Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Koniec problemów w Poznaniu Głównym. Czy będą następne?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
04-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
04-06-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Koniec problemów w Poznaniu Głównym. Czy będą następne?
fot. M. SzymajdaDworzec Letni na stacji Poznań Główny
Ponad 14 godzin PKP PLK zmagały się z awarią systemów sterowania ruchem w Poznaniu Głównym, a z opóźnieniami wtórnymi przewoźnicy zmagali się do 24 godzin po wystąpieniu problemów. Awaria, jaka miała już nigdy nie nastąpić, zdarzyła się ponownie i zdemolowała ruch pojazdów dalekobieżnych i regionalnych.

Trudno wskazać konkretną grupę podróżnych, którzy najbardziej odczuli efekty wczorajszej awarii w Poznaniu. Odwołano znaczną liczbę pociągów Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, inne odjeżdżały w dość przypadkowych godzinach. Znacznie opóźnione odjeżdżały pociągi Polregio, z których część również odwołano. Opóźnione po 60, 100, a nawet 120 minut i więcej pociągi PKP Intercity, w tym również międzynarodowe z i do Berlina wjeżdżały w perony Poznania Głównego, ale drużyny pociągowe nie miały informacji kiedy z niego wyjadą. Dlatego niewiele wiedzieli też pasażerowie w składach, które utknęły w Poznaniu lub okolicach.

Awaria w Poznaniu to bowiem nie tylko problem systemów sterowania, ale także wielki chaos informacyjny. Na peronach oczekiwali pasażerowie, którzy nie byli informowani o skali opóźnień ani o tym, czy ich pociąg w ogóle odjedzie. Brakowało informatorów mobilnych, system informacji pasażerskiej nie radził sobie ze skalą problemów i nie raz, nie dwa, wskazywał nieprawdziwe informacje.

Z awarią PLK uporała się dopiero w godzinach popołudniowych. Komunikat zarządcy infrastruktury z 3 czerwca z godziny 18:39, podawał, że sytuacja na Poznańskim Węźle Kolejowym „powoli się stabilizuje”. Przywracane były rozkładowe przejazdy pociągów.

– Specjalny zespół, złożony z przedstawicieli zarządcy infrastruktury i przewoźników, nadal cały czas czuwa nad organizacją ruchu. Przyczyny zdarzenia zbada komisja kolejowa – napisał Radosław Śledziński z zespołu prasowego PKP PLK. System sygnalizował niesprawność od wczesnych godzin porannych.

Z nieoficjalnych informacji, które uzyskaliśmy wynika, że w Poznaniu zawiodły procedury ustalone po wcześniejszych spektakularnych, podobnych w charakterze awariach srk na poznańskim węźle. Zapytaliśmy już Ministerstwo Infrastruktury o wnioski z awarii 3 czerwca oraz o konsekwencje tego zdarzenia. Czekamy na komentarz.

Komunikat z 4 kwietnia


PLK poinformowała 4 czerwca o skali o przyczynach poniedziałkowych problemów w Poznaniu.

Opóźnienia pociągów pasażerskich na stacji Poznań Główny 3 czerwca wyniosły:

- pierwotne 239 pociągów na 13 888 minut,

- wtórne 442 pociągi na 14588 minut

Razem – 681 pociągów opóźnionych było o 28476 minut.

Ze względu na usterkę pociągi notowały średnio ok. 41 min. opóźnienia. Minimalne opóźnienie wyniosło 1 min (pociąg KW relacji Poznań Główny – Wągrowiec), a maksymalne – 462 min (pociąg KW relacji Gniezno – Poznań Główny). Ponadto konieczne było odwołanie 59 pociągów (57 pociągów Kolei Wielkopolskich i 2 pociągi Polregio), skrócenie relacji 12 pociągów (4 PKP Intercity i 8 Kolei Wielkopolskich) i skierowanie okrężną trasą 7 pociągów (3 PKP Intercity i 4 Kolei Wielkopolskich).

Powołany w związku z usterką specjalny zespół, złożony z przedstawicieli zarządcy infrastruktury i przewoźników czuwa cały czas nad organizacją ruchu.

Szczegółowe przyczyny wczorajszego zdarzenia wyjaśnia komisja. Wstępne ustalenia wskazują, że usterka urządzeń sterowania ruchem kolejowym wystąpiła po uderzeniu pioruna w element infrastruktury podczas intensywnej burzy z opadami. W Poznaniu – według danych meteorologicznych – punktowo spadło ponad 46 mm deszczu (46 l na 1 m2). Trudne warunki powodowały lokalne podtopienia.

System urządzeń sterowania ruchem kolejowym – zgodnie z obowiązującym przepisami – jest odpowiednio zabezpieczony, także przed skutkami burz. Na budynkach lub szafach zasilających stosowane są uziomy, elementy przepięciowe, separatory i odpowiednie kable, które chronią urządzenia po uderzeniu pioruna. Jednakże w przypadku bezpośredniego trafienia pioruna w dany element infrastruktury nie istnieją zabezpieczenia, które mogłyby zapewnić całkowitą ochronę.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLK zaprojektują przebudowę stacji Poznań Główny

Infrastruktura

PLK zaprojektują przebudowę stacji Poznań Główny

inf. pras. oprac. JR 12 grudnia 2024

Jaki będzie "nowy" Poznań Główny?

Infrastruktura

Jaki będzie "nowy" Poznań Główny?

Jakub Rösler 17 lutego 2024

Poznań ma plan zmian okolic dworca PKP (schematy)

Infrastruktura

Poznań Główny i bezsensowny tunel donikąd

Infrastruktura

Poznań Główny i bezsensowny tunel donikąd

Jakub Rösler 24 stycznia 2023

Zobacz również:

PLK zaprojektują przebudowę stacji Poznań Główny

Infrastruktura

PLK zaprojektują przebudowę stacji Poznań Główny

inf. pras. oprac. JR 12 grudnia 2024

Jaki będzie "nowy" Poznań Główny?

Infrastruktura

Jaki będzie "nowy" Poznań Główny?

Jakub Rösler 17 lutego 2024

Poznań ma plan zmian okolic dworca PKP (schematy)

Infrastruktura

Poznań Główny i bezsensowny tunel donikąd

Infrastruktura

Poznań Główny i bezsensowny tunel donikąd

Jakub Rösler 24 stycznia 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij