NUMER 05/2022
NUMER 05/2022
Temat numeru:
Rynek taboru kolejowego
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Potwierdzanie rozkazów nazwiskiem a RODO - jak jest naprawdę?

| Michał Zięba 02.11.2019 12,7k

Potwierdzanie rozkazów nazwiskiem a RODO - jak jest naprawdę?
Fot. Tomek. Sm42.pl
Wśród maszynistów pojawiły się wątpliwości związane z potwierdzaniem przyjęcia rozkazów od dyżurnych ruchu swoim nazwiskiem. Mówią o tym w kontekście tzw. ustawy RODO. - Maszynista nie ma podstaw do tego żeby nie podawać swojego nazwiska - zapewnia Michał Zięba, partner w kancelarii Elżanowski Cherka & Wąsowski.
Jak informowaliśmy niedawno, Związek Zawodowy Dyżurnych Ruchu przesłał do wiceprezesa PKP PLK Marka Olkiewicza pismo z prośbą o pilną interwencję. Dyżurni ruchu są zaniepokojeni powtarzającymi się incydentami niewypełnienia procedur przez niektórych maszynistów. Prowadzący pociągi nie chcieli potwierdzić przyjęcia rozkazów od dyżurnych ruchu swoim nazwiskiem, zasłaniając się przepisami o ochronie danych osobowych (RODO). Sprawę na prośbę Czytelników "Rynku Kolejowego" komentuje Michał Zięba, radca prawny, partner w kancelarii Elżanowski Cherka & Wąsowski:

Należy przyjąć, że w toku całej procedury dyktowania i przyjmowania rozkazów pisemnych przez maszynistów faktycznie dochodzi do przetwarzania danych osobowych. Przetwarzanie takie, w świetle regulacji dotyczących ochrony danych osobowych czyli obowiązującego obecnie tzw. ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych - RODO jest możliwe na podstawie jednej z przesłanek w postaci prawnie uzasadnionego interesu administratora. 

Wydaje się, że ze spełnieniem tej przesłanki mamy do czynienia podczas dyktowania i potwierdzania rozkazu pisemnego, który służy przecież realizacji usługi świadczonej przez zarządcę infrastruktury na rzecz przewoźnika kolejowego tj. usługi dostępu do infrastruktury i zapewnienia bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego. Administratorem danych osobowych maszynistów są natomiast zarówno przewoźnik jak i zarządca infrastruktury i to ich prawnie uzasadniony interes daje podstawę do przetwarzania (w postaci utrwalania, archiwizowania) np. nazwiska i głosu maszynisty.

Innymi słowy - bez przetworzenia danych osobowych maszynisty, zobowiązanie zarządcy infrastruktury do bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego nie mogłoby zostać poprawnie zrealizowane. W związku z tym, ani zarządca ani przewoźnik nie potrzebują dodatkowej zgody maszynisty na przetwarzanie jego danych osobowych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Komentarze
zdjęcie autora

Michał Zięba - Radca Prawny, Partner

Radca Prawny, Partner w ECH&W

Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2022
NUMER 05/2022
Najnowszy numer "Rynku Kolejowego" poświęcamy tematowi taboru kolejowego. Doskonałą okazją do tego było Europejskie Forum Taborowe, który przyniosło wiele ważnych dyskusji. Przyszłością, która już teraz wjeżdża na tory są pociągi hybrydowe i wodorowe. Coraz bliżej jest też do uruchomienia środków unijnych, a przewoźnicy zaczynają ogłaszać przetargi.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5