PKP PLK rusza z budową drugiej „nitki” mostu kolejowego w Obornikach – rozpoczął się montaż nowego przęsła przeprawy, ważącego łącznie ponad 500 ton. Wszystkie prace, za ok. 100 mln zł z KPO, PLK chce zakończyć już w II poł. przyszłego roku. Poza działaniami w Obornikach inwestycja obejmuje również budowę mijanki Parkowo.
Nowe, dodatkowe, przęsło mostu kolejowego nad Wartą zostało już przetransportowane z hali produkcyjnej w Kielcach. Konstrukcja ma łącznie prawie 154 m długości. Do Obornik trafiła we wstępnie zmontowanych częściach, które na placu budowy zostaną połączone w przęsła: dwa 45,35 m i jedno 63 m. Łącznie ważą one ponad 500 ton. Każdy z elementów zostanie precyzyjnie osadzony na istniejących podporach nurtowych przy wykorzystaniu specjalnego dźwigu, ustawionego na brzegu rzeki, tuż obok obecnej „nitki” mostu kolejowego. Po zamontowaniu przęseł konstrukcja zostanie połączona, a następnie PLK ułoży na niej nowy tor i zamontuje sieć trakcyjną.
Montaż przęseł, choć skomplikowany technologicznie, nie wpłynie znacząco na ruch kolejowy. W trakcie prac ponad 70 pociągów pasażerskich i towarowych, przejeżdżających w ciągu doby między Poznaniem a Obornikami, tak jak dotychczas będzie korzystać z sąsiedniej „nitki” przeprawy.
Dodatkowa „nitka” mostu to większe możliwości przejazdów między Poznaniem a Piłą (linia kolejowa nr 354) – ważna w ruchu regionalnym i dalekobieżnym trasa, poza
nową przeprawą mostową, zyska w sumie ponad 3 km drugiego toru: między posterunkiem Oborniki Wielkopolskie Most a stacją Oborniki Wielkopolskie (ponad 2 km) oraz w Parkowie, gdzie PLK buduje „mijankę” (dodatkowy tor z rozjazdami na długości ponad 1,2 km). Dzięki likwidacji „wąskiego gardła”, na najbardziej obciążonym ruchem odcinku linii kolejowej, możliwe będą przejazdy większej liczby pociągów.
W ramach prac spółka buduje nowe perony w Obornikach i w Parkowie. W obu miejscowościach prace są zaawansowane – w Obornikach peron będzie wkrótce gotowy do eksploatacji. Będą to wysokie obiekty, które umożliwią łatwe i wygodne korzystanie z pociągów. Na antypoślizgowej nawierzchni pojawią się wiaty, ławki oraz jasne oświetlenie, a dla dobrej informacji zamontowane zostaną czytelne tablice wraz z gablotami zawierającymi m.in. rozkład jazdy. Z myślą o osobach niewidomych ułożone zostaną ścieżki naprowadzające. Perony będą dostępne dla wszystkich podróżnych, także tych, którzy mają problemy z poruszaniem się: w Parkowie dogodną komunikację umożliwi pochylnia, a na przystanku Oborniki Wielkopolskie Miasto nowe przejście pod torami, wyposażone w windy.
Prace, w ramach projektu „Budowa drugiego toru wraz z drugą przeprawą mostową na rzece Warcie na odcinku linii kolejowej 354 od posterunku odgałęźnego Oborniki Wielkopolskie Most do stacji Oborniki Wielkopolskiego”, PLK prowadzi za blisko 100 mln zł, wykorzystując środki Unii Europejskiej z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Spółka chce, aby podróżni skorzystali z efektów inwestycji – nowych peronów i przejazdów dodatkowym torem – już w II poł. przyszłego roku.
Realizowane obecnie prace o blisko 10% zwiększą liczbę dwutorowych odcinków na linii Poznań – Piła. Obecnie pociągi korzystają z dwóch torów między Poznaniem a Obornikami (ok. 26 km) praz Dziembówkiem a Piłą (ok. 10 km). PLK podkreśla, że spółka na bieżąco analizuje możliwości kolejnych prac na trasie mających na celu dalszą dobudowę drugiego toru - "będziemy je mogli konkretyzować w kolejnych latach, gdy znane będą źródła finansowania w następnej perspektywie UE" – pisze PKP PLK.
Budowa drugiego toru i drugiej „nitki” mostu kolejowego w Obornikach uzupełni zakończoną w 2019 r. modernizację linii między Poznaniem a Piłą.