NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Powstanie aglomeracja łódzko-warszawska. To znaczy co?

| Kasper Fiszer 23.02.2016 109

Powstanie aglomeracja łódzko-warszawska. To znaczy co?
Pociąg z Łodzi w Warszawiefot. Kasper Fiszer
Ministerstwo Rozwoju chce tworzyć aglomerację dwóch największych miast centralnej Polski. Środkiem do osiągnięcia tego celu ma być szybkie połączenie kolejowe. Jakie inwestycje miałyby temu służyć – póki co nie wiadomo. Zaproponowano więc radykalną zmianę, jednocześnie nie wskazując kierunku, w którym miałaby ona prowadzić.
Rząd ogłosił przed tygodniem Plan na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju nazywany najczęściej planem Morawieckiego. W obszernym dokumencie, który ma wytyczać kierunki zmian w niemal wszystkich dziedzinach życia, nie zabrakło akcentów kolejowych. Branżowy program o nazwie Luxtorpeda 2.0 ma pomagać w umacnianiu pozycji przemysłu taborowego i wspierać transport szynowy jako taki.

Zaprezentowany plan zakłada też kilka celów wytyczonych na przyszłość, w tym „stworzenie aglomeracji łódzko-warszawskiej w oparciu o szybką kolej”. To kolejna w ostatnich latach propozycja zbliżenia do siebie dwóch największych miast centralnej Polski dzięki inwestycjom w transport szynowy – poprzednie to m.in. budowa kolei dużych prędkości w układzie tzw. „Y” czy rozmowy o uruchomieniu wspólnych pociągów regionalnych Kolei Mazowieckich i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Jaki będzie kierunek inwestycji w najbliższej przyszłości?

Zawarte w prezentacji hasło ma jednak charakter wyjątkowo ogólnikowy i nie pozwala stwierdzić, w jakim kierunku miałaby iść integracja. – Plan ma charakter kierunkowy. Zgodnie z zapowiedzią wicepremiera Mateusza Morawieckiego, MR we współpracy z innymi resortami w ciągu najbliższych miesięcy zaproponuje do przyjęcia Radzie Ministrów szczegółową Strategię Odpowiedzialnego Rozwoju – tłumaczy Stanisław Krakowski z wydziału prasowego Ministerstwa Transportu.

– Poszczególne elementy planu będą sukcesywnie wdrażane w najbliższych miesiącach i latach – dodaje przedstawiciel MR. Oznacza to, że resort chce przeprowadzić spore zmiany w nieodległym horyzoncie czasowym, choć póki co nie wskazuje, nawet ogólnikowo, czego miałyby one dotyczyć: inwestycji w infrastrukturę czy w tabor? Prób poprawy parametrów na istniejącej linii czy budowy nowego ciągu? Wreszcie – inwestycji w kolej jako taką czy w jej otoczenie, dzięki któremu będzie można mówić o spójnej aglomeracji?

Propozycja pada tuż po zakończeniu remontu

To tym bardziej zaskakujące, że propozycja MR niemal zbiegła się w czasie z otwarciem po trwającej w sumie 11 lat modernizacji ciągu linii Łódź – Koluszki – Skierniewice – Warszawa. Po dekadzie bardzo ograniczonej przepustowości i zmniejszonej prędkości kolej odzyskała techniczną możliwość konkurowania z transportem drogowym czasem przejazdu, a dogodne położenie dworców Centralnego i Fabrycznego sprzyja transportowi szynowemu dzięki bezpośredniemu połączeniu centrów miast.

Zapowiedź dużych zmian w takich okolicznościach wymaga silnego ich uargumentowania. Stan komunikacji szynowej pomiędzy Łodzią a Warszawą już teraz odbiega od polskiej przeciętnej na plus, a poprawi się znacznie po spóźnionym, ale mimo wszystko zbliżającym się otwarciu podziemnej Łodzi Fabrycznej. Niedostatki kolei na tej trasie nie tkwią dziś więc w wielkim niedoinwestowaniu, a w ofercie pasażerskiej, i to w tym obszarze wciąż najbardziej potrzeba intensywnych działań.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Łódź (1389)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Komentarze
zdjęcie autora

Kasper Fiszer - dziennikarz portalu Rynek Kolejowy

Absolwent UAM i UŁ. Dziennikarz związany z transportem szynowym. Publikuje w najważniejszych tytułach branży kolejowej, w tym w "Rynku Kolejowym" i portalu "Transport Publiczny". Komentuje wydarzenia związane z komunikacją zbiorową w mediach ogólnoinformacyjnych i na łamach portalu Instytutu Misesa. Pasjonuje się transportem na terenie b. ZSRR.

Wiecej z regionu:

Łódź (1389)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5