PKP Intercity i Przewozy Regionalne od 1 stycznia mają odrębne infolinie. Spółki nie dogadały się w sprawie wspólnego prowadzenia informacji. Co gorsza, do pasażerów płyną sprzeczne komunikaty odnośnie tego, na której infolinii usłyszą informację o wszystkich pociągach.
Na portalu Facebook Przewozy Regionalne poinformowały, że 31 grudnia był ostatnim dniem udzielania informacji o połączeniach PR przez pracowników infolinii konkurencyjnej spółki PKP Intercity (nr tel. 19 757). "Od 1 stycznia 2013 r. informacje o naszych pociągach będzie można uzyskać pod nr tel. 703 20 20 20. Abonentów sieci T-Mobile zapraszamy pod numer 703 203 800." – można przeczytać na profilu PR. – Infolinia PKP IC udziela informacji na temat połączeń Przewozów Regionalnych – zaprzecza oburzony Michał Wrzosek z PKP Intercity.
A jak jest w drugą stronę? – Pasażerowie korzystający z nowej infolinii PR mogą uzyskać informację zarówno o pociągach PR jak i innych przewoźników – zapewniła Julia Wolska z Przewozów Regionalnych. Obaj przewoźnicy zapewniają więc, że informują na infolinii o pociągach konkurencji – mimo (oficjalnej) informacji na Facebooku PR. To po co w takim razie przewoźnikom dwie odrębne infolinie?
Po co dwie infolinie?
Zaważyła informacja od PKP PLK. – Przewozy Regionalne były za utrzymaniem wspólnej infolinii. Pomimo wielu spotkań i prowadzonej korespondencji nie zapadła żadna decyzja w tej sprawie. Natomiast do stworzenia własnej infolinii skłonił nas fakt, że pod koniec grudnia 2012 roku, PKP PLK poprosiły o podanie numeru telefonu dla klientów Przewozów Regionalnych, który ma być zamieszczany na plakatach stacyjnych. Prośba była związana z decyzją PKP Intercity, że pod dotychczasowym numerem infolinii od 2013 roku nie będą udzielane informacje o pociągach PR – mówi Julia Wolska z biura sprzedaży i komunikacji marketingowej Przewozów Regionalnych.
– Od wyjścia Przewozów Regionalnych z Grupy PKP informacja PKP IC udziela takich danych pasażerom nie biorąc od Przewozów Regionalnych za to dodatkowych pieniędzy we wzajemnych rozliczeniach – zapewnia jednak Wrzosek. Jak dodaje, po 1 stycznia nic się w tej sprawie nie zmieniło.
To może lepiej autobusem?
"Rynek Kolejowy" zadzwonił anonimowo na infolinię PKP Intercity (nr tel. 19 757). Uzyskaliśmy informację np. o połączeniu Warszawa Centralna – Poznań Wschód o godzinie 15:00. Składa się na nie Regioekspres Przewozów Regionalnych "Mewa" relacji Warszawa Centralna – Poznań Główny, oraz pociąg Kolei Wielkopolskich Poznań Główny – Poznań Wschód. W tym przypadku wygląda więc na to, że, tak jak mówi Michał Wrzosek, informacja o pociągach jest kompletna, łącznie z połączeniami PR i innych przewoźników.
Gorzej w Przewozach Regionalnych. Korzystając z nr tel. 703202020 nie można uzyskać informacji na temat porannego pociągu BWE z Warszawy do Berlina. „Nie obsługujemy połączeń do Berlina. Proszę kontaktować się z infolinią PKP Intercity” – powiadomiła nas osoba obsługująca infolinię. Zapytaliśmy również o możliwość przejazdu z Przemyśla do Szczecina. – Nasze połączenie będzie trwać ponad 20 godzin, z wieloma przesiadkami. Proszę zadzwonić do PKP Intercity, lub znaleźć połączenie autobusowe – dowiedzieliśmy się.
Wyjaśnienie
Przewozy Regionalne wyjaśniają, że wypowiedź o tym, że na Infolinii PR można uzyskać informacje o połączeniach innych przewoźników, była nieporozumieniem. Pracowniczka biura prasowego spółki Julia Wolska potwierdza, że Infolinia Przewozów Regionalnych udziela informacji tylko o połączeniach tego przewoźnika.
Według Piotra Olszewskiego z Przewozów Regionalnych, PKP Intercity 4 stycznia przesłało do jego spółki informację o wydłużeniu okresu informowania pasażerów przez pracowników infolinii PKP IC o połączeniach PR - ale tylko do 10 lutego.
Brak odpowiedzi z PKP Intercity?
Przewozy Regionalne przesłały kolejne informacje do redakcji "Rynku Kolejowego" - Od stycznia 2012 roku Przewozy Regionalne otrzymywały pierwsze faktury z PKP Intercity za usługę związaną z obsługą infolinii - wyjawiła Julia Wolska.
- Po otrzymaniu pierwszych faktur uznaliśmy, że można ograniczyć koszty funkcjonowania i obsługi infolinii dla 2 przewoźników. Pomimo przedstawienia konkretnych propozycji IC nie uzyskaliśmy odpowiedzi. W związku z informacją otrzymana od PKP PLK (o tym, że PKP Intercity przestanie informować o pociągach PR - przyp. RK), i w trosce o naszych pasażerów postanowiliśmy jak najszybciej uruchomić własną infolinię - stwierdziła Wolska.