Partnerzy serwisu:
Biznes

Polska kolej straci kolejne miliardy?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
12-12-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Polska kolej straci kolejne miliardy?
„Rynek Kolejowy” dotarł do informacji z których wynika, że zagrożeniem dla projektów realizowanych przez PKP PLK nie jest już tylko ich opóźnienie w realizacji, ale również nowe podejście inicjatywy Jaspers do kalkulacji luki finansowej, na podstawie której jest ustalana wysokość dotacji.

– Inicjatywa Jaspers zaczęła nagle wymagać – powołując się na rzekome wskazania z Komisji Europejskiej, których jak na razie nie udało mi się nigdzie na piśmie potwierdzić – aby w projektach PKP PLK zacząć szacować przychody na podstawie planowanych ofert przewozowych przewoźników i województw – wyjaśnia Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Dotychczas taka praktyka nie miała miejsca, a projekty infrastrukturalne te nie były w ten sposób wiązane planami przewoźników. Przyczyna jest oczywiście prosta. Horyzont badania w projektach PKP PLK sięga 30 lat, a województwa i operatorzy zawierają umowy ramowe na 10 lat. – Czy należy zakładać, że np. jeżeli po 15 latach plany się nie potwierdzą to Komisja Europejska jeszcze raz przeliczy lukę i wyrówna Polsce wysokość dotacji, która była kalkulowana w sposób proponowany przez Jaspers? – zastanawia się Furgalski.

Dodaje przy tym, że przyjmowanie obecnie jakichkolwiek ofert przewozowych na bazie planów województw w sytuacji gdy kompletnie nieznana jest przyszłość Przewozów Regionalnych (spółce po wejściu w życie nowych regulacji ustawowych grozi wniosek o upadłość), województwa są w trakcie tworzenia własnych kolei, a dodatkowo mają problemy ze środkami na realizację planowanych połączeń jest totalnie bezużyteczne i nieodpowiedzialne.

– Takie podejście jest niebezpieczne ponieważ  doprowadzi do sytuacji, w której hipotetyczne plany, których realizacja jest de facto niemożliwa będą w sposób niezrozumiały obniżać lukę w finansowaniu poszczególnych projektów. Przy takim podejściu Polska straci kolejne miliardy złotych, dojdzie bowiem do kuriozalnej sytuacji, gdzie przychody i praca eksploatacyjna PLK będą w przewozach pasażerskich nadal ulegać obniżeniu z roku na rok, a zgodnie z metodologią Jaspersa wyjdzie, że Polskę będzie stać na samodzielną realizację projektów inwestycyjnych bez pomocy finansowej z UE – podkreśla ekspert.

– Musimy się przeciwstawić takim działaniom. Jest to bowiem rzucanie sobie kłód pod nogi w inwestycjach kolejowych przez samych Polaków. Stracimy miliardy złotych na własne życzenie, część linii nie zostanie zmodernizowana lub poddana rewitalizacji. Ta sytuacja musi być pilnie wyjaśniona z Komisją Europejską – nawołuje Furgalski.

Niestety nie udało się nam dowiedzieć dlaczego Jaspers zdecydował się na zmianę podejścia do projektów infrastrukturalnych tuż przed końcem obecnej perspektywy finansowej. Czy nie można było poprzestać na stosowaniu dotychczasowej metodologii? Czy PKP PLK musi analizować ruch pociągów w horyzoncie 30 letnim skoro sytuacja w przewozach kolejowych w regionach jest tak mało stabilna? Z pytaniami tymi zwróciliśmy się do przedstawicielstwa Inicjatywy Jaspers w Luksemburgu. Czekamy na odpowiedź.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Furgalski: Trzeba uratować PKP Cargo

Biznes

Furgalski: Trzeba uratować PKP Cargo

eNewsroom 19 lipca 2024

Kosiniak-Kamysz: Samorząd nie powinien być „dziadem proszalnym”

Prawo i polityka

Polska udziałowcem Airbusa? Producent nie komentuje. Czy to dobry pomysł?

Tabor i technika

Branża chce równego traktowania dróg i kolei

Infrastruktura

Branża chce równego traktowania dróg i kolei

Roman Czubiński 20 czerwca 2024

Fundusze unijne zmieniają komunikację

Biznes

Fundusze unijne zmieniają komunikację

kk, Rynek Kolejowy, 24 czerwca 2011) 24 czerwca 2011

Zobacz również:

Furgalski: Trzeba uratować PKP Cargo

Biznes

Furgalski: Trzeba uratować PKP Cargo

eNewsroom 19 lipca 2024

Kosiniak-Kamysz: Samorząd nie powinien być „dziadem proszalnym”

Prawo i polityka

Polska udziałowcem Airbusa? Producent nie komentuje. Czy to dobry pomysł?

Tabor i technika

Branża chce równego traktowania dróg i kolei

Infrastruktura

Branża chce równego traktowania dróg i kolei

Roman Czubiński 20 czerwca 2024

Fundusze unijne zmieniają komunikację

Biznes

Fundusze unijne zmieniają komunikację

kk, Rynek Kolejowy, 24 czerwca 2011) 24 czerwca 2011

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5