Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK zamawia wstępne studium dla Węzła Poznańskiego. Będą nowe linie kolejowe?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
14-10-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PLK zamawia wstępne studium dla Węzła Poznańskiego. Będą nowe linie kolejowe?
fot. Google Maps
PKP PLK zleca kolejne opracowanie przedwstępnego studium wykonalności dla całego węzła kolejowego. Tym razem 3,5-letnei prace planistyczne mają objąć aglomerację poznańską. 

Niedawno PKP PLK podpisała umowy na wstępne studia wykonalności dla Wrocławskiego Węzła Kolejowego. Teraz ogłoszono podobny przetarg dla węzła poznańskiego. Prace mają potrwać 1290 dni (3,5 roku). Co zaskakujące, jedynym kryterium wyboru wykonawcy będzie cena. Nie wskazano żadnych kryteriów jakościowych. 

Trzy główne obszary, pięć etapów

Jak czytamy w specyfikacji zamówienia w ramach prac mają powstać trzy główne dokumenty:
  • Koncepcja obsługi aglomeracji poznańskiej i wybranych relacji na terenie województwa wielkopolskiego transportem kolejowym ze wskazaniem punktów obsługi pasażerskiej.
  • Model mikrosymulacyjny odzwierciedlający stan istniejący oraz wybraną koncepcję rozwoju.
  • Koncepcja układów torowych opracowana dla wybranej koncepcji rozwoju zweryfikowanej analizami ruchowo-przewozowymi w obszarze aglomeracji poznańskiej i na wybranych liniach województwa wielkopolskiego.
Celem prac wykonawcy w pierwszym etapie będzie opracowanie minimum 4 scenariuszy oraz odpowiadających im minimum 8 wariantów ruchowych do dalszych analiz. W drugim etapie potrzebne będzie wykonanie prognozy ruchu pasażerskiego. Etap trzeci to analizy ruchowo-eksploatacyjne w modelu mikrosymulacyjnym. Przedostanim etapiem będzie analiza etapowania rozwiązań docelowych i analiza wielokryterialna. Na koniec powstaną koncepcyjne układy torowe.

Projekt ma też umożliwić m. in. późniejsze scalenie modelu mikrosymulacyjnego z utrzymywanym przez PLK Mikrosymulacyjno-Analitycznym Modelem Układów Torowych (MAMUT) czy wyznaczenie krytycznych elementów infrastruktury, określenie zdolności przepustowej niezbędnej do realizacji przewozów towarowych. Zaproponowane koncepcje układów torowych mają zostać przyjęte jako bazowe warianty inwestycyjne w studiach wykonalności dla konkretnych odcinków sieci kolejowej.

Co ciekawe, w ramach tzw. zamówień podobnych, PLK będzie mogła zlecać wykonawcy w trybie bezprzetargowym konsultacje z interesariuszami (np. samorządami), wykonanie prognoz ruchu, rozbudowę modelu ruchu, budowę modelu mikrosymulacyjnego, analizę wielokryterialną i opracowywanie szeregu koncepcji technicznych (układów torowych, mostowych itd.)

Co może się pojawić w poznańskim węźle?

