NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Powstanie europejski pociąg na ogniwa wodorowe

| Przemysław Farsewicz 12.04.2021 1,9k

Powstanie europejski pociąg na ogniwa wodorowe
Zespół trakcyjny CAF CiviaFot. Luis Zamora (eldelinux)
Powstał międzynarodowy zespół projektowy, którego zadaniem jest stworzenie pociągu łączącego napęd elektryczny z napędem z ogniw wodorowych. Renfe udostępni pociąg do testów, Toyota opracowała moduły ogniw paliwowych, zaś CAF dostarczy akumulatory. Projekt dysponuje budżetem w wysokości 14 mln euro, a efekty prac powinniśmy poznać za cztery lata.
Prawie połowa linii kolejowych w Unii Europejskiej jest zelektryfikowana. Na pozostałych odcinkach linii używane są składy spalinowe. Dlatego powstał unijny projekt o nazwie FCH2RAIL, w którym uczestniczą partnerzy z Belgii, Niemiec, Hiszpanii i Portugalii. Ich zadaniem jest opracowanie nowego prototypu pociągu o zerowej emisji. Pojazd ma być wyposażony w hybrydowy i modułowy układ napędowy, który łączy zasilanie elektryczne z sieci trakcyjnej z zasilaniem z ogniw paliwowych. Na tę drugą część składać mają się wodorowe ogniwa paliwowe i akumulatory. Projekt FCH2RAIL został uruchomiony w styczniu.

Oba systemy w pociągu mają działać niezależnie. Tam, gdzie będzie dostępna sieć trakcyjna, pociąg pobierze z niej energię. W pozostałych przypadkach energia będzie pochodzić z ogniwa paliwowego i systemu akumulatorów. – Chcemy pokazać, że ten typ pociągu dwusystemowego jest konkurencyjną i przyjazną dla środowiska alternatywą dla pociągu z silnikiem wysokoprężnym – opisuje lider projektu i badacz Holger Dittus z Niemieckiego Centrum Lotnictwa i Kosmonautyki Instytutu Koncepcji Pojazdów.

Obecnie wiele linii kolejowych w Europie elektryfikuje się, co jest bardzo kosztownym i czasochłonnym przedsięwzięciem. Natomiast pociągi z napędem wyłącznie z akumulatorów mają ograniczony zasięg – od 30 do 70 km i to w zależności od profilu trasy i temperatur zewnętrznych, choć tą wizję zmienia najnowszy Flirt Akku Stadlera. Pociągi z silnikiem diesla mają z kolei niższe osiągi pod względem maksymalnej prędkości i przyspieszenia w porównaniu z pojazdami elektrycznymi, które potrzebują sieci trakcyjnej.

– Nasz bi-modalny hybrydowy system akumulatorów z ogniwami paliwowymi łączy zalety obu technologii: energii pochodzącej z sieci trakcyjnej lub z pokładu. Dzięki temu transport kolejowy jest jeszcze bardziej zrównoważony i energooszczędny – mówi lider techniczny Sergio Gascon z CAF, podsumowując główny cel projektu.

Zasięg pociągu zależny od liczby zbiorników wodoru

System zasilania ma być zaprojektowany w taki sposób, aby moc i zasięg można było zwiększyć w oparciu o zasadę modułową: liczba modułów ogniw paliwowych i akumulatorów wpływa na moc napędu. Zaś liczba zbiorników wodoru określa zasięg działania na liniach niezelektryfikowanych. Dlatego jednostka napędowa może być zaprojektowana do użytku zarówno w transporcie pasażerskim jak i towarowym.

Projekt, dysponujący budżetem 14 mln euro, ma na celu opracowanie, zademonstrowanie i zatwierdzenie takiego systemu w ciągu najbliższych czterech lat. 10 mln euro przekazała organizacja o nazwie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Ogniw Paliwowych i Wodoru 2 (JU FCH 2).

– Nasze badanie dotyczące wodoru i ogniw paliwowych w środowisku kolejowym wykazało, że istnieje znaczący potencjał technologii FCH w środowisku kolejowym i że pociągi napędzane wodorem będą ważnym elementem budowania zrównoważonego europejskiego systemu transportowego – stwierdza Bart Biebuyck, dyrektor wykonawczy FCH 2 JU. – W swojej strategii dotyczącej wodoru Komisja Europejska dała jasno do zrozumienia, że wodór jest obiecującą opcją tam, gdzie elektryfikacja linii jest trudniejsza. Projekt FCH2RAIL pokaże, że technologia zapewnia elastyczne, bezemisyjne rozwiązanie, które pozwoli zastąpić pociągi z silnikiem diesla – dodaje Biebuyck.

Hiszpański pociąg przekazany do testów

Aby zrozumieć wpływ takiego systemu na środowisko – od jego produkcji, przez użytkowanie, aż po utylizację – i ocenić działanie w rzeczywistych warunkach, w ramach projektu planuje się przebudowę elektrycznego pociągu podmiejskiego CIVIA, wyprodukowanego przez hiszpańskiego producenta CAF.

Pojazd zapewnić ma hiszpański operator kolei państwowych Renfe. Jednym z najważniejszych elementów pokładowego systemu energetycznego będą pakiety modułów systemu ogniw paliwowych firmy Toyota Motor Europe (TME), natomiast akumulatory i przetworniki mocy zostaną dostarczone przez firmę CAF. Wstępne testy i próby odbędą się na torach hiszpańskich i portugalskich przy wsparciu zarządców infrastruktury Administrador de Infrastructuras Ferroviarias (ADIF) i Infraestruturas de Portugal (IP).

– Wodór ma do odegrania ważną rolę we wspomaganiu dekarbonizacji europejskich kolei i cieszymy się, że możemy zintegrować moduły ogniw paliwowych Toyoty z hybrydowym pakietem zasilania z ogniwami paliwowymi – powiedział Thiebault Paquet, dyrektor Fuel Cell Business Group w Toyota Motor Europe.

Inne wyzwania projektu

Do czasu pierwszych testów międzynarodowy zespół projektowy wciąż ma do rozwiązania szereg wyzwań technologicznych. Projektowane ogniwa paliwowe i moduły akumulatorowe muszą być połączone i kontrolowane w taki sposób, aby system spełniał wszystkie wymagania i był efektywny kosztowo. Ponadto powinna istnieć możliwość wykorzystania wydzielanego ciepła z modułów ogniw paliwowych do ogrzewania pociągu.

Projekt bada również normy i standardy w dziedzinie wodoru i transportu kolejowego oraz próbuje połączyć te dwa elementy, zapewniając przez cały czas bezpieczną interakcję między technologią wodorową a siecią trakcyjną. Na tej podstawie zespół projektowy opracowuje standardy, aby w najbliższej przyszłości ułatwić zatwierdzanie takich pociągów w całej UE.

Ciekawe jest to, że inny hiszpański producent – Talgo – rówież pracuje nad modułowym pojazdem z ogniwami wodorowymi. Piszemy o tym tutaj. 
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5