NUMER 11/2019
NUMER 11/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Trako 2019
szukaj
Śledź nas:

Potwierdzanie rozkazów nazwiskiem a RODO - jak jest naprawdę?

| Michał Zięba 02.11.2019 203

Potwierdzanie rozkazów nazwiskiem a RODO - jak jest naprawdę?
Fot. Tomek. Sm42.pl
Wśród maszynistów pojawiły się wątpliwości związane z potwierdzaniem przyjęcia rozkazów od dyżurnych ruchu swoim nazwiskiem. Mówią o tym w kontekście tzw. ustawy RODO. - Maszynista nie ma podstaw do tego żeby nie podawać swojego nazwiska - zapewnia Michał Zięba, partner w kancelarii Elżanowski Cherka & Wąsowski.
Jak informowaliśmy niedawno, Związek Zawodowy Dyżurnych Ruchu przesłał do wiceprezesa PKP PLK Marka Olkiewicza pismo z prośbą o pilną interwencję. Dyżurni ruchu są zaniepokojeni powtarzającymi się incydentami niewypełnienia procedur przez niektórych maszynistów. Prowadzący pociągi nie chcieli potwierdzić przyjęcia rozkazów od dyżurnych ruchu swoim nazwiskiem, zasłaniając się przepisami o ochronie danych osobowych (RODO). Sprawę na prośbę Czytelników "Rynku Kolejowego" komentuje Michał Zięba, radca prawny, partner w kancelarii Elżanowski Cherka & Wąsowski:

Należy przyjąć, że w toku całej procedury dyktowania i przyjmowania rozkazów pisemnych przez maszynistów faktycznie dochodzi do przetwarzania danych osobowych. Przetwarzanie takie, w świetle regulacji dotyczących ochrony danych osobowych czyli obowiązującego obecnie tzw. ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych - RODO jest możliwe na podstawie jednej z przesłanek w postaci prawnie uzasadnionego interesu administratora. 

Wydaje się, że ze spełnieniem tej przesłanki mamy do czynienia podczas dyktowania i potwierdzania rozkazu pisemnego, który służy przecież realizacji usługi świadczonej przez zarządcę infrastruktury na rzecz przewoźnika kolejowego tj. usługi dostępu do infrastruktury i zapewnienia bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego. Administratorem danych osobowych maszynistów są natomiast zarówno przewoźnik jak i zarządca infrastruktury i to ich prawnie uzasadniony interes daje podstawę do przetwarzania (w postaci utrwalania, archiwizowania) np. nazwiska i głosu maszynisty.

Innymi słowy - bez przetworzenia danych osobowych maszynisty, zobowiązanie zarządcy infrastruktury do bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego nie mogłoby zostać poprawnie zrealizowane. W związku z tym, ani zarządca ani przewoźnik nie potrzebują dodatkowej zgody maszynisty na przetwarzanie jego danych osobowych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (43664)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Komentarze
zdjęcie autora

Michał Zięba - Radca Prawny, Partner

Radca Prawny, Partner w ECH&W

Wiecej z regionu:

Polska (43664)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2019
NUMER 11/2019
Trako 2019 za nami! Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy zajrzeli na nasze stoisko. Dla tych, którzy nie mieli okazji przyjechać do Gdańska przygotowaliśmy w tym numerze obszerną relację z targów. To oczywiście nie wszystko; piszemy również o integracja oferty ŁKA z autobusami regionalnymi, rozwoju Rail Capital Partners czy wyzwaniach dla przewozów towarowych. W numerze dużo o przyszłości: taborze do obsługi CPK, pociągach na wodór i przebiegu linii Ygrek przez aglomerację kalisko-ostrowską. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5