Przedstawiciele Krakowa, kilkunastu miast europejskich, polskich ministerstw oraz międzynarodowych instytucji debatowali nad modernizacją systemów transportowych z pomocą funduszy Unii Europejskiej. Dwudniowa (26-27 maja) konferencja na ten temat odbyła się w krakowskim hotelu Park Inn by Radisson.
Podczas drugiego dnia konferencji „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej” reprezentanci Ministerstwa Rozwoju Regionalnego i Ministerstwa Infrastruktury, Centrum Unijnych Projektów Transportowych, unijnej inicjatywy doradczej JASPERS i Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju dyskutowali o przygotowaniu wniosków aplikacyjnych i problemach z pozyskaniem środków unijnych.
Temat projektów infrastrukturalnych oraz ich finansowanie przez EBOR poruszyła Katarzyna Kurbiel-Auleytner z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju. „Inicjatywa JASPERS oraz pomoc Project Pipeline jako główne narzędzia wsparcia dla polskich beneficjentów projektów transportowych” to z kolei temat wystąpienia Roberta Abramowskiego, naczelnika Wydziału Zarządzania Projektami Indywidualnymi Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, podczas którego zostały przedstawione instrumenty wsparcia (inicjatywa JASPERS, wsparcie w ramach Project Pipeline, umowy ramowe MRR) dla projektów indywidualnych w ramach NSRO na lata 2007 – 2013.
- Inicjatywa JASPERS to inicjatywa mająca na celu usprawnienie przygotowania projektów ubiegających się o finansowanie z unijnych funduszy. Inicjatywa funkcjonuje w oparciu o roczne plany działań uzgodnione przez przedstawicieli Jaspers, Komisji Europejskiej i Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Wsparcie dla beneficjentów polega na doradztwie w trakcie przygotowania projektów, ze szczególnym uwzględnieniem studium wykonalności i dokumentacji środowiskowej – mówił Abramowski.
- Wsparciem zostały objęte 72 projekty transportowe, 64 w ramach POIiS i 8 w ramach RPO, w tym: 26 projektów drogowych, 19 projektów kolejowych, 12 projekty miejsce, 2 projekty morskie oraz 13 projektów lotniskowych. W 2011 r. MRR zgłosiło do wsparcia Jaspers dodatkowych 10 projektów transportowych (8 w ramach POIiŚ oraz 2 w ramach RPO). Są to projekty dotyczące miejskiej infrastruktury kolejowej i tramwajowej, m.in. Węzeł Multimodalny przy Dworcu Łódź Fabryczna, budowa zajezdni tramwajowej Franowo w Poznaniu, budowa systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej – wyliczał przedstawiciel MRR.
O wsparcie JASPERS dla projektów transportu miejskiego mówili Francois Cancalon oraz Paweł Malinowski, eksperci JASPERS. Jako przykład w Polsce podali budowę II linii metra w Warszawie. Rolą Jaspers w tym wypadku była weryfikacja studium wykonalności, dokumentacji środowiskowej oraz wniosku o dofinansowanie i kontraktu na usługi publiczne.
Jak podkreślił Paweł Malinowski, aby współpraca z JASPERS była efektywna, potrzebne jest spełnienie kilku warunków. Są to m.in. wczesne zaangażowanie JASPERS (w fazie koncepcji), dobrze zdefiniowany zakres projektu, przejrzysta struktura instytucjonalna, margines czasowy w terminarzu przygotowania projektu oraz możliwie wcześnie konsultowana dokumentacja środowiskowa. – Duże znaczenie ma także zwykła otwartość w dyskusjach – dodał Malinowski.
Zobacz prezentacje MRR
Zobacz prezentację ekspertów JASPERS