NUMER 12/2020
NUMER 12/2020
Temat numeru:
Kolej walczy z pandemią
szukaj
Śledź nas:

Posłowie pytają o dostępność własnych lokomotyw wielosystemowych w PKP Intercity

| Michał Szymajda 12.01.2021 139

Posłowie pytają o dostępność własnych lokomotyw wielosystemowych w PKP Intercity
EU44 prowadzący pociąg Nighjet we Wrocławiufot. M. Szymajda
Grupa posłów zwróciła się do Ministerstwa Infrastruktury z pytaniem w sprawie dostępności lokomotyw wielosystemowych w taborze PKP Intercity. Słusznie uważają, że rosnąca liczba połączeń międzynarodowych powinna skutkować zwiększeniem liczby elektrowozów zdolnych do operowania także za granicą.
– Dotychczas wielokrotnie powtarzały się sytuacje, w których pociągi były opóźnione lub odwołane z powodu braku dostępu do lokomotyw wielosystemowych, które mogą ciągnąć takie składy. Z uwagi na powyższe, po wprowadzeniu nowego rocznego rozkładu jazdy z większą liczbą pociągów dalekobieżnych, ryzyko potencjalnych utrudnień dla pasażerów również się zwiększy. W ostatnim czasie ze względu na braki w stanie posiadania przewoźnika i brak wystarczającej liczby lokomotyw wielosystemowych (w wyniku wypadków oraz napraw bieżących), spółka posiłkowała się lokomotywami użyczonymi przez innych przewoźników – napisali w grupowej interpelacji posłowie Katarzyna Ueberhan, Monika Falej, Krzysztof Gawkowski, Maciej Gdula, Maciej Kopiec, Katarzyna Kotula, Paweł Krutul, Anita Kucharska-Dziedzic, Beata Maciejewska, Wanda Nowicka, Robert Obaz, Monika Pawłowska, Małgorzata Prokop-Paczkowska, Marek Rutka, Krzysztof Śmiszek i Anita Sowińska.

Zwracają uwagę m.in. na opóźnienia w kursowaniu pociągów Warszawa – Berlin, gdzie lokomotywy wielosystemowe podmieniano na zwykłe w zlokalizowanym bliżej niemieckiej granicy Poznaniu, co powodowało opóźnienia, czy na sytuacje w Bohuminie, gdzie pasażerowie nieraz musieli czekać na dojazd polskiej lokomotywy nawet kilkadziesiąt minut. Ministerstwo Infrastruktury zauważa jednak, że lokomotyw w tym rozkładzie jazdy powinno wystarczyć.

– Spółka zapewniła Ministerstwo Infrastruktury, że w nowym rozkładzie jazdy liczba sprawnych lokomotyw wielosystemowych niezbędnych do obsługi połączeń międzynarodowych zostanie zapewniona. Nie są planowane dalsze wypożyczenia takich lokomotyw od innych przewoźników – napisało ministerstwo. Wbrew tezie posłów obecnie pociągów międzynarodowych, z uwagi na epidemię koronawirusa jest mniej. Nie kursuje m.in. jeden z pociągów Warszawa – Berlin i pociąg Gdynia – Berlin, za chwilę wstrzymany zostanie pociąg Nightjet, a jedynym nowym połączeniem, gdzie włączana jest lokomotywa wielosystemowa, jest EC Wawel. Dlatego 7 sprawnych lokomotyw EU44 (na 10 posiadanych) starcza obecnie by realizować rozkład jazdy, a za kilka miesięcy przynajmniej jedna z nich wróci z naprawy.

W odpowiedzi z ministerstwa dowiadujemy się ile PKP Intercity zapłaciło za wynajem lokomotywy wielosystemowej przez kilka miesięcy, gdy ruch odbywał się normalnie. Kosztowało to spółkę 929 tysięcy złotych.

W chwili obecnej PKP Intercity prowadzi postępowanie na zakup 10 lokomotyw wielosystemowych (+5 lokomotyw w ramach prawa opcji). Dostawy lokomotyw są zaplanowane w terminie 18 miesięcy od podpisania umowy (planowane zawarcie umowy w 2021 roku), zaś dostawa wszystkich pojazdów do 42 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Kolejne zakupy lokomotyw wielosystemowych będą realizowane w ramach Strategii Taborowej Spółki – napisało ministerstwo infrastruktury. Jak pisaliśmy już na łamach „Rynku Kolejowego”, wielokrotnie przekładane rozstrzygnięcie przetargu na pojazdy wielosystemowe określono teraz na marzec 2021.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45103)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45103)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2020
NUMER 12/2020
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.

W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.

W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.

 Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5