Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Poznań Główny. System sterowania ma doczekać się rewitalizacji

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
24-03-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Poznań Główny. System sterowania ma doczekać się rewitalizacji
fot. Jakub Rösler
Jak wynika z odpowiedzi na poselską interwencję, PKP PLK planują “rewitalizację” obecnego systemu sterowania na stacji Poznań Główny. Ma to pozwolić na uniknięcie kolejnych awarii na jednej z największych stacji kolejowych w kraju. Na ten moment nie znamy jednak dokładnej daty rozpoczęcia oraz zakończenia prac.

Zapewne każdy podróżny korzystający z pociągów na terenie Wielkopolski przynajmniej raz w życiu przeżył awarię urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacji Poznań Główny. Usterki wspomnianych systemów regularnie paraliżują ruch regionalny, a także dalekobieżny, co często przekłada się na wielogodzinne opóźnienia pociągów także w innych rejonach kraju. Właśnie dowiedzieliśmy się, że PKP PLK planują pewne działania, które mają rozwiązać ten problem.

Poseł interweniuje i się dowiaduje

O wszystkim napisał poznański poseł Franciszek Sterczewski, który poinformował o odpowiedzi, jakiej PKP PLK udzieliły na jego interwencję. Sterczewski nie podał na twitterze wszystkich szczegółów, dlatego poprosiliśmy biuro posła o przesłanie pełnej odpowiedzi ze strony PLK.

Z pisma zarządcy infrastruktury wynika, że ostatnia awaria sterowania ruchem kolejowym na stacji Poznań Główny, która miała miejsce 13 lutego bieżącego roku o 6:15, została spowodowana przez “chwilowy zanik zasilania zewnętrznego (na mniej niż 30 sekund – kontrolowane wyłączenie przez OSD) oraz brak podtrzymania zasilania gwarantowanego 230V AC”

W wyniku tego zdarzenia uszkodzeniu uległ zasilacz, którego wymiana wraz z restartem komputerów i serwerów trwała 36 minut. – Usunięcie skutków polegało na wymianie uszkodzonego zasilacza oraz przywróceniu do pracy wyłączonych serwerów i komputerów, tj. wpisaniu aktualnej daty i godziny w serwerach na poziomie LCS Poznań Główny oraz stanowiska miejscowego Poznań Główny. Następnie na odblokowaniu i resecie komputerów na stacjach Poznań Wschód i Swarzędz. Wszystkie stacje przywrócono do działania jeszcze tego samego dnia o godz. 7:51 – napisał w odpowiedzi na interwencję Mirosław Skubiszyński, członek Zarządu PKP PLK.

Najstarszy system Thales w Polsce. Działa już 15 lat

Co istotne, przedstawiciel PLK przypomniał też, że system sterowania ruchem zamontowany na stacji Poznań Główny ma już 15 lat i jest najstarszym systemem Thales zamontowanym w Polsce. Skubiszyński stwierdził też, że do grudnia 2016 roku system działał praktycznie bez zarzutu, lecz od tego czasu notujemy coraz częstsze awarie. Dlaczego?

– Od drugiej połowy 2016 r. dotychczas na terenie węzła kolejowego w Poznaniu prowadzone są roboty inwestycyjne związane z modernizacją lub budową stycznych linii kolejowych i stycznych LCS-ów, które wymusiły zmiany układów torowych, obiektów inżynieryjnych i wcześniej zainstalowanych systemów srk. Z przeprowadzonych analiz przyczyn awarii krytycznych systemu ESTW L90, które skutkowały wyłączeniem z działania całego LCS Poznań Główny, wynika, że znaczący udział w przyczynach usterek miały ukryte błędy w oprogramowaniu aplikacyjnym produkcji Thales, które było wielokrotnie zmieniane wraz z kolejnymi fazami robót inwestycyjnych – przekazał członek Zarządu PLK.

W odpowiedzi na interwencję padają też zapewnienia o tym, że od 2018 roku PKP PLK zawierają kolejne umowy z firmą Thales “dotyczące zapewnienia właściwego i profesjonalnego poziomu utrzymania urządzeń sterowania ruchem w obszarze LCS Poznań Główny”.

Rewitalizacja obecnego systemu

Jednak zdecydowanie najważniejszą informacją wynikającą z pisma PLK jest ta mówiąca o chęci “rewitalizacji” obecnego systemu sterowania na stacji Poznań Główny.

– Obecnie prowadzone są działania w zakresie przeprowadzenia rewitalizacji technicznej (po 15 latach pracy) zainstalowanych w LCS Poznań Główny urządzeń wewnętrznych w warstwie sprzętowej, programowej, zasilania i sieci kablowej. W warstwie sprzętowej zastosowane zostaną serwery nowszej generacji, które w sytuacji braku zasilania nie będą wymagały rekonfiguracji daty i godziny. Rewitalizacja planowana jest do wykonania w ramach robót dodatkowych w realizowanym obecnie zadaniu inwestycyjnym pn. „Zabudowa systemu ERTMS/ETCS poziom 2 na linii E20 Kunowice – Terespol (z wyłączeniem węzła warszawskiego)”. Obecnie trwają negocjacje cenowe z wykonawcą oraz ustalanie harmonogramów wykonania poszczególnych robót – przekazał Mirosław Skubiszyński.



Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLK zaprojektują przebudowę stacji Poznań Główny

Infrastruktura

PLK zaprojektują przebudowę stacji Poznań Główny

inf. pras. oprac. JR 12 grudnia 2024

Koniec problemów w Poznaniu Głównym. Czy będą następne?

Infrastruktura

Jaki będzie "nowy" Poznań Główny?

Infrastruktura

Jaki będzie "nowy" Poznań Główny?

Jakub Rösler 17 lutego 2024

Poznań ma plan zmian okolic dworca PKP (schematy)

Infrastruktura

Poznań Główny i bezsensowny tunel donikąd

Infrastruktura

Poznań Główny i bezsensowny tunel donikąd

Jakub Rösler 24 stycznia 2023

Zobacz również:

PLK zaprojektują przebudowę stacji Poznań Główny

Infrastruktura

PLK zaprojektują przebudowę stacji Poznań Główny

inf. pras. oprac. JR 12 grudnia 2024

Koniec problemów w Poznaniu Głównym. Czy będą następne?

Infrastruktura

Jaki będzie "nowy" Poznań Główny?

Infrastruktura

Jaki będzie "nowy" Poznań Główny?

Jakub Rösler 17 lutego 2024

Poznań ma plan zmian okolic dworca PKP (schematy)

Infrastruktura

Poznań Główny i bezsensowny tunel donikąd

Infrastruktura

Poznań Główny i bezsensowny tunel donikąd

Jakub Rösler 24 stycznia 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij