Jak informują PKP PLK, w czerwcu ma się rozpocząć modernizacja linii kolejowej łączącej Pruszcz Gd. z portem Gdańsk. Inwestycja powinna się zakończyć przed końcem 2015 r.
Modernizacja linii 226 Pruszcz Gd. – Port Północny, wraz z budową nowego, dwutorowego mostu na Martwej Wiśle, jest niezbędna. Obecnie jednotorowy most na Wiśle i (na większości trasy) także jednotorowa linia stanowi „wąskie gardło” w obsłudze portu. Problem ten, w przypadku dalszego odwlekania inwestycji, może być jeszcze większy, zwłaszcza jeśli nie udałoby się zmodernizować linii przed otwarciem drugiego terminala DCT Gdańsk, który zwiększy jego moc przeładunkową z 1,5 do 4 mln kontenerów (TEU) rocznie. Drugi terminal DCT powinien zostać otwarty w 2016 r.
Z informacji przekazanych przez Macieja Dutkiewicza, rzecznika PKP PLK, wynika jednak, że linia 226 zostanie zmodernizowana wcześniej. – Trwa obecnie procedura składania ofert, a konkretnie, trwa przygotowywanie odpowiedzi na pytania zaproszonych wykonawców, w przetargu ograniczonym na wykonanie zasadniczych robót budowlanych dla linii kolejowej nr 226. Planowana data wyłonienia wykonawcy robót budowlanych to kwiecień 2014 r., natomiast rozpoczęcie prac budowlanych planujemy na czerwiec 2014 r. – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Maciej Dutkiewicz.
Projekt obejmuje m.in. budowę nowego dwutorowego mostu przez Martwą Wisłę oraz modernizację torowiska i sieci trakcyjnej, co pozwoli na podniesienie prędkości do 100 km/godz. Wartość projektu to 505 mln zł, z czego 270 mln zł pochodzić ma z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zdementowało niedawno informacje pojawiające się w mediach, iż istnieje ryzyko utraty unijnego dofinansowania na to przedsięwzięcie.
Wiele natomiast wskazuje w tym momencie, że newralgicznym może być natomiast koniec 2015 r. Jeśli inwestycja nie skończy się do tego momentu, może pojawić się problem z uzyskaniem refundacji ze środków UE.