Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Będzie więcej pieniędzy na Kolej Metropolitalną na Pomorzu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-01-2010
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Dziennik Bałtycki, 14 stycznia 2010

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Będzie więcej pieniędzy na Kolej Metropolitalną na Pomorzu
Szefowie resortów infrastruktury oraz rozwoju regionalnego potwierdzili, iż wielkość unijnego dofinansowania budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM) może zwiększyć się blisko o połowę - poinformował "Dziennik Bałtycki".

Na spotkaniu w kancelarii premiera, w którym uczestniczyli m.in. wiceministrowie infrastruktury i rozwoju regionalnego, szef kancelarii Tomasz Arabski, posłowie Sławomir Nowak i Stanisław Lamczyk oraz Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego, padły deklaracje w tej sprawie.

Jak powiedział wicemarszałek Struk, już w najbliższym czasie będzie możliwa modyfikacja listy indykatywnej, czyli takiej, na której znajdują się priorytetowe projekty mające zagwarantowane unijne dofinansowanie. Dzięki temu dofinansowanie projektu PKM może się zwiększyć do 85%.

Zakłada on połączenie Gdańska i Gdyni zarówno z lotniskiem w Rębiechowie, jak i m.in. z Kartuzami, Kościerzyną i Bytowem. Kręgosłupem i największym wydatkiem związanym z PKM ma być linia z Wrzeszcza do Rębiechowa (będzie się łączyć z linią Gdynia - Kościerzyna). O zwiększenie unijnego dofinansowania na budowę tej linii toczyła się wielomiesięczna walka. Do tej pory z kasy UE na ten projekt było zagwarantowanych 306 mln zł. Przed kilku laty, gdy zatwierdzano tę kwotę, było to dokładnie 50% z 612 mln zł, które wówczas szacowano, że trzeba będzie wydać na budowę linii Wrzeszcz - Rębiechowo. Obecnie wysokość tzw. kosztów kwalifikowanych Urząd Marszałkowski szacuje na 660 mln zł, a zatem po podwyższeniu unijnego dofinansowania do 85% wsparcie z Brukseli wyniosłoby 561 mln zł. Ale nie jest jeszcze powiedziane, że będzie to akurat taka kwota - czytamy w "Dzienniku Bałtyckim".

- Na spotkaniu z ministrami padła z naszej strony deklaracja, że zależy nam na budowie kolei zelektryfikowanej. Zwiększyłoby to koszty o około 150 mln zł - powiedział Mieczysław Struk.

Na razie nie wiadomo jednak, jaki będzie model prawny PKM, co stawia pod znakiem zapytania wielkość dofinansowania. Urząd Marszałkowski rozpatruje w tej chwili dwa warianty. W pierwszej opcji, za budowę kolei miałaby odpowiadać specjalna spółka utworzona przez samorządy, w drugiej natomiast kolej byłaby budowana w partnerstwie publiczno-prywatnym. Jak informuje "Dziennik Bałtycki" samorządowcy skłaniają się ostatnio ku temu ostatniemu modelowi. Jednak na spotkaniu w kancelarii premiera, ze strony rządowej padła deklaracja, że jeśli Urząd Marszałkowski zdecyduje się na partnerstwo publiczno-prywatne, to nie otrzyma na PKM 85% unijnego dofinansowania.

- Musimy zatem przeanalizować, co się nam bardziej opłaca - powiedział Struk.

Więcej

\

* Fot. Łukasz Hyra.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jest promesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla lotniska CPK

Infrastruktura

Świnoujście: Powstanie przejście pod torami w kierunku plaży

Pasażer

Świnoujście: Powstanie przejście pod torami w kierunku plaży

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 15 lipca 2023

Cztery firmy chętne do obsługi pociągów regionalnych na Pomorzu

Biznes

Cztery firmy chętne do obsługi pociągów regionalnych na Pomorzu

Gazeta Wyborcza, 2 listopada 2009 03 listopada 2009

Gdańsk: nie będzie europejskiego korytarza kolejowego na zachód?

Warte uwagi

Gdańsk: nie będzie europejskiego korytarza kolejowego na zachód?

Gazeta Wyborcza, 19 listopada 2009 20 listopada 2009

Pomorze: wsparcie JASPERS przy analizie marketingowej PKM

Biznes

Pomorze: wsparcie JASPERS przy analizie marketingowej PKM

Paweł Rydzyński, Rynek Kolejowy, 22 stycznia 2010 22 stycznia 2010

Zobacz również:

Jest promesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla lotniska CPK

Infrastruktura

Świnoujście: Powstanie przejście pod torami w kierunku plaży

Pasażer

Świnoujście: Powstanie przejście pod torami w kierunku plaży

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 15 lipca 2023

Cztery firmy chętne do obsługi pociągów regionalnych na Pomorzu

Biznes

Cztery firmy chętne do obsługi pociągów regionalnych na Pomorzu

Gazeta Wyborcza, 2 listopada 2009 03 listopada 2009

Gdańsk: nie będzie europejskiego korytarza kolejowego na zachód?

Warte uwagi

Gdańsk: nie będzie europejskiego korytarza kolejowego na zachód?

Gazeta Wyborcza, 19 listopada 2009 20 listopada 2009

Pomorze: wsparcie JASPERS przy analizie marketingowej PKM

Biznes

Pomorze: wsparcie JASPERS przy analizie marketingowej PKM

Paweł Rydzyński, Rynek Kolejowy, 22 stycznia 2010 22 stycznia 2010

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5