Samorządowcy z gmin na wschód od Rzeszowa chcieliby kontynuacji prac na linii kolejowej 91, w taki sposób, by na odcinku od stolicy województwa do Przemyśla można było jeździć z wyższą prędkością. Chcieliby także wydłużenia kursowania pociągu Pendolino z Rzeszowa do Przemyśla.
O apelu jednostek samorządu terytorialnego do PKP PLK i ministra infrastruktury napisał poseł Mieczysław Kasprzak. Pyta ministra, czy resort rozpoczął prace nad kontynuacją prac na magistrali E30 między Rzeszowem a Przemyślem w takim zakresie, w jakim zmodernizowano ją na odcinku od Krakowa do Rzeszowa. – Jeżeli tak, to kiedy, jak również podróżni z Podkarpacia, doczekają się szybkich i nowoczesnych pociągów? – pyta.
Ministerstwo odpowiada, że plany inwestycyjne PKP PLK na przyszłą perspektywę nie są jeszcze zatwierdzone, z uwagi na brak ostatecznej decyzji po stronie Komisji Europejskiej co do wartości alokacji środków Funduszy UE na inwestycje kolejowe w latach 2021-2027.
– Niemniej jednak, dotychczasowy przebieg prowadzonych analiz w tej sprawie pozwala zakładać, że inwestycja ta może zostać objęta dofinansowaniem UE – informuje ministerstwo zgodnie z prawdą, ponieważ takie projekty, przyczyniające się do poprawy komunikacji międzynarodowej, będą prawdopodobnie współfinansowane przez Unię w następnej perspektywie.
Resort przypomina jednak, że na odcinku od Rzeszowa do Przemyśla prowadzone były i są prace, które już doprowadziły do przywrócenia prędkości 120 km/h na większym odcinku linii. Nie ma więc przeciwwskazań do wydłużenia do Przemyśla najszybszych pociągów PKP Intercity, jeśli tylko przewoźnik ten uzna to za zasadne (obecnie Warszawę z Rzeszowem przez Kraków, oprócz innych pociągów, łączy jeden pociąg Pendolino, który dystans między miastami pokonuje w 4 godziny i 15 minut).
– W 2019 r. realizowane będą roboty w stacji Radymno polegające na przebudowie peronu wyspowego wraz z wymianą oświetlenia i dostosowaniu dla potrzeb osób niepełnosprawnych, wymianie nawierzchni torowej w torze nr 1 i 2 oraz remoncie kładki z dobudową wind. Do zrealizowania pozostały prace w stacji Munina, Żurawica i Hurko. Ich realizacja planowana jest na lata 2020 – 2021. Planowanym efektem ww. robót będzie podniesienie prędkości jazdy pociągów do 120 km/h oraz nacisków na oś wynoszących 221 k/N – poinformowało ministerstwo.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.