej jej długości pomiędzy Grodziskiej Mazowieckim a Zawierciem. – Naszym celem jest czas przejazdu z Warszawy do Krakowa nie większy niż dwie godziny, i podobny do Katowic – ogłosił Ireneusz Merchel. Analizowane będzie też podniesie prędkości pomiędzy Warszawą a Grodziskiem Mazowieckim, co skróci również czas przejazdu do Łodzi.



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42041)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42041)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS