Coraz więcej zmodernizowanych wagonów PKP Intercity kursuje w pociągach w całej Polsce. Pomiędzy Przemyślem a Szczecinem już osiem pełnych składów zestawionych jest z odnowionych wagonów. Do końca roku przewoźnik wprowadzi na tej trasie ponad 80 zmodernizowanych wagonów, a docelowo 150.
Najbliższe dwa lata upłyną pod znakiem wymiany dużej części taboru wagonowego PKP Intercity. Do końca roku przewoźnik wprowadzi na tej trasie ponad 80 zmodernizowanych wagonów, a docelowo 150. Widoczną różnicę w komforcie podróżowania w składach wagonowych odczują pasażerowie przede wszystkim w relacjach Przemyśl – Szczecin, Wrocław – Gdynia oraz Warszawa – Szczecin.
Na tej pierwszej już teraz kursuje osiem składów w całości zestawionych z zmodernizowanych wagonów. Przedstawiamy krótkie podsumowanie prac modernizacyjnych dotyczących taboru wagonowego.
Przemyśl – Szczecin
W kontrakcie na modernizację wagonów dla relacji Przemyśl – Kraków – Wrocław – Poznań – Szczecin, PKP Intercity otrzymało od wykonawcy już wszystkie wagony w ramach pierwszego etapu inwestycji, tj. 68 sztuk. Od 9 marca kursuje osiem pełnych składów zestawionych wyłącznie z zmodernizowanych wagonów, np. TLK Morcinek, TLK Wyspiański, TLK Chełmoński czy TLK Dolnoślązak. Wykonawcą zamówienia, które kosztowało przewoźnika 179 mln zł (60 mln wynosi wsparcie Unii Europejskiej) zrealizowali: konsorcjum Pesa Bydgoszcz oraz ZNTK Mińsk Mazowiecki – 38 wagonów, FPS H. Cegielski – 20 wagonów, Newag – 10 wagonów.
W ramach drugiego etapu inwestycji dla tej samej relacji, PKP Intercity zamówiło modernizację kolejnych 150 wagonów (w tym sypialnych i z miejscami do leżenia). W marcu zostanie dostarczona pierwsza pula pięciu wagonów. – Kolejne wagony będą docierać partiami, sukcesywnie w kolejnych miesiącach, do końca roku będzie to ok. 80 - 90 szt. Zgodnie z harmonogramem całego projektu wszystkie wagony powinnyśmy otrzymać do października 2015 r. – powiedziała Beata Czemerajda z PKP Intercity.
Obecnie nie wiadomo ile nowych składów będzie kursowało w wakacje, ponieważ harmonogram zestawień kolejnych pociągów będzie gotowy na przełomie kwietnia/maja. Drugi etap projektu, czyli 150 wagonów dla relacji Przemyśl – Szczecin, w całości zrealizuje konsorcjum Pesa Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki. Koszt wynosi 413 mln zł, z czego wsparcie Unii Europejskiej to 172 mln zł.
Wrocław – Gdynia
W kontrakcie na 25 nowych wagonów dla relacji Wrocław – Gdynia, do PKP Intercity dostarczono już siedem nowych wagonów – cztery 1 klasy i trzy 2 klasy. W najbliższym czasie do przewoźnika trafi jeszcze jeden wagon 2 klasy, dzięki czemu będzie możliwe zestawienie jednego pełnego składu. Zamówienie realizuje FPS H. Cegielski, co przewoźnika kosztuje 176 mln zł (wsparcie Unii Europejskiej wynosi 65 mln zł. Zgodnie z umową, do wakacji z dostarczonych wagonów zostanie zestawionych cztery składy po sześć wagonów.
– Wyposażenie wagonów dla relacji Wrocław – Gdynia to między innymi wygodne, ergonomiczne fotele, klimatyzacja, gniazda elektryczne, urządzenia wzmacniające sygnał telefonii komórkowej, oświetlenie dla każdego pasażera, okna z roletami dziennymi i nocnymi, wieszaki na rowery, przewijaki dla niemowląt, platformy wjazdowe do pociągu, drzwi wejściowe, korytarz i przedział dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, nowoczesne toalety – wylicza Beata Czemerajda.
Warszawa – Szczecin
Kolejny projekt dotyczy 20 nowych wagonów dla relacji Warszawa – Poznań – Szczecin. Obecnie trwa postępowanie przetargowe prowadzone w trybie negocjacji z ogłoszeniem. 10 marca minął termin składania ofert. Nowe wagony obsłużą połączenia Express InterCity, między innymi Chrobry i Bolesław Prus.
Zarówno wagony dla relacji Warszawa – Szczecin i Wrocław – Gdynia będą również przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Będą posiadały wewnętrzne nagłośnienie i tablice informacyjne, system informowania o zajętości poszczególnych miejsc, automatyczne drzwi zewnętrzne z wyświetlaczami kierunkowymi, nową malaturę zewnętrzną z powłoką antygraffiti, nową izolację cieplną i akustyczną.
Pozostałe linie
Warto dodać, że dzięki wprowadzeniu połączeń EIC Premium poprawi się komfort podróżowania na innych relacjach nie objętych projektami taborowymi. Obecne składy EIC, które zestawione są z wagonów o wysokim standardzie (m.in. wyposażone są w klimatyzację i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych), zostaną przeniesione na inne relacje, ponieważ zastąpią je składy Pendolino.
PKP Intercity nie podaje jednak szczegółowych relacji, na które trafią wagony z pociągów EIC. Trwa proces analizy przyszłej siatki połączeń, która zacznie obowiązywać od grudnia 2014 roku. – Takie zestawienie powstanie w momencie zakończenia przygotowywania siatki połączeń na nowy rozkład i nowych obiegów. W praktyce będzie to jesień – powiedziała Beata Czemerajda.