NUMER 07/2019
NUMER 07/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:

Poseł Konwiński pyta, czy modernizację linii 202 w ogóle uda się przeprowadzić

| Michał Szymajda 18.07.2019 28

Poseł Konwiński pyta, czy modernizację linii 202 w ogóle uda się przeprowadzić
Pociąg TLK opuszcza Słupska jadąc w kierunku TrójmiastaFot. Michał Szymajda
Ministerstwo Infrastruktury potwierdziło, że za 310 mln zł, które planuje się wydać w ramach projektu modernizacji linii 202, nie uda się prowadzić prac nad fizyczną zmianą charakteru linii.
O szczegóły tego, co uda się zrobić w najbliższych latach na fragmencie nadbałtyckiej magistrali, pytał Ministerstwo Infrastruktury bezpośrednio nią zainteresowany, pochodzący ze Słupska poseł Zbigniew Konwiński. Pyta o to w związku ze znacznym ograniczeniem finansowym nałożonym na inwestycję.

310 milionów złotych na prace przygotowawcze

– Kwota ta (310 mln zł – dop. red) uwzględnia całość kosztów wykonania dokumentacji projektowej, opłat przyłączeniowych w zakresie zasilania energią trakcyjną oraz wypłaty odszkodowań za wykupy gruntów – napisało Ministerstwo Infrastruktury w odpowiedzi na interpelację posła.

Pomimo znacznego ograniczenia środków finansowych, resort odpowiada Zbigniewowi Konwińskiemu, że zakres prac nie zmienił się i wciąż zakłada się dobudowę drugiego toru między Słupskiem a Lęborkiem, podniesienie prędkości pociągów do nawet 200 km/h, skrócenie czasu przejazdu pociągów od Słupska do Gdyni o 15 minut, czy przystosowanie linii do przejazdu ciężkich pociągów towarowych, z naciskami na oś wynoszącymi do 221 kN. Ministerstwo przyznaje jednak, że zasadnicza część prac budowlanych realizowana będzie po 2020 roku „z wykorzystaniem środków perspektywy finansowej 2021–2027”. Założeń finansowych tej perspektywy nie podaje. Trudno się temu dziwić, ponieważ założeń tych… na razie nie ma.

Opóźnienie w projektowaniu i nowe decyzje środowiskowe

Jedną z przyczyn, dla których środki na modernizację linii 202 relokowano na inne inwestycje na Pomorzu (głównie na poprawę kolejowego dostępu do portów morskich w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu), jest opóźnienie w jej projektowaniu. Ale to nie jedyny problem. Z pisma resortu wynika bowiem, że dla inwestycji na 202 konieczne było wydanie nowych decyzji środowiskowych. "Wynika to z rozbieżności pomiędzy przyjętymi rozwiązaniami projektowymi a wydanymi decyzjami o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia”.

– W listopadzie 2018 roku złożono do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku wnioski o wydanie nowych decyzji środowiskowych (…). Zgodnie z założeniami uzyskanie ostatecznych decyzji środowiskowych nastąpi w listopadzie 2019 roku – napisał resort. Jak dodaje, z uwagi na wielotorowe działania wykonawców, termin zakończenia fazy obejmującej proces projektowania oraz postępowania przetargowego planowany jest na ostatni kwartał 2020 roku.

Czy przetarg, wobec braku pomysłu skąd wziąć pieniądze na modernizację linii 202, w ogóle zostanie ogłoszony? Nie wiadomo, lecz Ministerstwo Infrastruktury wciąż zapewnia, że kapitalna przebudowa linii ma zakończyć się w końcu 2023 roku. To ciekawe o tyle, że prezes PKP PLK wskazał ostatnio, że realny dla zakończenia prac termin to 2024 rok.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2019
NUMER 07/2019
Tematem najnowszego numeru naszego miesięcznika są trwające inwestycje infrastrukturalne - nie tylko na kolei. Czerwiec był chyba rekordowym miesiącem pod względem liczby zagranicznych wyjazdów naszych dziennikarzy, dlatego nie brakuje ciekawych relacji. W numerze piszemy też o pięcioleciu ŁKA. Polecamy rozmowy z t. Prejsem i R. Masiulisem.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5