PLK wstępnie przewiduje konieczność przeanalizowania kilkudziesięciu inwestycji (ich katalog jest otwarty, i na etapie konsultacji mogą pojawić się nowe). Na liście zwraca uwagę szereg nowych odcinków kolejowych, m. in. na poznańskie lotnisko, do Turka i przez Pleszew.
  • Dobudowa dodatkowej pary torów w celu uzyskania separacji ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego na odcinkach Poznań Główny – Poznań Wschód, Poznań Wschód – Podstolice, Poznań Wschód – Gniezno, Poznań Główny – Kościan, Poznań Główny – Opalenica, Poznań Główny – Szamotuły, Poznań Główny – Środa Wielkopolska: z uwzględnieniem koncepcji budowy linii nr 85 Warszawa Zachodnia – Poznań Starołęka
  • Dobudowa drugiego toru na linii 354 od punktu Oborniki Wielkopolskie Most w kierunku Dziembówka,
  • Kompleksowa przebudowa układu torowego stacji w celu eliminacji występujących problemów ruchowych oraz dostosowaniu do zmienionego natężenia ruchu pociągów oraz liczby torów na szlakach wlotowych: Poznań Główny, Poznań Wschód, Poznań Starołęka, Luboń k/Poznania
  • Dostosowanie obwodnicy towarowej Poznania do ruchu pasażerskiego (aglomeracyjnego i dalekobieżnego) przy założeniu zachowania płynności ruchu towarowego,
  • Dostosowanie wskazanych linii do kursowania pociągów o długości min. 750 m 
  • Budowa łącznicy Koziegłowy – Kobylnica,
  • Budowa dedykowanego układu torów dla pociągów towarowych między stacją Poznań Franowo a Luboniem k/Poznania i Poznaniem Górczynem z bezkolizyjnymi włączeniami linii,
  • Utworzenie ciągu dla szybkich połączeń pasażerskich Poznań Gł. – Bydgoszcz – Trójmiasto (dostosowanie wylotu po linii 353 do prędkości maksymalnej 200 km/h),
  • Umożliwienie wyjazdu pociągów towarowych o długości min. 750 m z kierunku Poznania do Inowrocławia przez Wrześnię liniami 3 i 281 lub Kobylnicę linią 353 (alternatywnie),
  • Dostosowanie układów torowych wskazanych w analizach stacji do strefowania ruchu pociągów w sposób minimalizujący kolizje ruchowe, np. poprzez dobudowę torów odstawczych lub zmianę układu torów głównych zasadniczych, w szczególności stacje Pobiedziska, Kostrzyn Wlkp., Murowana Goślina, Oborniki Wlkp., Rogoźno Wlkp., Kiekrz, Szamotuły, Wronki, Środa Wlkp., Mosina, Kościan, Opalenica,
  • Budowa bezkolizyjnego włączenia linii nr 394 w stacji Kobylnica,
  • Uwzględnienie łącznic do linii nr 85 w okolicy stacji Pleszew,
  • Budowa nowego odcinka torów przez miasto Pleszew na odcinku Pleszew – Pleszew Miasto – Tarczanów,
  • Budowa linii kolei dużych prędkości w kierunku Berlina i Szczecina (z analizą opcji połączenia z linią nr 85 tunelem pod stacją Poznań Główny),
  • Utworzenie nowych ciągów aglomeracyjnych na odcinkach:linii 369 Śrem – Czempiń, linii 368 Międzychód – Szamotuły, linii 363 Międzychód – Rokietnica. linii 236 oraz 390 Czarnków – Rogoźno Wlkp.,
  • Poprawa przepustowości na linii 356 Poznań Wschód – Bydgoszcz Główna (np. dobudowa/odbudowa stacji, dobudowa drugiego toru),
  • Poprawa przepustowości na linii nr 357 na odcinku Wolsztyn – Luboń k/Poznania (np. dobudowa/odbudowa stacji, dobudowa drugiego toru),
  • Rewitalizacja linii 236 na odcinku Wągrowiec – Rogoźno,
  • Budowa nowego połączenia ze stacji Poznań Główny przez Lotnisko Ławica w kierunku Tarnowa Podgórnego i Kaźmierza do linii nr 363,
  • Budowa nowego połączenia ze stacji Konin do miasta Turek,
  • Budowa łącznicy Brzostów Wlkp. – Radlin Wlkp. w celu rozpatrzenia ciągu towarowego omijającego węzeł poznański,
  • Przeniesienie stacji postojowej (torów odstawczych) ze stacji Poznań Główny w miejsce pomiędzy posterunkiem Luboń k/Poznania LuC a stacją Luboń k/Poznania wraz z dobudową torów komunikacyjnych ze stacji Poznań Główny, lub w inne miejsce wskazane w analizach.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Od niedzieli pociągi w końcu wrócą do Wolsztyna

Infrastruktura

Od niedzieli pociągi w końcu wrócą do Wolsztyna

Jakub Rösler 10 marca 2023

Pesa dostarczy dla Wielkopolski kolejne Elfy2

Tabor i technika

Pesa dostarczy dla Wielkopolski kolejne Elfy2

Jakub Rösler 24 listopada 2022

Dwie oferty na nowe EZT dla Wielkopolski

Tabor i technika

Dwie oferty na nowe EZT dla Wielkopolski

Jakub Rösler 23 września 2022

Powstanie koncepcja rozwoju Poznańskiego Węzła Kolejowego

Infrastruktura

Zobacz również:

Od niedzieli pociągi w końcu wrócą do Wolsztyna

Infrastruktura

Od niedzieli pociągi w końcu wrócą do Wolsztyna

Jakub Rösler 10 marca 2023

Pesa dostarczy dla Wielkopolski kolejne Elfy2

Tabor i technika

Pesa dostarczy dla Wielkopolski kolejne Elfy2

Jakub Rösler 24 listopada 2022

Dwie oferty na nowe EZT dla Wielkopolski

Tabor i technika

Dwie oferty na nowe EZT dla Wielkopolski

Jakub Rösler 23 września 2022

Powstanie koncepcja rozwoju Poznańskiego Węzła Kolejowego

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5