Podczas rozmów z dziennikarzami nowy prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz raczej ostrożnie opisywał plany zmian, jakie będą dokonywać się u przewoźnika. Odważnie zabrzmiała natomiast deklaracja coraz większego wejścia w intermodal i zainteresowania... hyperloopem do przewozu towarów.
Model przewozów i konsumpcji zmienia się ewidentnie. Oczywiście jesteśmy silni w przewozach masowych, takich jak przewozy węgla, natomiast pojawiają się inne rynkowe wyzwania, które chcemy mocno analizować i w których chcemy uczestniczyć – powiedział Czesław Warsewicz, pokazując nieco zaskoczonym dziennikarzom planszę z platformą hyperloop do przewozu kontenerów, a później planszę ze specjalnym samolotem do transportu ładunków pod skrzydłami, na belkach podskrzydłowych i podkadłubowych.
Zdaniem Warsewicza hyperloop idealnie wpisuje się w przewozy intermodalne. – Interesujemy się takimi nowatorskimi projektami, bo jest jasne, że rynek konsumpcji węgla wciąż spada. Jako podstawowy przewoźnik towarowy w Polsce chcemy uczestniczyć w przewozach wysokorentownych, w Europie już dziś widać, że zmienia się model przewozów na korzyść przesyłek kontenerowych. Nawet koks wozi się już w kontenerach, bo takie wymagania w kierunku unifikacji platformy przewozowej wymusza rynek. Model zmienia się. To wyzwanie, które stoi przed nami – mówił prezes PKP Cargo.
Dodał, że PKP Cargo rozważa mocniejsze wejście kapitałowe w terminale przeładunkowe, także w Małaszewiczach. – Ale każda decyzja będzie poprzedzona uważną oceną ewentualnej przychodowości. Chcemy inwestować w te gałęzie gospodarki, które dają wysoką stopę zwrotu – powiedział Czesław Warsewicz.