NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

Ponad ćwierć miliona pasażerów na linii PKM w marcu

| inf. prasowa 12.04.2017 65

Ponad ćwierć miliona pasażerów na linii PKM w marcu
fot. PKM Trójmiasto
W marcu 2017 r. liczba pasażerów przewiezionych przez trójmiejską SKM na trasach obsługiwanych w ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej po raz pierwszy przekroczyła 250 tysięcy. Na samym kościerskim odcinku PKM wzrost liczby pasażerów w pierwszym kwartale 2017 r. wyniósł aż 30 proc., a na kartuskim blisko… 50 procent.
– Dane te jednoznacznie pokazują, że rozszerzenie w grudniu 2016 r. przez samorząd województwa pomorskiego oferty przewozowej na linii PKM o przyspieszone pociągi z Kościerzyny do Trójmiasta oraz atrakcyjniejszy nowy rozkład jazdy dla mieszkańców powiatu kartuskiego przyniosły bardzo dobre efekty – ocenia marszałek województwa Mieczysław Struk. – Od momentu uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w 2015 roku to właśnie regionalna część projektu PKM rozwija się najdynamiczniej. Dzięki temu udało nam się przybliżyć komunikacyjnie Trójmiasto dla dużej części mieszkańców powiatów kartuskiego i kościerskiego.

Pociągiem szybciej niż autem

Dzięki nowym połączeniom na trasie PKM mieszkańcy Kartuz mogą dojechać do Gdańska Głównego w niecałą godzinę, dojazd z Kościerzyny do Gdańska Wrzeszcza zajmuje nieco ponad godzinę, a np. z Żukowa do Gdańska Wrzeszcza – w przypadku przyspieszonych pociągów z Kościerzyny – jest to już zaledwie 25 minut. Są to czasy nieosiągalne dla transportu samochodowego, zwłaszcza w godzinach szczytu, kiedy przejazd na tych samych trasach samochodem może być nawet dwukrotnie dłuższy.

Te rewolucyjne dla mieszkańców zmiany wprowadził nowy rozkład jazdy SKM dla linii PKM, zaproponowany w grudniu 2016 r. przez Samorząd Województwa Pomorskiego – jako organizatora przewozów. To wówczas większość pociągów jeżdżących z Kościerzyny do Gdyni Głównej przez Gdańsk Osowę, skierowanych zostało do Gdyni nową trasą przez Gdańsk Wrzeszcz i Sopot. Aby dodatkowo uatrakcyjnić tę ofertę, pociągom tym nadano rangę przyspieszonych (zatrzymujących się na 19 z 25 przystanków i stacji po drodze), dzięki czemu czas dojazdu do Trójmiasta dla mieszkańców powiatu kościerskiego stał się bardziej atrakcyjny. Pociągi z Kartuz do Gdańska Głównego zyskały natomiast bardziej wyrównany takt oraz zsynchronizowanie w Gdańsku Rębiechowie z pociągami jadącymi z Gdańska Wrzeszcza do Gdyni przez Osowę – umożliwiając tym samym szybką i wygodną przesiadkę pasażerom z tych przystanków, na których nie zatrzymują się przyspieszone pociągi z Kościerzyny.


Mat. PKM Trójmiasto

Oferta przewozowa trafiła w potrzeby pasażerów

- Po pierwszych trzech miesiącach funkcjonowania nowej oferty przewozowej wiadomo już, że był to strzał w dziesiątkę! – stwierdza Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego odpowiedzialny za transport w regionie. - Wcześniej liczba pasażerów na kościerskim odcinku PKM utrzymywała się na stałym poziomie ok. 40 tys. osób miesięcznie, natomiast na trasie Kartuzy - Gdańsk liczba pasażerów regularnie rosła, osiągając nieco ponad 40 tys. pasażerów w grudniu 2016 r. Wraz z nowym rozkładem jazdy statystyki wystrzeliły w górę zdecydowanie mocniej niż kiedykolwiek wcześniej – co potwierdza, że aktualna oferta przewozowa bardziej trafiła w potrzeby pasażerów niż wcześniejsze.

Porównując grudzień 2016 r. z marcem 2017 r. widać bowiem wyraźny, 30-procentowy wzrost liczby pasażerów na trasie Kościerzyna – Gdynia (łącznie przez Osowę i Wrzeszcz) z początkowych 41,3 tys. osób do 54 tysięcy. W tym samym okresie na trasie Kartuzy – Gdańsk Główny wzrost liczby pasażerów wyniósł aż prawie 50 procent – z 40,7 tys. osób w grudniu do 60 tys. osób w marcu.


Mat. PKM Trójmiasto

Z przesiadką do Gdyni

Co ciekawe, prawie dwukrotny wzrost pasażerów w tym okresie odnotowany został na przystankach Pępowo Kartuskie (z 2200 w XII 2016 do 4000 w III 2017) i Rębiechowo (odpowiednio 1600 i 3000), na których nie zatrzymują się przyspieszone pociągi z Kościerzyny – co, zdaniem niektórych osób komentujących grudniowe zmiany w rozkładzie jazdy miało doprowadzić do zmniejszenia zainteresowania koleją na tych przystankach.

– W rzeczywistości jednak w miejsce zaledwie kilku niezatrzymujących się tam pociągów z Kościerzyny do Gdyni mieszkańcy otrzymali kilkanaście nowych połączeń z Gdynią każdego dnia, dzięki zsynchronizowaniu pociągów jadących z Kartuz do Gdańska z pociągami jadącymi z Gdańska Wrzeszcza do Gdyni przez Osowę – dodaje Ryszard Świlski, wicemarszałek . – Dzięki przesiadce z jednego pociągu na drugi w Gdańsku Rębiechowie, wydłużającej czas podróży maksymalnie o kilka do kilkunastu minut, mieszkańcy tych miejscowości zyskali dwa razy więcej połączeń z Gdynią niż mieli wcześniej. I jak widać po statystykach, najwyraźniej zaczęli z tych nowych możliwości korzystać.


Mat. PKM Trójmiasto

W aglomeracji mniej przez budowę

Na bardziej wyrównanym poziomie z delikatnym wzrostem utrzymuje się natomiast liczba pasażerów na aglomeracyjnym odcinku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa – Gdynia Główna), gdzie trójmiejska SKM przewiozła w tym czasie o nieco ponad 2 tysiące więcej pasażerów (138 tys. w XII 2016 i 140,1 tys. w III 2017). Pamiętać jednak należy o tym, że oferta przewozowa na tej trasie została obecnie ograniczona w związku z budową dwóch dodatkowych przystanków Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion i związaną z tym koniecznością zamknięcia jednego toru na całym odcinku pomiędzy Gdańskiem Osową i Gdynią Główną.

Ciekawie wygląda też porównanie udziału poszczególnych tras w łącznej liczbie pasażerów na linii PKM. Okazuje się bowiem, że aż 45 procent wszystkich pasażerów przez trójmiejską SKM na trasach obsługiwanych w ramach projektu PKM to mieszkańcy korzystający z połączeń regionalnych: Kartuzy – Gdańsk – 24 procent, Kościerzyna – (Gdańsk) – Gdynia – 21 procent. Na całe Trójmiasto przypada natomiast pozostałe 55 proc. pasażerów. W tworzeniu obecnego rozkładu pociągów kursujących po linii PKM brał udział Zespół Doradców Gospodarczych TOR.


Mat. PKP Trójmiasto
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Trójmiasto (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Trójmiasto (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS