JASPERS (agenda Komisji Europejskiej) ma pomóc Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Pomorskiego w dokonaniu analizy marketingowej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
- Takie otrzymałem zapewnienie podczas wizyty w polskim oddziale JASPERS - mówi Krzysztof Rudziński, szef Departamentu Koordynacji Projektów Wojewódzkich UMWP - JASPERS zaakceptował też harmonogram budowy linii Wrzeszcz - Rębiechowo, zakładający, że budowa rozpocznie się pod koniec 2011 roku, a zakończy w drugiej połowie 2014 roku.
Urząd Marszałkowski na własne barki weźmie natomiast kwestie dokończenia studium wykonalności PKM (wcześniejsze informacje zakładały, że JASPERS może zrobić to we własnym zakresie). W II połowie lutego ma być ogłoszony przetarg na tzw. warianty III A i III B, zakładające, że po 3-kilometrowym fragmencie linii Wrzeszcz - Rębiechowo będą kursować zarówno pociągi, jak i tramwaje. Podstawowe studium zostało zakończone w październiku 2009 roku, jednak władze Gdańska zażyczyły sobie rozszerzenia studium o warianty kolejowo-tramwajowe (III A i III B). Urząd Marszałkowski nie zdecydował się aneksować umowy z firmą IVV, wykonawcą podstawowego studium - jak tłumaczyli urzędnicy, IVV postawiła warunki finansowe i terminowe nie do przyjęcia.
Całość studium ma być gotowa do lipca/sierpnia tego roku.
Projekt PKM zakłada m.in. budowę linii Wrzeszcz - Rębiechowo (wg. ostatnich informacji, ok. 550 mln zł na ten cel będzie przeznaczonych z Unii Europejskiej - ostateczną kwotę poznamy w lipcu br., podczas nowelizacji listy indykatywnej; na razie zapisanych jest na niej 306 mln zł na PKM), połączenie jej w Rębiechowie z linią Gdynia - Kościerzyna (na jej remont są zagwarantowane pieniądze w Regionalnym Programie Operacyjnym) oraz reaktywację ruchu pasażerskiego do Kartuz i Bytowa.