Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Poseł Konwiński pyta, czy modernizację linii 202 w ogóle uda się przeprowadzić

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
18-07-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Poseł Konwiński pyta, czy modernizację linii 202 w ogóle uda się przeprowadzić
Fot. Michał SzymajdaPociąg TLK opuszcza Słupska jadąc w kierunku Trójmiasta
Ministerstwo Infrastruktury potwierdziło, że za 310 mln zł, które planuje się wydać w ramach projektu modernizacji linii 202, nie uda się prowadzić prac nad fizyczną zmianą charakteru linii.

O szczegóły tego, co uda się zrobić w najbliższych latach na fragmencie nadbałtyckiej magistrali, pytał Ministerstwo Infrastruktury bezpośrednio nią zainteresowany, pochodzący ze Słupska poseł Zbigniew Konwiński. Pyta o to w związku ze znacznym ograniczeniem finansowym nałożonym na inwestycję.

310 milionów złotych na prace przygotowawcze

– Kwota ta (310 mln zł – dop. red) uwzględnia całość kosztów wykonania dokumentacji projektowej, opłat przyłączeniowych w zakresie zasilania energią trakcyjną oraz wypłaty odszkodowań za wykupy gruntów – napisało Ministerstwo Infrastruktury w odpowiedzi na interpelację posła.

Pomimo znacznego ograniczenia środków finansowych, resort odpowiada Zbigniewowi Konwińskiemu, że zakres prac nie zmienił się i wciąż zakłada się dobudowę drugiego toru między Słupskiem a Lęborkiem, podniesienie prędkości pociągów do nawet 200 km/h, skrócenie czasu przejazdu pociągów od Słupska do Gdyni o 15 minut, czy przystosowanie linii do przejazdu ciężkich pociągów towarowych, z naciskami na oś wynoszącymi do 221 kN. Ministerstwo przyznaje jednak, że zasadnicza część prac budowlanych realizowana będzie po 2020 roku „z wykorzystaniem środków perspektywy finansowej 2021–2027”. Założeń finansowych tej perspektywy nie podaje. Trudno się temu dziwić, ponieważ założeń tych… na razie nie ma.

Opóźnienie w projektowaniu i nowe decyzje środowiskowe

Jedną z przyczyn, dla których środki na modernizację linii 202 relokowano na inne inwestycje na Pomorzu (głównie na poprawę kolejowego dostępu do portów morskich w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu), jest opóźnienie w jej projektowaniu. Ale to nie jedyny problem. Z pisma resortu wynika bowiem, że dla inwestycji na 202 konieczne było wydanie nowych decyzji środowiskowych. "Wynika to z rozbieżności pomiędzy przyjętymi rozwiązaniami projektowymi a wydanymi decyzjami o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia”.

– W listopadzie 2018 roku złożono do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku wnioski o wydanie nowych decyzji środowiskowych (…). Zgodnie z założeniami uzyskanie ostatecznych decyzji środowiskowych nastąpi w listopadzie 2019 roku – napisał resort. Jak dodaje, z uwagi na wielotorowe działania wykonawców, termin zakończenia fazy obejmującej proces projektowania oraz postępowania przetargowego planowany jest na ostatni kwartał 2020 roku.

Czy przetarg, wobec braku pomysłu skąd wziąć pieniądze na modernizację linii 202, w ogóle zostanie ogłoszony? Nie wiadomo, lecz Ministerstwo Infrastruktury wciąż zapewnia, że kapitalna przebudowa linii ma zakończyć się w końcu 2023 roku. To ciekawe o tyle, że prezes PKP PLK wskazał ostatnio, że realny dla zakończenia prac termin to 2024 rok.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLK podpisała umowę z wykonawcą nowego tunelu pod stacją Słupsk

Infrastruktura

Do 2026 r. dwa tory i 200 km/h z Gdyni do Słupska

Infrastruktura

Prace na linii 202. Na razie powstanie tylko tunel w Słupsku

Infrastruktura

Przejście na stację w Słupsku będzie kosztować 10 mln złotych

Infrastruktura

Koszt modernizacji linii 202 wzrósł z miliarda do 5 mld zł

Infrastruktura

Zobacz również:

PLK podpisała umowę z wykonawcą nowego tunelu pod stacją Słupsk

Infrastruktura

Do 2026 r. dwa tory i 200 km/h z Gdyni do Słupska

Infrastruktura

Prace na linii 202. Na razie powstanie tylko tunel w Słupsku

Infrastruktura

Przejście na stację w Słupsku będzie kosztować 10 mln złotych

Infrastruktura

Koszt modernizacji linii 202 wzrósł z miliarda do 5 mld zł

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5